تجلیل از استاد نگارخانه عشق و غزل در هجدهمین "شب شاعر"

مشفق کاشانی پدر معنوی شاعران انقلاب است

هجدهمین مراسم «شب شاعر» پاسداشت استاد مشفق کاشانی با حضور سیدعلی موسوی گرمارودی، پروفسور امین، پرویز بیگی حبیب آبادی، محمدرضا سنگری و جمعی از شعرا و اهالی هنر و ادبیات در نخلستان اوج برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ - 07January 2015

مشفق کاشانی پدر معنوی شاعران انقلاب است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس مراسم بزرگداشت شاعر انقلابی مشفق کاشانی با حضور موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، محمدرضا سهرابی نژاد، محمدرضا گلریز و ناصر فیض در موسسه اوج برگزار شد.

محمدرضا سنگری اولین سخنران این مراسم، اظهار کرد: استاد مشفق کاشانی نسلی از شاعران انقلاب اسلامی را پرورش داده است و برگزاری چنین پاسداشتی در واقع احترام به شعائر الهی بوده، زیرا با برگزاری چنین مراسمهایی است که مردم دل گرم شده و ارزشها را میشناسند.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگیهای مشفق، افزود: یکی از ویژگیهایی که در خصایص استاد باید به آن توجه داشت، معنا آشنایی وی است. در مطالعه اشعار حافظ متوجه می شویم که وی با فقه، عرفان و ... آشنا بوده است، با عمق بخشیدن به خود می توانیم در صحنه شعری آثاری ارزشمند خلق کنیم که نمونه بارز این مورد را میتوان در اشعار استاد مشفق کاشانی دید.

استاد ادبیات تصریح کرد: یکی از ویژگیهای فوق العاده شعر مشفق، معنی آرایی است که به ندرت می توان در میان اشعار شعرا یافت که مرحوم اوستا برای مشفق به کار برده است.

سنگری در پایان گفت: استاد مشفق را نمیتوان تعریف کرد زیرا وی همه را در نوردیده و مسافر بزرگ شهر شعر ما است.

**آئینه مهر مشفق کاشانی است

عباسعلی براتیپور سخنران بعدی پاسداشت استاد مشفق کاشانی بود که رباعی را برای مشفق کاشانی قرائت کرد:

شمعی که ز شوق، گرم نور افشانی است
تابنده فروغ محفل عرفانی است

استاد نگارخانه عشق و غزل
آئینه مهر مشفق کاشانی است

پس از براتیپور، پرویز حبیب بیگی حبیب آبادی روی صحنه حاضر شد. وی با اشاره به آشنایی خود با مشفق، اظهار کرد: سال 59  در حوزه هنری بود که با این استاد بزرگ آشنا شدم. دین این آشنایی و جلساتی که در طول این سالها با استاد داشتم، چاپ یک کتاب بود که با تایید استاد انجام شد.

حبیبآبادی در ادامه گفت: مشفق در 10 سالگی صائب میخوانده است در حالی که امروز در دانشگاهها صائب را به دشواری میخوانند و این همان دلیلی است که استوانههای ادبی وی را شکل داده است.

وی افزود: تشویقهای استاد مشفق موجب شد که سهراب در شعر جدی شود وگرنه ممکن بود سهراب سپهری به نقاشی یا نثر و نقد وارد شود. از دهه 30 تا به امروز ندیدهام شعری از مشفق در مطبوعات چاپ شده باشد که نکته آموزندهای در آن نباشد.

حبیبآبادی در انتها گفت: کلمات در دست مشفق در سن 90 سالگی مانند موم است که این مسئله ناشی از احاطه وی به غزل است.

**مشفق، پدر معنوی شاعران است

محمدرضا سهرابی نژاد نیز برای سخنرانی به روی سن دعوت شد. وی اظهار داشت: مشفق پدر معنوی ما است. همه شعرای معاصر به استاد ارادت خاصی دارند که از این بین میتوان به اخوان ثالث اشاره کرد که سرودهای نیز برای وی داشته است.

وی سپس به یادآوری خاطرات در سالهای دور پرداخت. پس از وی گلریز خواننده نام آشنای کشور نیز ضمن برشمردن خصوصیات استاد کاشانی، گفت: استاد با تمام مشغولیتها و مسئولیتهایی که داشته یک حسن دارد آن هم رفتار مهربان و متواضع ایشان است که با سعهصدر جواب افراد را میدادند. در اوایل انقلاب با توجه به فضای خفقان و ترورهایی که صورت میگرفت با شجاعت شعرهای انقلابی میسرود.

موسوی گرمارودی، با اشاره به نقد مقدمه یکی از کتابهای مشفق اظهار کرد: شعر مشفق را در مقدمه یکی از کتابهای وی آوردم که در مطبوعات به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه شعر مشفق از بهترین نمونههای نئو کلاسیک در غزلهای امروز است، افزود: قصیدهای را به صورت اخوانیه سروده است که بسیار قصیده خوبی است.

حسین اسرافیلی در ادامه مراسم با برشمردن مکارم اخلاقی استاد مشفق کاشانی، گفت: هر کدام از مکارم اخلاقی را بخواهیم برشماریم، در وجود استاد مشفق کاشانی جمع است. از ابتدای انقلاب و قبل از تشکیل حوزه هنری در محضر ایشان کسب فیض میکردیم و در این سی سال جز جوانمردی، گشاده دستی چیز دیگری ندیدیم.

وی افزود: از زمان انقلاب که مسئولیت جلسات حوزه هنری به من داده شد، بیشتر از آموزش شعر و فرهنگ، اخلاق را از ایشان یاد گرفتم.

**مشفق، مشوق سهراب در شعر

در بخش دیگری از مراسم، علیرضا قزوه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم از زمان بعد از انقلاب 4 شاعر مطرح را نام ببریم، در راس آنان استاد مشفق و استاد سبزواری قرار خواهند گرفت، بیان کرد: استاد مشفق از جمله کسانی است که بیشترین شعر در موضوعات متنوع انقلاب سروده است. مدتی که در رادیو نویسندگی برنامهای را بر عهده داشتم به مناسبتهای مختلف که می رسیدم به دیوان استاد مراجعه می کردم.

وی افزود: در روزنامه اطلاعات، چندین شماره مصاحبهی بلندی با عنوان "با کوله باری از خاطره" با استاد داشتم و استاد مشفق در آن مصاحبهها  با یادآوری و بیان خاطراتی از سهراب، می گفت من سهراب را به گفتن شعر ترغیب میکردم که از آن پس بود که وی به گفتن شعر علاقه مند شد و پی آن را گرفت.

قزوه با تاکید بر اینکه، اگر استاد هیچ شعری هم نمی گفت، اینکه سهراب را به وادی شعر کشاند، کار بزرگی انجام داده است.

این شاعر انقلابی اضافه کرد: استاد مشفق به داخل مرزها محدود نیست، بلکه در خارج از مرزها وی را نیز میشناسند. یکی از بزرگترین شاعران تاجیکستان میگفت آرزو دارم به ایران بیایم و استاد مشفق را ببینیم. ایشان با جوانان میجوشد و این روحیه در وی برجسته است.

در پایان این مراسم استاد مشفق کاشانی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: دست همه عزیزان حاضر در جلسه را صمیمانه میبوسم و به خاطر برگزاری این مراسم از شما تشکر میکنم. من از سالیان دور و اوایل انقلاب با قزوه آشنا شدم و در طول این سالها وی همیشه نسبت به من لطف داشته و هر کاری داشتهام انجام داده و هیچگاه وعده توخالی به کسی نداده است.

مشفق در پایان گفت: اگر شعر معاصر ایران در کشورهای دیگر منتشر شده ثمره تلاش سیدعلی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه است. اسناد و کتابهایی که قزوه از هندوستان به ایران آوردهاند گنجینه ارزشمندی است.

در انتهای این مراسم سازمان هنری رسانهای اوج و حوزه هنری از استاد مشفق کاشانی تقدیر و تجلیل به عمل آوردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار