دفاع پرس گزارش می دهد/

عربستان بدون سلطان/مرگ، خدمات خائن‌الحرمین به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را پایان داد

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود و در دفتر حیات خود خدمات ارزنده‌ای را به رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش ارائه داد.
کد خبر: ۳۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ - 23January 2015

عربستان بدون سلطان/مرگ، خدمات خائن‌الحرمین به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را پایان داد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، شبکه تلویزیونی العربیه بامداد امروز جمعه (3 بهمن) اعلام کرد که پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر میبرد، درگذشت.

«مجتهد» فعال توئیتری که به انتشار اخبار محرمانه خاندان سعودی مشهور است، بامداد جمعه ادعا کرد که ملک عبدالله ساعت 18 روز پنجشنبه درگذشته است.

«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه 90 ساله عربستان، 24 روز پیش، چهارشنبه 31 دسامبر، در آخرین روز سال میلادی گذشته، به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، در آخرین روز سال ۲۰۱۴، دیوان پادشاهی عربستان با انتشار بیانیهای اعلام کرد که پادشاه برای اجرای آزمایش و معاینات پزشکی به بیمارستان شهرک پزشکی «ملک عبدالله» در ریاض منتقل شده است. این اولین بار بود که خبر حضور پادشاه عربستان در بیمارستان به بهانه معاینه به طور فوری در رسانههای سعودی بازتاب داده شد.

هرچند دو روز پس از این مقامات عربستانی اعلام کردند که پادشاه ۹۰ ساله عربستان دچار بیماری ذات الریه است.همزمان با انتشار این خبر، موج جدید شایعات درباره وخیم بودن و حتی مرگ ملک عبدالله و از طرفی دیگر، تحلیلهای متعدد درباره جنگ داخلی بر سر قدرت در عربستان اوج گرفت.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز،  ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود. وی به تاریخ اول اوت ۱۹۲۴ میلادی (۱۰ مرداد ۱۳۰۳ خورشیدی) در شهر ریاض متولد شد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ بهمدت (۹ سال) پادشاه عربستان شد.

 

ملک عبدالله از سال ۱۹۷۵ معاون دوم نخست وزیر بودهاست پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق میگیرد. از سال ۱۹۸۲ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ۱۹۹۵ و پس از بیماری و زمینگیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده دار میباشد.

ملک عبدالله 90سال داشت و برادر ناتنی و ولیعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ۸۰ سال داشت که زودتر از او در گذشت. کسی که بعد از شاهزاده سلطان توانست به ولیعهدی برسد، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز بود که ۲ سال از شاهزاده سلطان جوانتر بود. اما شاهزاده نایف، دومین ولیعهد عبدالله نیز در شانزدهم ژوئن ۲۰۱۲ میلادی درگذشت. پس از مرگ نایف برادرش، سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی انتخاب شد.


انتقال قدرت در عربستان با تایید آمریکا

روابط آل سعود و آمریکا  سال ها برادرانه در عرصه های مختلف وجود داشته پس از وخیم شدن حال پادشاه عربستان رایزنی های شاهزادگان سعودی با امریکایی ها برای انتقال قدرت ادامه یافت.تا گزینه ای مورد تاکید قرار گیرد که منافع آمریکایی ها را تامیین کند.

شاهزاده مقرن بن عبد العزیز آل سعود، سی و پنجمین پسر ملک عبد العزیز و کوچکترین آنهاست که ملک عبد الله  وی را به عنوان ولی «ولیعهد» منصوب کرد و این نخستین بار است که یک شاهزاده سعودی در این سمتی منصوب میشود.

شاهزاده مقرن در سپتامبر سال 1945 متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در مرکز نمونه پایتخت آغاز کرد و پس از آن زندگی حرفهای خود را با درجه افسری در نیروی هوایی عربستان شروع کرد تا اینکه در سال 1980 بازنشسته شد.


وی بیشتر عمر خود را صرف کسب تخصص در زمینه پروازهای نظامی کرده و در همین راستا به نیروی هوایی عربستان پیوست و در سال 1968 با درجه کمک خلبانی در رشته خلبانی در انگلیس فارغ التحصیل شد و پس از آن در سال 1974 تحصیلات خود را در دوره ستاد و فرماندهی آمریکا ادامه داد و مدرک دیپلم دریافت کرد و پس از آن نیز به عنوان معاون مدیر عملیات هوایی و رئیس بخش برنامهریزی و عملیات نیروی هوایی عربستان تعیین شد.

شاهزاده مقرن پس از بازنشستگی در سال 1980 به عنوان امیر منطقه حایل برگزیده شد و تا 2000 در این منصب بود و پس از آن نیز به عنوان امیر منطقه مدینه منوره تعیین و تا سال 2005 عهدهدار این منصب بود و بعد از آن نیز به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و جانشین شاهزاده «نواف بن عبد العزیز» تعیین شد.

روابط برادرانه آمریکا و عربستان

از دیرباز روابط نظامی قتصادی و تسلیحاتی میا ن آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود داشته در دوران پادشاهی ملک عبدالله قراردادهای نظامی میلیاردی بین عربستان و امریکا منعقد شد. معامله تسلیحاتی  67 میلیارد دلاری و تجهیزات در مدت 15 تا 20 سال  شامل فروش 84 فروند هواپیمای جنگنده شکاری "بوئینگ اف-15 اس" و همچنین به روز کردن 70 فروند هواپیماهای موجود اف-15اس موجود نیروی هوایی عربستان سعودی از جمله این قراردادهاست.

 

خدمات خائن الحرمین شریفین به رژیم صهیونیستی

ملک عبد الله  اینگونه فکر می کرد که اگر از طریق جنگ و نسل کشی و جنایت جنگی بدست اسرائیلی ها نمی توان به هدف نابودی قضیه و آرمان فلسطین دست یابند، اینکار را از طریق مذاکرات سازش به سرانجام برسانند. نکته مهم آنکه به مناسبات سالهای طولانی و پنهان با صهیونیستها، پایان دهند این هدیه ای آسمانی برای صهیونیستهاست که در شرایطی با پیشنهاد سعودی ها روبرو میشوند که بدترین روزهای تاریخ خود را پشت سر می گذارند و از این طریقٰ بخشی از مشکلات موجودیتی خود را حل خواهند کرد.

 سعودی ها در چهار جنگ اخیر رژیم صهیونیستی هزینه های مالی آنها را برای نابودی مقاومت لبنانی و فلسطینی پرداخته اند و تسهیلات رسانه ای و علمایی و فتاوای مجانی علمای وهابی سعودی در خدمت صهوینیست ها بوده است.

پایان دوران پادشاهی در آل سعود

با مرگ ملک عبدالله و بالا گرفتن اختلافات بر سر تعیین گزینه پادشاهی در عربستان و نبود گزینه مناسب ، به نظر میرسد عصر پادشاهان یا حاکمان ضعیف بنیه در حجاز آغاز شده است. حتی اگر معرفی گزینه ضعیفی چون سلمان به عنوان پادشاه جدید برای فرار ازهرج و مرج باشد با شکافی که در خاندان سلطنتی به وجود آمده ادامه بحران داخلی گریزناپذیر خواهد بود و عربستان از این پس به سختی میتواند نقش رهبر شیخنشینها و دیگر کشورهای عربی همطیف خود را بازی کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار