رئیس کمیته هسته‌ای مجلس:

تقویت مناسبات روسیه و چین با ایران/ مکانیسم ماشه، برجام را از بین می‌برد

محمدابراهیم رضایی گفت: برجام با آغاز استفاده اروپا از مکانیسم ماشه از بین می‌رود اما روسیه و چین مناسبات خود را با ایران تقویت می‌کنند.
کد خبر: ۳۷۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳ - 15January 2020

تقویت مناسبات روسیه و چین با ایران/ مکانیسم ماشه، برجام را از بین می‌بردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی طرف‌های اروپایی برجام، اظهار داشت: یکی از انتقاداتی که به شدت از طرف جامعه ایرانی نسبت به تیم مذاکره کننده وارد بود همین شرط است که شرایطی را برای طرف‌های مقابل فراهم کرد تا بتوانند از ابزار مکانیسم ماشه علیه ایران در صورتی که به اهداف خود نرسیدند، استفاده کنند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه اروپایی‌ها احتمال می‌دانند روسیه و چین همراهی نکنند متن برجام را به نوعی نوشتند که هر کدام از اعضای 5+1 می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند و دوباره شرایط به قبل از برجام بازگردد.

وی افزود: مکانیسم ماشه ابزار قدرتی برای اروپایی‌ها بود تا علیه ایران استفاده کنند اما آنها باید بدانند که شرایط و وضعیت بسیاری از موضوعات را تغییر داده است از جمله توان و زورگویی غربی‌ها به حداقل رسیده است و تحریم‌ها در نهایت خود از سوی آمریکا اعمال شده اما دستاوردی برای آمریکا و غربی‌ها نداشته است.

رضایی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با کاهش تعهدات برجامی همه محدودیت‌ها را برداشت و به صورت گسترده فضا را برای فعالیت دانشمندان خود باز کرد. در واقع ایران در مقابل عدم قدرت و اراده‌ آنها چنین تصمیم مبتنی بر منافع خود اتخاذ کرد و با اقتدار این مسیر را ادامه می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها بعد از آنکه در عراق سیلی محکمی از جمهوری اسلامی ایران خوردند، اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی خود را از دست دادند و بعد از این نمی‌توانند ابزاری علیه ایران استفاده کنند که به نفع آنها تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: با گامی که اروپایی‌ها در مسیر مکانیسم ماشه برداشتند، برجام به صورت کامل از بین خواهد رفت. ایران نیز مسیر خود را ادامه می‌دهد لکن پرونده برجام بسته می‌شود. آمریکا و غربی‌ها از همه ابزار علیه ایران استفاده کردند لذا کار جدیدی نمی‌تواند انجام دهند. بازگشت تحریم‌های ذیل فصل شورای امنیت علیه ایران نیز منافعی برای آنها به دنبال نخواهد داشت.

رضایی معتقد است: معادلات جهانی طی این چند ماه و سال‌های اخیر با سرعت تغییر کرده و روند کنونی دیگر به نفع آنها نیست بنابراین ما نگران تصمیم اروپایی‌ها نیستیم. البته روسیه و چین با اروپایی‌ها همراهی نمی‌کنند زیرا از ابتدا همراهی خود با آمریکایی‌ها را هم جدا کردند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: به همان اندازه که ایران مورد تهدید آمریکا است، روسیه و چین هم مورد تهدید آمریکا قرار گرفته بنابراین آنها به خوبی می‌دانند همراهی با غرب علیه ایران به ضرر منافع ملی آنها خواهد بود. روسیه و چین مناسبات خود با ایران را تقویت خواهند کرد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار