سفیر پیشین ایران درافغانستان:

خسارتی که ایران به آمریکا در حمله به عین‌الاسد وارد کرد فقط نظامی نیست

ظهره‌وند گفت: شرایط آمریکا در عرصه جهانی شرایط خوبی نیست و ترامپ نیز از پشتوانه لازم برای انجام اقدامات نظامی برخوردار نیست.
کد خبر: ۳۷۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ - 08January 2020

خسارتی که ایران به آمریکا در حمله به عین‌الاسد وارد کرد فقط نظامی نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ظهره‌وند در گفت‌وگویی، با بیان این که در جریان تحولات اخیر برخی از کشور‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند که نیرو‌های خود را از عراق خارج کنند که در این ارتباط می‌توان به تصمیم آلمان و ایتالیا در این زمینه اشاره کرد، اظهار داشت: اقدامی که ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها انجام داد بخشی از فرآیند برخورد سخت است که ایران در این زمینه طراحی کرده است.

بنابراین باید توجه داشت که ماجرا تمام نشده است و آنچه که ایران انجام داد یک واکنش راهبردی است که استراتژیست‌های آمریکایی آن را آنالیز خواهند کرد چرا که پیام‌های مهمی را برای آمریکایی‌ها به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این که خسارت وارد شده به آمریکا در پی حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد دارای ابعاد مختلف به خصوص اقتصادی نیز خواهد بود، گفت: اکنون شرایط آمریکا در عرصه جهانی شرایط خوبی نیست و ترامپ نیز از پشتوانه لازم برای انجام اقدامات نظامی برخوردار نیست.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که راهبردی که ایران برای پاسخ به آمریکا انتخاب کرد راهبرد مهمی بود، تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که آمریکا با کمک متحدان خود تلاش کند که در مسیر تنش‌زدایی قرار بگیرد و وضعیت را بیش از این پیچیده نکند.

ظهره‌وند با اعتقاد بر این که وضعیت آمریکا در عراق مناسب نیست، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آمریکا از طریق پایگاه‌های نظامی که در کشور‌های منطقه دارد بخواهد به ایران پاسخ بدهد و کشور‌های منطقه به آمریکا در این زمینه کمک کنند، گفت: عقلانیت سیاسی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و همسایگان مانع از این کار خواهند شد که آمریکا از خاک آن‌ها چنین کاری را انجام دهد.

وی ادامه داد: در کنار این که همسایگان علاقه‌مند نیستند تنش در منطقه ادامه پیدا کند اروپایی‌ها نیز نسبت به این موضوع نگران هستند چرا که بخش اعظمی از منابع انرژی اروپایی‌ها از طریق این منطقه تأمین می‌شود و وجود آرامش و صلح در این منطقه برای آن‌ها امری راهبردی است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار