یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

رابطه انهدام هواپیمای ایرانی و سقوط هواپیمای اوکراینی

ماجرای تأمل‌برانگیز انهدام هواپیمای اوکراینی و حاشیه‌های آن، فرصتی را برای آمریکایی‌ها فراهم کرد تا ضمن دور شدن از جایگاه یک تروریست و جنگ‌طلب، ذهن‌ها را از مطالبه به‌حق خروج آمریکا از منطقه دور کنند؛ همچنان‌که با انهدام هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ توانستند ماجرای نوشاندن جام زهر به امام خمینی (ره) را رقم بزنند.
کد خبر: ۳۷۹۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ - 12January 2020

رابطه انهدام هواپیمای ایرانی و سقوط هواپیمای اوکراینیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ درخصوص مسائلی که طی هفته گذشته در سطح منطقه و کشورمان اتفاق افتاده است، مواردی وجود دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود.

۱- ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد ۱۳ دی‌ماه «حاج قاسم سلیمانی» مؤثرترین و محبوب‌ترین فرمانده جبهه مقاومت درحالی‌که به دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق به این کشور سفر کرده بود، با حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه «ابومهدی مهندس» و جمعی از همراهانش به شهادت می‌رسد.

صبح همین روز رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان را تبریک و تسلیت می‌گویند و بر گرفتن «انتقام سخت» از جنایتکاران تأکید می‌کنند.

همچنین در این روز خبر می‌رسد که شورای عالی امنیت ملی با حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل جلسه داده است تا درباره چگونگی واکنش ایران به این ماجرا تصمیمی اتخاذ شود.

۲- پس از تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر گرفتن انتقام سخت از آمریکایی‌های جنایتکار، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در پیامی توهین‌آمیز و گستاخانه، تهدید می‌کند که اگر ایران در مقام انتقام برآید، عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها هدف قرار خواهد گرفت.

۳- پس از تشییع باشکوه پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و یارانش در شهر‌های بغداد، کاظمین، نجف و کربلا و تشییع ده‌ها میلیون نفری در شهر‌های اهواز، مشهد، تهران و کرمان، انسجامی کم‌نظیر در کشور شکل می‌گیرد و ده‌ها میلیون ایرانی پاسخی کوبنده به آمریکا و گرفتن انتقام سخت از جنایتکاران آمریکایی را طلب می‌کنند.

۴- روز پنجم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتی تهدیدآمیز و در واکنش به وعده مقامات کشورمان برای گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی، به ماجرای بازداشت و به گروگان گرفته شدن ۵۲ آمریکایی در جریان تسخیر لانه جاسوسی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «۵۲ سایت ایرانی در تیررس هستند، برخی از آن‌ها اهمیت بسیار بالا و مهمی برای ایران و فرهنگ ایرانی دارند و به آن اهداف و به خود ایران بسیار سریع و به طور سنگین ضربه زده خواهد شد. ایالات متحده بیش از این هیچ تهدیدی را نمی‌پذیرد».

۵- ساعت ۲۰ و ۵۶ دقیقه ۱۶ دی‌ماه یکی از مقامات عالی‌رتبه کشوری با اشاره به «حمله موشکی آمریکا در روز‌های پایانی جنگ تحمیلی به یک هواپیمای مسافربری ایرانی و مرگ ۲۹۰ مسافر و خدمه این هواپیما» خطاب به ترامپ در توئیتی می‌نویسد: «کسانی که به عدد ۵۲ اشاره می‌کنند، بهتر است به عدد ۲۹۰ هم فکر کنند. IR۶۵۵ هیچ وقت ملت بزرگ ایران را تهدید نکنید.».

نکته قابل تأمل درباره این پیام، این است که علی‌القاعده در پاسخ به تهدیدات دشمن، بایستی به مظاهر قدرت ایران در برابر آمریکا اشاره شود؛ مثل انهدام پهپاد فوق پیشرفته و رادارگریز آمریکا توسط پدافند هوایی کشور و یا دستگیری مقتدرانه تفنگداران دریایی آمریکا در حریم آب‌های ایران و نه انهدام هواپیمای مسافربری که قاعدتاً نه در میدان مواجهه با دشمن، تعریف می‌شود و نه به هیچ عنوان نقطه برتری برای کشورمان محسوب می‌شود.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در پاسخ به تهدید ترامپ با اشاره به سابقه آمریکا در «هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان» در بخشی از توئیت خود می‌نویسد: «بلا‌های غیبی و اهداف عینی هم در منطقه و جهان فراوانند.».

۶- در این میان و در حالی که آمریکایی‌ها با حربه تهدید به فکر منصرف کردن ایران از گرفتن انتقام خون شهدای جبهه مقاومت هستند، تلاش‌هایی هم برای میانجی‌گری بین دو کشور توسط برخی کشور‌ها ازجمله عمان و قطر انجام می‌شود تا ایران را به تغییر تصمیم خود وادار کنند.

۷- روز ۱۷ دی‌ماه بر اثر ازدحام جمعیت در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی، ۵۶ نفر جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۲۰۰ نفر هم مصدوم می‌شوند. این حادثه در کنار داغ شهادت سردار سلیمانی، کام مردم را تلخ می‌کند. در این میان رسانه‌های غربی به جای اشاره به حضور پرشور و میلیونی مردم در وداع با سردار قهرمان جبهه مقاومت و مطالبه عمومی و گسترده انتقام، به حادثه‌ای که در جریان این تشییع رخ داد، پرداخته و آن را برجسته می‌کنند.

۸- ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد ۱۸ دی‌ماه یعنی درست در همان ساعتی که ارتش تروریست آمریکا، سردار سلیمانی و همراهانش را به شهادت رسانده بود، عملیات انتقام سخت ایران با شلیک ۱۳ موشک به «عین‌الاسد» بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق و یک پایگاه دیگرِ آمریکا در منطقه اربیل، آغاز می‌شود. در این عملیات موشکی، مرکز فرماندهی پایگاه عین‌الاسد و بخش‌های زیادی از تجهیزات نظامیان آمریکایی شامل جنگنده، بالگرد و پهپاد منهدم می‌شود و ده‌ها نفر از تروریست‌های آمریکایی کشته و مجروح می‌شوند.

در پی این حادثه، تعداد زیادی از هواپیما‌های آمریکایی در منطقه به پرواز درمی‌آیند و منطقه بیش از پیش حالت جنگی به خود می‌گیرد. ترامپ هم با وجود تهدیدات مکرر نظامی، پس از چند ساعت مقابل دوربین‌های تلویزیونی از اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران و لزوم همکاری در مبارزه با داعش سخن می‌گوید.

این در حالی است که پس از جنگ جهانی دوم، تاکنون هیچ کشوری به هیچ‌یک از مراکز نظامی آمریکایی‌ها حمله نکرده بود و حتی کشوری مثل شوروی سابق جرأت درگیری نظامی با آمریکا را نداشت.

۹- ساعاتی پس از آغاز عملیات انتقام سخت، یک هواپیمای اوکراینی که دقایقی بود از باند فرودگاه امام خمینی (ره) برخاسته بود، دچار سانحه می‌شود و در حالی که یکی از موتور‌های آن آتش گرفته است، سقوط می‌کند. گفته می‌شود این هواپیما ۱۷۶ سرنشین داشت که ۱۳۹ نفر از آن‌ها ایرانی بودند.

نکته جالب توجه در خصوص این هواپیما شماره پرواز آن بود؛ یعنی «۷۵۲»!

۱۰- پس از گمانه‌زنی‌های مختلف و صحبت‌های قابل تأملی که ابتدا از جانب غربی‌ها درباره هدف قرار گرفتن این هواپیما مطرح می‌شود، سرانجام روز ۲۱ دی‌ماه، یعنی سه روز پس از این واقعه و موج‌سواری‌های رسانه‌های غربی در این زمینه، بیانیه‌ای از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر اشتباه یکی از اپراتور‌های پدافند هوایی کشور در شرایط جنگیِ حاکم بر منطقه و انهدام این هواپیما صادر می‌شود. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز ساعاتی بعد مسئولیت این اشتباه را می‌پذیرد و در خصوص این حادثه توضیحاتی را ارائه می‌کند.

این درحالی است که انهدام هواپیما‌های مسافربری بر اثر اشتباه، در جهان مسبوق به سابقه بوده و می‌توان در این خصوص به انهدام هواپیمای مالزیایی توسط روسیه در میانه جنگ اوکراین و کشته شدن ۲۹۸ سرنشین آن در سال ۲۰۱۷، انهدام هواپیمای بلاروسی در سومالی و کشته شدن ۱۱ تن در این حادثه طی سال ۲۰۰۷، انهدام هواپیمای روسی توسط اوکراین و مرگ ۷۸ تن در این واقعه در سال ۲۰۰۱ و انهدام هواپیمای کره جنوبی توسط شوروی سابق با ۲۶۹ کشته در سال ۱۹۸۳ اشاره کرد. انهدام هواپیمای لیبیایی در صحرای سینا توسط اسرائیل پس از اخطار به خلبان این هواپیما با ۱۰۸ کشته در سال ۱۹۷۳ و انهدام ایرباس ایرانی توسط آمریکا در سال ۱۹۸۸ با ۲۹۰ کشته نیز ازجمله حوادث عمدیِ رخ داده برای هواپیما‌های مسافربری بوده است.

اما در این میان این نکته هم حائز اهمیت است که بر اساس ماده ۱۰ قانون هواپیمایی کشوری، اداره کل هواپیمایی کشوری می‌تواند در مواردی که امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می‌کند، با تصویب هیأت وزیران، پرواز هواپیماهای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی کند.

با توجه به قرار داشتن کشور در وضعیت جنگی و آماده‌باش کامل نیرو‌های پدافندی، این سوال مطرح است که چرا طبق این قانون، عمل و اصطلاحاً آسمان کشور «Clear» نشد؛ آن هم در حالی که هم اپراتور پدافندی و هم فرمانده نیروی هوافضای سپاه ضرورت این موضوع را به مسئولان ذی‌ربط گوشزد کرده بودند. همچنین جای سوال است که چگونه تصاویری که بر اساس آن‌ها ادعا شده بود، هواپیما هدف قرار داده شده است، در همان روز نخست، سر از رسانه‌های معاند درآورد!

۱۱- اعلام رسمی علت سقوط هواپیمای اوکراینی، هجمه رسانه‌ای شدیدی هم از سوی غربی‌ها و هم در فضای مجازی علیه نیرو‌های مسلح ایران را موجب می‌شود و نوک پیکان هجمه‌ای که بر پایه اعتراضِ به‌حق مردم نسبت به تأخیر در اعلام این موضوع، شکل گرفته بود، نه‌تنها فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بلکه وحدت و انسجام شکل گرفته در کشور را نشانه می‌رود؛ وحدتی که حاصل خون پاک سردار سلیمانی و یارانش بود.

شامگاه ۲۱ دی‌ماه عده‌ای از مردم و دانشجویان که از وقوع چنین اشتباهی در سیستم پدافندی کشور، ناراحت بودند، مقابل دانشگاه امیرکبیر تجمع می‌کنند. در این میان افرادی به تحریک معترضان می‌پردازند و با سر دادن شعار‌های ساختارشکنانه، تصویر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، سیدالشهدای جبهه مقاومت و سردار ملی ایران را پاره می‌کنند. سفیر انگلیس در ایران هم در این معرکه حضور می‌یابد و از آشوبی که شکل گرفته است، حمایت می‌کند! این در حالی است که انگلیس پیشتر از اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی دفاع و اقدام انتقام‌جویانه ایران را هم محکوم کرده بود.

عناصر نفوذی و سرسپردگان غرب در داخل ایران، انهدام هواپیمای اوکراینی و حاشیه‌های پیش آمده در پی آن را بهانه‌ای برای آغاز آشوبی دیگر در ایران قرار می‌دهند و به این ترتیب مطالبه عمومی ملت ایران مبنی بر اخراج آمریکا از منطقه را به سایه می‌برند؛ آن‌هم در شرایطی که آمریکایی‌ها ورود به فاز نظامی علیه ایران و درگیری در جبهه‌ای به مساحت کل جبهه مقاومت را به صلاح خود نمی‌دیدند. آن‌ها که قبل از ترور حاج قاسم در عراق، به دنبال ترور سردار حاجی زاده بودند، این بار با سوء استفاده از شرایط موجود، علاوه بر تلاش برای ایجاد تفرقه در کشور، سعی کردند ترور شخصیت را جایگزین ترور و حذف فیزیکی کنند.

یکی از «بلا‌های غیبی» که توسط حسام‌الدین آشنا هم به آن اشاره شد و البته در این سال‌ها متأسفانه گریبانگیر نظامِ اسلامی شده است؛ موضوع «نفوذ» و «نفوذی»‌هاست که همگام با دشمن تلاش می‌کنند که در جبهه جنگ نرم به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند.

ماجرای تأمل‌برانگیز انهدام هواپیمای اوکراینی و حاشیه‌های آن، فرصتی را برای آمریکایی‌ها فراهم کرد تا ضمن دور شدن از جایگاه یک تروریست و جنگ‌طلب، ذهن‌ها را از مطالبه به‌حق خروج آمریکا از منطقه دور کنند؛ همچنان‌که با انهدام هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ توانستند ماجرای نوشاندن جام زهر به امام خمینی (ره) را رقم بزنند.

اما آن چیزی که در تمام حوادث اخیر از آن غفلت شد و برخی عامدانه سعی کردند آن را از دایره توجه مردم دور کنند، شیطنت و بحران‌آفرینی آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی بود که موجب شد منطقه در وضعیت ملتهب و جنگی قرار بگیرد و ماجرا‌های اخیر رقم بخورد.

بنا بر مواردی که مطرح شد، توجه به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب اسلامی بسیار ضروری است. ایشان روز ۱۸ دی‌ماه در دیدار مردم قم فرمودند: «آنچه وظیفه‌ی ما به عنوان مردم، به عنوان آحاد جمهوری اسلامی است: اوّلاً دشمن‌شناسی است؛ دشمن را [بشناسیم]؛ در شناخت دشمن اشتباه نکنید. نگویید که خب همه می‌دانیم؛ بله، شما می‌دانید که دشمن کیست؛ دشمن استکبار است، دشمن صهیونیسم است، دشمن آمریکا است؛ این‌ها را شما می‌دانید، امّا تلاش وسیعی دارد انجام می‌گیرد برای اینکه این قضیّه را بعکس کنند، نظر مردم را عوض کنند، با شیوه‌های پیچیده‌ی تبلیغاتی؛ همه باید مراقب باشند؛ دشمن‌شناسی بسیار مهم است؛ یکی این؛ بعد، دانستن نقشه‌ی دشمن؛ دشمن چه کار دارد می‌کند، چه کار می‌خواهد بکند؛ و بعد، دانستن شیوه‌ی مقابله‌ی با نقشه‌ی دشمن؛ این را باید مردم ما بدانند.».

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها