مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره تئاتر فجر:

تا امروز هیچ بیلبورد رایگانی در اختیار تئاتر قرار نگرفته

وحید لک، بازیگر تئاتر در خصوص بررسی وضعیت تبلیغات شهری تئاتر و عدم حمایت شهرداری گفت: فلسفه وجودی تئاتر آگاهی بخشی است، به هیچ عنوان تا امروز هیچ بیلبورد رایگانی نیز در اختیار هیچ گروهی قرار نگرفته است.
کد خبر: ۳۷۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ - 11January 2020

تا امروز هیچ بیلبورد رایگانی در اختیار تئاتر قرار نگرفتهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره تئاتر فجر در «پرده آخر» اظهار داشت: مسئله اصلی تئاتر در وهله اول و در مرحله نخستِ برنامه‌ریزی، وقتی در حال شکل‌گیری توسط یک گروه نمایشی است، انعکاس و انتقال همه اتفاقات پیرامون آن نمایش است.

وی افزود: یعنی نمایشنامه‌نویس سعی می‌کند یکسری اطلاعات را در اختیار مخاطب خود قرار دهد مبنی بر اینکه در حال نگارش آن متن است. بحث بر سر این است که از همان ابتدا تبلغیات و اطلاع‌رسانی باید در کنار گروه اطلاع‌رسانی باشد.

این بازیگر معتقد است: فلسفه وجودی تئاتر آگاهی‌بخشی است. اگر بحث تبلیغات را از تئاتر جدا کنیم تئاتر وجود نخواهد داشت و ما نمی‌توانیم این را کتمان کنیم. اگر بروشور، پوستر و تبلیغات در فضای مجازی را از تئاتر حذف کنیم چه چیزی از آن باقی می‌ماند.

لک در رادیو گفتگو اظهار داشت: به همین دلیل تا امروز این مسئله به صورت جدی بررسی نشده و قدمی هم برای آن برداشته نشده است. اگر هم چیزی بوده مقطعی بوده و تنها برنامه‌ای که در حوزه تئاتر سازماندهی شد و ما متوجه شدیم که یک گروه می‌تواند با آرامش بیشتری به کار حرفه‌ای و تخصصی خود فکر کند برنامه‌ریزی‌ای بود که در یک دوره‌ای در تماشاخانه ایرانشهر اتفاق افتاد و در بخشی از تفاهم و قرارداد گروه بود و گفته شده بود که ۱۰ پرتابل به طرف قرارداد داده می‌شود.

او معتقد است: تا امروز تابلوی تبلیغاتی در اختیار کسی قرار نگرفته است و اگر قرار گرفته هزینه چاپ و نصب گرفته شده است. در آن زمان نیز برای ۱۰ پرتابلی که در قرارداد پیش‌بینی شده بود حدود یک میلیون تا یک میلیون و صدهزار تومان از گروه نمایش گرفته می‌شد.

لک تاکید کرد: به هیچ عنوان تا امروز هیچ بیلبورد رایگانی نیز در اختیار هیچ گروهی قرار نگرفته است. ما نهایتا در فضای تبلیغات شهری پرتابل در ابعاد سه در چهار متر عمودی داشتیم و اگر هم لطف و حمایتی شده که البته هزینه آن به صورت تعرفه فرهنگی گرفته شده عرضه پل بوده است که این دو بخش را برای گروه‌ها داشتیم و ما بقی به صورت آزاد بوده و یا شرکت‌هایی بودند که در تبلیغات نمایش مشارکت کردند.

مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره تئاتر فجر همچنین گفت: هیچ وقت در این حوزه مصوبه‌ای نداشتیم و با تغییر مدیریت‌ها این برنامه‌ها نیز تغییر کرده است. طبق دستور العملی که وجود دارد باید بخشی از مخارج سازمان زیباسازی توسط درآمدهایش تامین شود و به ناچار به این حوزه فشارمی‌آید که حوزه فرهنگی مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد.

رسانه‌ها از تئاتر عقب‌نشینی کردند

احسان زیورعالم، خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در «پرده آخر» عنوان کرد: تا قبل از آقای ضرغامی در سازمان زیباسازی شهرداری تهران وضعیت کمی بهتر بود و پنج استرابورد رایگان در اختیار گروه نمایش قرار می‌گرفت. با آمدن آقای ضرغامی هر کدام از این استرابورد یا پرتابل‌ها یک میلیون تومان شده‌اند. در واقع روند پولی شدن استرابورد‌ها برای تئاتری‌ها از زمان آقای ضرغامی شروع شده است.

او درمورد مسئله تبلیغ و رابطه‌اش با فروش نمایش نیز خاطرنشان کرد: تئاتر در حوزه تبلیغات نسبت به دیگر گونه‌های خودش عقب‌تر است. یک موزه زیبا در تئاتر شهر داریم که نشان می‌دهد نقش رسانه‌ها آن زمان در تبلیغ یک اثر هنری در تئاتر شهر خیلی پر رنگ بوده است.

این خبرنگار ادامه داد: از همان زمانی که تئاتر به شکل غربی در ایران راه افتاد انگار پشتوانه تبلیغاتی‌اش رسانه‌ها بودند. در دهه ۸۰ رسانه‌ها از تئاتر عقب‌نشینی کردند و اهمیت تئاتر به قدری کم شد که آن را با سینما ادغام کردند و در نهایت خبر‌های سینما پر رنگ‌تر از خبر‌های تئاتر شد.

زیورعالم تصریح کرد: اعضای تئاتر با وجود اینکه دیرتر از سایرین وارد حوزه تبلیغاتی می‌شوند، ولی خلاقانه اقدام می‌کنند. وقتی اینستاگرام رواج پیدا کرد قبل از اینکه سینمایی‌ها وارد آن شوند و از آن به عنوان ابزار رایگان تبلغیات استفاده کنند تئاتری‌ها از آن استفاده کردند، اما اینستاگرام نیز تبدیل به ابزاری ضد تئاتری‌ها شد.

وی در پایان گفت: یعنی به قدری قوانین و قواعد ساخته شد که خیلی از تئاتری‌ها حاضر نیستند که در اینستاگرام نیز تبلیغ کنند. چون یک پروسه بروکراسی عجیب و غریب در اداره کل هنر‌های نمایشی تدوین شده که اگر یک کارگردان بخواهم وارد آن شود فقط تبلیغاتش به تعویق می‌افتد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار