سردار جلالی مطرح کرد؛

لزوم وجود برنامه منسجم دستگاه‌ها برای مقابله با حوادث/ «آمادگی» در شرایط تهدید و غیر تهدید مهم است

رییس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به ابعاد مختلف «آمادگی» بر نقش مهم آن در مواقع تهدید و بحران تاکید کرد و گفت: مقابله با حادثه باید به‌صورت برنامه‌ای و منسجم در برنامه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۳۸۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ - 18January 2020
مقابله با حادثه باید به صورت منسجم در برنامه‌ دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل صبح امروز در گردهمایی ۱۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران با بیان اینکه طرح مدرسه آماده از اقدامات بسیار خوبی است که شهرداری تهران شروع کرده است، اظهار داشت: «آمادگی» موضوعی مهم در شرایط تهدید و غیر تهدید است؛ قابلیت و کارآمدی زمانی مطرح می‌شود که تهدیدی به وجود بیاید و بتوانیم با کارآمدی به آن پاسخ دهیم.

وی افزود: آمادگی قابل تولید است و باید همواره حفظ و ارتقا و تداوم یابد. مثلاً در بیمارستان اهواز به دلیل قطع برق و آماده نبودن سیستم ژنراتور اضطراری چهار بیمار متصل به دستگاه فوت کردند.

سردار جلالی ادامه داد: طرح ریزی و تعیین سناریو برای حادثه، آموزش و تفهیم مفاهیم طرح، تمرین و تکرار، رزمایش و بعد از آن بازخورد، کنترل، اصلاح و آمادگی، چرخه‌ای است که آمادگی را حفظ و ارتقا می‌دهد؛ لذا باید این چرخه در مدارس بازتولید، مراقبت و دنبال شود به عبارت دیگر مجموعه آمادگی‌ها می‌تواند کشور، شهر، استان و حتی مدرسه را در برابر تهدید تقویت کند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف «آمادگی»، بیان داشت: یکی از ابعاد آمادگی، آمادگی روحی است؛ مدرسه جایی است که فرزندان‌مان رشد و تعلیم پیدا می‌کنند؛ بنابراین تقویت و ایجاد آمادگی روحی بسیار اهمیت دارد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه عنوان کرد: بعد دوم، آمادگی ذهنی و فکری است؛ باید در ذهنمان اتفاقات و روش مقابله با آن را دنبال کنیم.

وی آمادگی برنامه‌ای را دیگر بُعد آمادگی برشمرد و افزود: این بعد به فرد، تجهیزات و زیر ساخت باز می‌گردد. یعنی مقابله با حادثه باید به صورت برنامه‌ای و منسجم در برنامه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد؛ اما آمادگی جسمی در قالب تربیت و تقویت بدنی متناسب با هر حادثه‌ای موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت؛ زیرا وقتی جسم آماده نباشد نمی‌توان با تهدیدات و بحران‌ها مواجه شد.

سردار جلالی بُعد دیگر آمادگی را آمادگی زیرساختی عنوان کرد و گفت: زیر ساخت‌ها شامل دو دسته استقراری و تجهیزاتی هستند؛ بر این اساس اگر زیرساخت‌ها و ابزار آن آماده نباشد، آمادگی حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح مدرسه آماده با استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات باید همه ابعاد آمادگی را دنبال کنیم، یادآور شد: مدرسه یکی از مکان‌هایی است که می‌توان مفهوم ذهنی و فکری آمادگی را در آنجا دنبال کرد؛ چرا که در بسیاری از کشور‌ها، سرمایه گذاری‌های اساسی در حوزه آمادگی، در مدارس صورت می‌گیرد.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه با بیان اینکه در پدافند غیر عامل تهدیدات انسان ساخت دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: ۹ جلد کتاب در این زمینه به صورت تخصصی برای پسران و دختران دانش آموز و معلمان و اولیا در نظر گرفته شده که برخی از آن‌ها منتشر شده و چند مورد آن در حال تکمیل و تولید است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار