پوتین و اردوغان:

ترور سردار سلیمانی باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود

روسای جمهور ترکیه و روسیه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اقدام آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی باعث بی ثباتی و ایجاد ناامنی در منطقه می‌شود.
کد خبر: ۳۷۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳ - 08January 2020

ترور سردار سلیمانی باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اقدام آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی باعث می‌شود که ثبات و امنیت منطقه از بین برود.

پوتین و اردوغان خواستار کاهش تنش‌های روز افزون ایران و آمریکا شده و عنوان کردند که اقدام آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی باعث بی‌ثباتی و ناامنی منطقه می‌شود.

دو طرف روسی و ترکیه‌ای همچنین از طرف‌های درگیری در لیبی خواستند تا از نیمه شب یکشنبه درگیری‌ها را متوقف و اعلام آتش‌بس کنند.

این بیانیه مشترک اردوغان و ترکیه روز چهارشنبه پس از دیدار دو طرف در استانبول صادر شده است.

پارلمان ترکیه اخیرا با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرده است. بر اسا این لایحه، پارلمان به دولت ترکیه این مجوز را می‌دهد که جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین‌الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیرو‌های سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیرو‌های مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شده است. دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت ترکیه است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی و ارتش خلیفه حفتر حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها