انتقام سخت/ یادداشت

ترور سپهبد « قاسم سلیمانی» بزرگ‌ترین خطای راهبردی و استراتژیک آمریکا

ترور و به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» توسط آمریکای جنایتکار نه تنها سیاست پنهان این رژیم نسبت به تروریست را آشکار کرد بلکه نشان داد ترامپ رییس جمهور این کشور به بزرگترین خطای راهبردی قرن دست زده است و این خطای استراتژیک ابتکار عمل در منطقه و جهان را در دست جمهوری اسلامی داده است.
کد خبر: ۳۷۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱ - 07January 2020

شهادت سپهبد« قاسم سلیمانی» بزرگ‌ترین خطای راهبردی و استراتژیک آمریکاگروه استان‌های دفاع‌پرس - محمدعلی عباسی کشکولی؛ دولت آمریکا از دوران ریاست جمهوری ترامپ و در زمان تبلیغات انتخاباتی خود مدعی ایجاد صلح و مقابله با تروریست در دنیا بود و با فریب افکار عمومی و با تکیه بر قدرت های لابی اسرائیلی و مالی توانست بر مسند قدرت تکیه بزند ولی با ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی نه تنها سیاست پنهان خود را آشکار کرد بلکه به بزرگترین خطای استراتژیک و راهبردی قرن دست زد و با این کار معادلات منطقه را که به سود جهان اسلام و جمهوری اسلامی رقم زد.

ایران همواره از ثبات استراتژیک در منطقه غرب آسیا حمایت کرده و در سدد ایجاد امنیت در خاورمیانه بوده و در این زمینه نقش آفرینی های داشته است که نمونه بارز آن را می توان مقابله گروه تروریستی مورد حمایت غرب یعنی همان داعش و دیگر گروه های تروریستس منطقه است که خود سیاست مداران امریکا ازجمله کلینتون وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما در کتاب خاطرات خود به ان اشاره کرده است و همچنین سخنان خود ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در خصوص تشکیل گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه توسط دولت امریکا می باشد .

ایران همواره حضوری فعال و موثر در منطقه به منظور افزایش «امنیت نسبی» خود را مبنای ثبات استراتژیك در نظر می گرفته است. قبل از انقلاب اسلامی، ایران ثبات استراتژیك در منطقه غرب آسیا را در ورود آشكار به بلوك بندی سیاسی و در نزدیكی به غرب و متحدان آن می دید. اما اكنون، تكیه بر استراتژی های مستقل ملی، تقویت همكاری های منطقه ای و پیشبرد چندجانبه گرایی ملاك عملكرد ایران در صحنه منطقه ای مبنای ثبات می باشند. از لحاظ مفهومی، دو محور «ثقل جغرافیایی» و «ارزش های هویتی» در شكل گیری نگاه ایران به مفهوم ثبات استراتژیك حائز اهمیت بوده اند. در روند زمان، پویایی تحولات منطقه ای از جمله بحران های افغانستان، عراق و سوریه و همچنین ظهور تروریسم تكفیری در منطقه سبب شده كه نگاه ایران به مسئله ثبات استراتژیك بیشتر متمركز به تامین اهداف ژئوپلتیك و دفع تهدیدات امنیت ملی متمركز گردد. بر این مبنا، سیاست های مبتنی بر «اتكا به خود» و تقویت «بازدارندگی» در نگاه ایران در این زمینه تقویت شده است.

امریکا با اقدام تروریستی خود که منجر به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانبی شد در واقع اقدامی انجام داد که جامعه جهانی سیاست همراهی و همکاری آمریکا با گروه های تروریستی در منطقه را آشکار نمود و باعث شد آمریکا به بزرگترین خطای استراتژیک خود دست بزند چرا که برای همه کشورهای منطقه ثابت شده بود که تنها فردی که در بدترین شرایط کشورهای سوریه و عراق در مبارزه با داعش در کنار دولت و مردم این کشور بود شهید سپهبد قاسم سلیمانی بود که توانست با ایجاد اتحاد و همدلی و تشکیل بسیج مردمی در مقابل تروریست های داعشی و دولتی غرب ایستادگی کنند و برانها پیروز شوند.

ترامپ در جهت پیشبرد اهداف خود در منطقه که همان نا امن کردن منطقه خاورمیانه و سوءاستفاده از ذخایر منطقه  شهید سلیمانی را مانعی دید که نه تنها در مقابل تروریست های دست نشانده آمریکا ایستاده بلکه آمریکا را نیز بعد از هزینه نزدیک به هفت تریلیون دلاری در منطقه بدون هیچ دستاوردی شکست خورده و باید از منطقه خارج شود و این بسیار درد ناک بود که منجر به انجام خطای راهبردی توسط رییس جمهور آمریکا و دیگر سیاست مداران این کشور شد و این عمل در شرایطی رخ داد که آمریکا فکر می کرد با تحولات آبان ماه ایران می تواند شرایطی را مهیا کند تا به اهداف خود که همان فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران است دست پیدا کند ولی شرایط به گونه ای رخ داد که خون شهید سلیمانی اتحاد و همدلی نه تنها در جمهوری اسلامی ایجاد کرد بلکه جهان اسلام و به ویژه دو ملت ایران و عراق را متحد نمود و با تصویت طرح خروج آمریکا از عراق اولین شکست آمریکا شکل گرفت.

اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شماری از همراهان وی به‌ویژه فرمانده رشید حشدالشعبی ابومهدی المهندس در بامداد روز جمعه 13 دی ماه در نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد باری دیگر نشان داد که جنگ آمریکا با تروریسم نیست؛ بلکه آمریکا خود خاستگاه تروریسم و علت اصلی ناامنی و شرارت در منطقه است. آمریکا پیش از این نیز بارها نشان داده بود که دشمن هر جریانی است که مقابل تروریست‌ها بایستد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ادعایی مضحک اعلام کرد که دلیل دستورش برای ترور سردار قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ بوده است.» وی مدعی است که سردار سلیمانی به دنبال طرح‌ریزی یک حمله بوده و برای دفاع از شهروندانش اقدام به ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران کرده است. ترامپ با این اظهارات به دنبال قانع کردن سیاستمداران و افکار عمومی جهان است. بدون شک این جنایت، انتقام داعش و تروریست‌های تکفیری از فرماندهان بزرگ مبارزه با تروریسم بود که به دست آمریکا علیه نمادهای افتخارآمیز اضمحلال تروریسم در عراق و سوریه صورت گرفت. به نظر می‌رسد از منظر ژئواستراتژیک، حقوق و روابط بین‌الملل این حمله جنایتکارانه، بزرگ‌ترین خطای راهبردی امریکا در منطقه غرب آسیا باشد و واشنگتن از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار