تحلیلگر مسائل منطقه بیان كرد:

براساس مصوبه پارلمان عراق هیچ پایگاه نظامی نباید دراختیار تروریست‌های آمریکایی باشد

کنعانی مقدم گفت: پارلمان عراق به دولت اجازه داده پایگاه آمریکایی را تعطیل کند؛ همچنین پایگاهی نباید در کنترل نظامیان آمریکایی باشد.
کد خبر: ۳۷۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ - 14January 2020

براساس مصوبه پارلمان عراق هیچ پایگاه نظامی نباید دراختیار تروریست‌های آمریکایی باشدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «دکتر حسین کنعانی مقدم» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگویی با اشاره به مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از خاک این کشور، اظهار داشت: برای تصویب و اجرای این قانون نیاز به یک فرآیند و پروسه دارد. در حال حاضر پارلمان عراق این اجازه را به دولت داده است که پایگاه آمریکایی را تعطیل کند، اما این مصوبه چند بند دارد که به عنوان مثال، آمریکایی‌ها می‌توانند برای آموزش و کار‌های لجستیکی و مستشاری حضور داشته باشند، اما به صورت نظامی نباید پایگاهی در کنترل نظامیان آمریکایی باشد.

وی بیان کرد: مصوبه پارلمان عراق ابلاغ شده است و در حال طی کردن فرآیند خود است. آمریکایی‌ها مدعی هستند در چارچوب موافقت نامه امنیتی که با عراقی‌ها دارند، باید برای حفظ نیروهایشان از نظر امنیتی، حضور نظامی داشته باشند. آن‌ها همچنین مدعی هستند هزینه‌های زیادی انجام داده اند و در پایگاه عین الاسد که مورد هدف موشکی قرار گرفت، میلیون‌ها دلار هزینه کرده اند. در حقیقت آمریکایی‌ها می‌خواهند فرآیند اجرای مصوبه عراق برای خروج شان از این کشور طولانی شود و پس از آن هم ممکن است، دولت‌های بعدی عراق، رفتار‌های دیگری داشته باشند.

تحلیلگر مسائل منطقه به مردم عراق اشاره و اظهار کرد: مردم این کشور در تشییع پیکر پاک سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» نشان دادند مخالف حضور آمریکایی‌ها هستند. این در حالی است که تا چند روز قبل، برخی از تظاهرات کنندگان در عراق شعار می‌دادند که ایران باید بیرون برود، اما در تشییع پیکر شهدا در عراق، شعار‌ها تغییر کرده بود و مردم خواستار خروج آمریکا از عراق شده اند و در حقیقت کاملا معادلات آمریکا بر هم ریخت و توطئه این کشور را خنثی کرد.

وی افزود: مطالبه عمومی مردم این است که آمریکایی‌ها به هیچ وجه نباید حضور داشته باشند و این شامل حضور نظامی، لجستیکی، مستشاری و پایگاهی می‌شود. در چنین شرایطی آمریکایی‌ها تحت فشار جدی دولت عراق و همچنین مراجع این کشور هستند، زیرا مردم خواهان جمع شدن بسیاط آمریکایی‌ها از خاک این کشور هستند و این موج در حال سرایت به کشور‌های دیگر هم هست و کشور‌های دیگر نیز فکر می‌کنند چگونه با تصویب قوانین، می‌توانند مانع از حضور پایگاهی آمریکا شوند.

منبع: رادیو گفت‎وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها