سومین کارگاه سبک زندگی جهادی برگزار شد

سومین کارگاه سبک زندگی جهادی با حضور روح‌الله کریمی برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ - 07January 2020

سومین کارگاه سبک زندگی جهادی برگزار شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سومین کارگاه طرح آموزش ملی «سبک زندگی جهادی» با محوریت تربیت دینی کودک و با موضوع روانشناسی دینی با حضور روح الله کریمی، در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ۵۰۰ نفر از مربیان، اساتید و نخبگان و فعالین عرصه تربیت دینی به همت سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد.

کریمی در این کارگاه اظهار داشت: از کشورداری سخت‌تر تربیت است چون تعریف واحدی از تربیت وجود ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: تربیت ماده مقدسی نیست چون هر نوع زیاد شدن و افزودن ولو منفی تربیت است.

کریمی با اشاره به تاثیر رسانه بر تربیت پذیری اظهار داشت: هوش رسانه‌ای یعنی بدانیم رسانه کار تربیتی انجام ‌می‌دهد.

وی ادامه داد: واژه جایگزین تربیت ادب است، واژه ادب واژه زیبنده اسلام است، از ادب بهتر واژه تزکیه است و در تعلیم و تربیت اسلامی باید روی تزکیه تمرکز کنیم.

کریمی با اشاره به فرق تزکیه و تربیت خاطرنشان کرد: فرق تربیت و تزکیه از نوع تفاوت آرایش و پیرایش است، همانطور که آرایش می افزاید، پیرایش و پیراستن می‌زداید، تربیت مانند ارایش می‌افزاید بنابراین تربیت یعنی افزودن و چیزهایی را به متربی یاد بدهیم ولی در تزکیه چیزهایی را از انها می‌زداییم.

وی گفت: کار تربیتی از جنس سلبی است باید دنبال چیزی افزودن به فرزند نباشیم، تربیت از جنس تزکیه است ما باید یاد بدهیم و یاد بگیریم چه کارهایی نکنیم.

کریمی در ادامه گفت: قاطبه علمای تعلیم و تربیت اجماع نظر دارند که همه افراد در همه مکان ها و زمان ها قابل تعلیم و تربیت هستند مشروط به رعایت دو شرط؛ داشتن مربی هنرمند و خواستن خود متربی.

کریمی اظهار داشت: شهید مطهری می گوید انسان را دو جور می‌شود تربیت کرد و ساخت؛ تربیت صنعتی و تربیت باغبانی.

وی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت مناسب از جنس باغبانی است چون باغبان فقط علف‌های هرز را از مسیر رشد درخت برمی‌‎دارد.

کریمی ادامه داد: تربیت همواره همراه درد است، و در تربیت پذیری باید احترام گذاشتن فرزند به حق مالکیت را به او یاد بدهیم حتی اگر سبب ناراحتی فرزند شود.

کریمی خاطرنشان کرد: شخص با تربیت دو ویژگی دارد و دو عنصر عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود دارد، اگر متربی به ‌ارزش‌ها پایبند است عزت نفس دارد. و اگر مهارت داشته باشد اعتماد به نفس در او تقویت شده است.

به گفته کریمی در حوزه ارزش‌ها متناسب با سن تنبیه و تشویق داریم، ولی در مهارت‌ها حق تشویق و تنبیه نداریم.

کریمی اظهار داشت: هر کجا توازن دو عنصر اعتماد به نفس و عزت نفس در تربیت بهم بخورد، روند تربیت پذیری مختل می شود زیرا اگر عزت نفس بالا باشد و اعتماد به نفس پایین باشد شخص خجول بار می‌آید و اگر اعتماد به نفس بالا باشد و عزت نفس بالا نباشد منشا بزهکاری می شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار