ویژه جشنواره عمار؛

کمیت و کیفیت بالای آثار، نوید سینمای پر رونق‌تری را می‌دهد

سید رسول منفرد گفت: کمیت بالا و کیفیت خوب آثار ارسال شده به جشنواره نوید آن را می‌دهد که در آینده سینمای متعهد مردمی پر رونق‌تری نسبت به اکنون خواهیم داشت.
کد خبر: ۳۷۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ - 11January 2020

کمیت و کیفیت بالای آثار، نوید سینمای پر رونق‌تری را می‌دهدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید رسول منفرد» عضو شورای سیاست‌گذاری و مسئول اکران مردمی جشنواره فیلم عمار در «سینما معیار» در گفت‌وگویی، ضمن بیان این که امسال دهمین دوره از جشنواره عمار برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دلایل شکل‌گیری جشنواره این بود که توزیع در سینمای ایران دچار مسئله است. دوره اول جشنواره فیلم‌های مستند بود که با موضوع فتنه سال ۸۸ تولید شده بودند، اما امکان مناسب برای اکران آن‌ها فراهم نشد.

وی افزود: آن زمان برای اینکه کار‌هایی با این شکل از موضوع را به دست مردم برسانند جنبشی شکل گرفت. این اتفاق انجام شد و این مستندات توانستند در ۳۰ نقطه کشور اکران شوند. از آن زمان تا کنون جشنواره مسیر‌های مختلفی را طی کرده است.

او ادامه داد: جشنواره تقریبا از اکران‌های رایگان عبور کرده و توانسته برخی از اکران‌های خود را به سمتی ببرد که به صورت بلیطی انجام شوند؛ از جهت کیفیت کار‌ها اکنون کسانی که در دوره‌های اول جشنواره فیلم‌های کوتاه می‌ساختند وارد بدنه حرفه‌ای سینمای ایران شدند و فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای می‌سازند.

منفرد اظهار داشت: وجود یکسری خلاء‌ها در سینمای ایران یعنی همان دلایلی که باعث شد سینمای عمار شکل بگیرد، بعضی کمتر و بعضی بیشتر هنوز بر سر جای خود باقی هستند و این باعث شد که در دوره دهم جشنواره عمار نیز بتوانیم حرف‌های تازه، فیلم‌های دیدنی و متفاوت نسبت به فضای رسمی سینما ارائه کنیم.

وی در رادیو گفتگو عنوان کرد: اتفاق خوبی که امسال شاهد آن بودیم بخش «فیلم ما» بود که بخش فیلم‌های مردمی جشنواره است و در آن نوجوانان، دانش‌آموزان و حتی بزرگتر‌ها محتوا، موضوع و مسئله‌ای که ذهن آن‌ها را درگیر کرده به تصویر می‌کشند.

عضو شورای سیاست‌گذاری و مسئول اکران مردمی جشنواره فیلم عمار متذکر شد: در این بخش هیئت داوران نمی‌دانستند که به کدام اثر جایزه دهند و نهایتا با موافقت دبیرخانه قرار شد که این بخش به سه بخش دیگر داستانی، پویانمایی و مستند تقسیم شود.

وی اشاره کرد که امسال در کل ۲ هزار و ۷۰۰ اثر و در بخش مردمی نیز حدود ۵۰۰ اثر به دستشان رسیده بود.

منفرد خاطرنشان کرد: در بخش پویانمایی آثاری داشتیم که قابل ارائه به مخاطب جهانی بودند. در بخش «فیلم ما» که بخش فیلم‌های آماتور است آثاری داشتیم که از نظر قابلیت‌های هنری، داستان، پرداخت و انتقال حس به مخاطب بسیار موفق بودند.

او افزود: این کمیت بالا و کیفیت خوب نوید آن را می‌دهد که در آینده سینمای متعهد مردمی پر رونق‌تری نسبت به اکنون خواهیم داشت و می‌توانیم در انتظار روز‌های بهتری برای سینمای ایران باشیم.

منفرد همچنین درمورد برنامه برای افراد و استعداد‌های بخش «فیلم ما» توضیح داد: گام اول در فضای هنر این است که کار‌هایی که ساخته می‌شوند جدی گرفته شوند، معرفی شوند و در واقع امکان دیده شدن برای آن‌ها فراهم شود.

وی در پایان گفت: از آنجا که جشنواره عمار روی موضوعاتی تمرکز دارد که سعی می‌کند جا‌های خالی سینمای ایران را پیدا کند به همین جهت همیشه فیلمسازانی داریم که فیلمشان فقط در جشنواره عمار می‌تواند دیده شود؛ بنابراین گام اول این است که این افراد دیده شوند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار