دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خبر داد؛

رونمایی از تمبر یادبود ۴۰ سالگی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در همایش «نسل آفتاب»

در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نشست خبری دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، امروز (دوشنبه)، باحضور خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ - 13January 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حسین تاریخی» دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در نشست خبری «چهلمین سالگرد تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان»، از برگزاری همایش «نسل آفتاب» با هدف پاسداشت چهلمین سالگرد تأسیس انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در تاریخ اول بهمن سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در این همایش که در سالن «شهدای سرچشمه» برگزار خواهد شد، از پیشکسوتان و فارغ‌التحصیلان ۴۰ سال گذشته انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تقدیر می‌شود.

وی افزود: در همایش «نسل آفتاب» همچنین از نخبگان فارغ‌التحصیل که در یک پست مدیریتی بالا در کشور قرار دارند نیز تقدیر شده و «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش نیز به‌عنوان پیشکسوتان و همچنین نمایندگان ولی فقیه ادوار گذشته انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، در این همایش حضور پیدا خواهند کرد.

«تاریخی» به رونمایی از نسخه اول تاریخ شفاهی پیشکسوتان و تمبر یادبود ۴۰ سالگی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در همایش «نسل آفتاب» اشاره و تصریح کرد: تاریخ شفاهی پیشکسوتان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در قالب مصاحبه به صورت ۱۷۰ ساعت فیلم و دو میلیون کلمه متن، ثبت و ضبط شده که به یکی از اسناد تاریخی انقلاب اسلامی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد در سطح استانی نیز، همایش «عهد وفا» را برای تجلیل از پیشکسوتان و انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ۱۸ استان برگزار کرده و در برخی دیگر از استان‌ها نیز در حال برگزاری هستیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، با اشاره به سابقه فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، اظهار داشت: فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، برمی‌گردد به دهه ۴۰، زمانی که قشر دانش‌آموزی کشور همراه با سایر مردم فعالیت‌های مبارزاتی انقلابی انجام می‌داد که در این راستا، انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شکل گرفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را ادامه داد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با کسب تکلیف از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، در سال ۱۳۵۸ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان رسما تشکیل شد.

تاریخی بیان داشت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، خط انقلابی بودن و مردمی بودن خود را همواره در این ۴۰ سال حفظ کرده است؛ چراکه منطق امام خمینی (ره) این بود که انقلاب اسلامی توسط مردم پیروز شده و توفیق‌های آن هم توسط مردم است؛ بنابراین همان‌گونه که عناصر مردمی در جریان انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند، انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز در مدارس شکل گرفتند.

وی با بیان اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تا سال ۱۳۷۳ تنها تشکلی بود که به صورت رسمی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، به فعالیت‌های این اتحادیه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند که ۱۶ هزار نفر از آن‌ها عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بودند که امروز با برگزاری طرح «همکلاسی آسمانی» و یادواره‌های مختلف، تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا کنیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تلاش می‌کند تا به‌عنوان یک بازوی همراه آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت کند، اگرچه در برهه‌های مختلف نیز نقد‌های جدی را به آموزش و پرورش داشته‌ایم و توقع ما این است که آموزش و پروش در مواجه با تشکل‌ها نگاه پدرانه و نقش سیاست‌گذارانه داشته باشد؛ چراکه هرچقدر آموزش و پرورش بار خود را بر دوش تشکل‌ها بگذارد، هم جایگاه سیاست‌گذاری و هم جایگاه نظارتی آن تقویت خواهد شد.

وی تأکید کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ۳۱۸ شهرستان فعالیت می‌کند و درحال حاضر تشکیلات کشوری ما با ۳۵۰ نفر اداره می‌شود.

تاریخی با اشاره به نقش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: یکی از محور‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت و آموزش شش ساعته است؛ به معنای آن‌که در زمانی که دانش‌آموزان در اختیار آموزش و پروش هستند، باید شش ساعت، آموزش تربیتی را فرابگیرند؛ این درحالی است که مدت زمانی در آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است، یک ساعت از ساعت‌های شش‌گانه را هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که کنکور موجب شده است تا تنها سطح علمی دانش‌آموزان ارزیابی شود، گفت: دانش‌آموزان باید اولویتی نیز داشته باشند تا به دیگر موارد تربیتی نیز بپردازند که ساعت‌های پیشنهادی ما «اجتماعی و سیاسی»، «عبادی و اخلاقی» و «تربیتی و اعتقادی» است؛ درحالی که تاوقتی کنکور ملاک سنجش دانش‌آموزان باشد، غفلت از این موارد مشهود است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به این‌که تربیت شش ساعته یکی از مطالبات جدی دست‌اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت است، تأکید کرد: یکی از موارد تقویت این عرصه، ورود دانش‌آموزان به تشکل‌هاست؛ چراکه آن‌ها مهارت‌های برنامه‌ریزی، ارتباط برقرار کردن با هم‌نوع خود، مسئولیت قبول کردن و... را می‌آموزند.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که عضو تشکل‌ها می‌شوند، به‌صورت محسوسی از آسیب‌های اجتماعی نظیر، مواد مخدر، فضای مجازی، بحران‌های هویتی و حجاب و عفاف در امان هستند؛ بنابراین سابقه فعالیت‌های ما در ۴۰ سال گذشته و سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش، نشان می‌دهد، دانش‌آموزانی که عضو تشکل‌ها هستند، بیشتر می‌توانند دارای هویت برتر شوند.

تاریخی در تشریح برخی فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، گفت: از سال ۱۳۹۹، بازی‌های گروهی و تشکیلاتی به‌عنوان «تاما» به دانش‌آموزان عرضه می‌شود که موجب هویت‌بخشی به کار‌های گروهی خواهد شد؛ چراکه امروز ساختار ارزیابی‌های ما «خودمحور» است.

وی ادامه داد: بر این اساس در طرح «تاما»، ما بیش از ۵۰ بازی را به‌عنوان پایلوت طراحی کردیم که بخشی از آن با تکیه بر بازی‌های بومی است و برخی از آن‌ها نیز تدبیر‌های اتحادیه است که این طرح را در برخی از استان‌ها آغاز کرده‌ایم و المپیک بازی‌های تشکیلاتی را نیز در پاییز سال ۱۳۹۹ برگزار خواهیم کرد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان طراحی منظومه فکری و تربیتی برای دانش‌آموزان را از دیگر فعالیت‌های این اتحادیه عنوان کرد و اظهار داشت: ما در این طرح مشخص کرده‌ایم که یک دانش‌آموز در تراز انقلابی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؛ بنابراین دانش‌آموزان از زمانی که عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان می‌شوند، تحت تأثیر این منظومه قرار می‌گیرند که از سال ۱۳۹۸ ما این طرح را آغاز کردیم.

وی طرح «لشکر فرشتگان» را یکی دیگر از فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: در این طرح نگاه ویژه‌ای به تربیت و تعالی دختران و نقش هویتی آن‌ها می‌شود؛ چراکه دختران و پسران در نظام تعلیم و تربیتی ما از یک الگوی تربیتی یکسانی بهره می‌برند که در این راستا، یک الگوی متفاوتی طراحی شده است.

تاریخی با بیان این‌که در طی ۴۰ سال گذشته، ماموریت‌های خود را از سوی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دریافت کرده‌ایم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده‌اند که ما باید در مدارس سنگر فکری، نجات غریق و افسر جنگ نرم باشیم که همه این موارد موجب گسترش فعالیت‌های ما شد.

وی به برنامه‌های محوری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این راستا اشاره و خاطرنشان کرد: هیئت‌های دانش‌آموزی «انصارالمهدی (عج)» ماهیت تربیت حماسی ما در مدارس و تقویت ارتباط‌گیری آن‌ها با اهل بیت (ع) را برعهده گرفته‌اند. همچنین نمایشگاه «مدرسه انقلاب» نیز در ایام‌الله دهه فجر برگزار می‌شود که در این راستا، دانش‌آموزان با تکیه بر ابتکارات خود این نمایشگاه را برگزار می‌کنند و به روایت‌گری انقلاب اسلامی می‌پردازند و در طرح «کارگاه انقلاب اسلامی» نیز برای آشنایی دانش‌آموزان با تاریخچه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، یکی دیگر از برنامه‌های محوری این اتحادیه را جشنواره رسانه‌های دانش‌آموزی با عنوان «رسانش» دانست و گفت: با توجه به حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی و نقش بالای تأثیرگذاری آن‌ها، استعداد‌های ویژه را در این راستا شناسایی می‌کنیم و این الزام را در مسئولان به‌وجود می‌آوریم که نسبت به مدل مواجه دانش‌آموزان با فضای مجازی، حساس باشند.

وی به برگزاری طرح «همکلاسی آسمانی» با محوریت پسران اشاره کرد و بیان داشت: در این طرح دانش آموزان پسر با شهدای دانش‌آموز آشنا می‌شوند.

تاریخی خاطرنشان کرد: طرح «انسجام» برای افزایش عضوگیری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، طرح «انجمن اسلامی برتر» نیز جشنواره‌ای است که برای ایجاد فضای رقابتی بین اعضاء اجرا می‌شود و سامانه «عقیق» هم برای ثبت تمامی فعالیت‌هایی که دانش‌آموزان انجام می‌دهند، طراحی شده است تا همه دفاتر انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به فعالیت‌های یکدیگر دسترسی داشته باشند.

وی طرح خیمه‌های معرفت را یکی دیگر از برنامه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: این طرح شامل نشست‌های بصیرتی و سیاسی ماست و نشریه «آینده‌سازان» نیز به‌عنوان قدیمی‌ترین نشریه دانش‌آموزی کشور، همچنان در حال فعالیت است.

تاریخی با اشاره به برنامه‌های جنبشی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، تصریح کرد: ما خودمان را پرچمدار جنبش دانش‌آموزی معرفی کردیم و در این راستا، گفتمان «جهان بدون ترور»، گفتمان «جهان بدون صهیونیست»، «تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام»، «جشن تکلیف سیاسی»، «دفاع از حقوق دانش‌آموزان»، «نقد منصفانه دستگاه تعلیم و تربیت»، پویش «فردا از آن ماست»، گفتمان «ما می‌توانیم»، گفتمان «مهدویت»، پویش عیدی من از تو» برای همدردی با سیل‌زدگان و پویش «صف‌به‌صف قاسم‌ها در پی خون‌خواهی تو» را اجرا کرده‌ایم که در این راستا نیز بسیار موفق بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر، در ۱۴ هزار مدرسه دفتر انجمن در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت می‌کنند و در هر استان نیز ما دفتر داریم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار