دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شهادتی که «جهاد» را در دل‌های بیدار ماندگار کرد

اواخر دی سال ۹۳ بود که «جهاد مغنیه» ۲۳ ساله به وسیله اصابت موشک‌های بالگردی اسرائیلی در نزدیکی مرز جولان اشغالی به شهادت رسید و پرونده چند نسل شهادت در خانواده مغنیه با پرواز این جوان، رنگی دیگر گرفت.
کد خبر: ۳۸۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸ - 23January 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، بیشتر از زمان حیاتش، هنگامی که به شهادت رسید نامش را اهالی جبهه و مقاومت شناختند، «جهاد» پسر «عماد مغنیه»، جوانی بود که اگرچه بخشی از شناخته شدنش را وامدار نام پرآوازه پدر بود اما حضور تاثیرگذار او در جبهه مقاومت، جنگ سوریه و مقابله با اسرائیل، شهادتش را در صدر اخبار روزهای جنگ در سوریه آورد.

او را با نام «عماد کوچک» هم می‌شناسند، جدای از نسبت خونی و پیوند پدر و پسری، جهاد بسیاری از توانایی‌ها و ویژگی‌های پدر را نیز به ارث برده بود، قدرت تحلیل نظامی، بالا بردن و تقویت بنیه فرهنگی و علمی، استفاده از تجهیزات پیشرفته مهندسی باعث شده بود تا او جا پای پدرش بگذارد. از کودکی و سن کم برای کسب اطلاعات نظامی و علمی به مطالعه می پرداخت و هیچ‌گاه دانش خود را متکی به درس و دانشگاه ندید.

«جهاد مغنیه» در دانشگاه بیروت در رشته تجارت ادامه تحصیل داد و در فضای دانشگاهی لبنان با افراد مختلف از ادیان و مذاهب گوناگون ارتباط برقرار کرد. اگرچه او سال‌ها به واسطه زندگی مخفی پدر دارای هویتی مخفی بود اما فعالیت‌های پررنگ او باعث شد تا تعداد زیادی از جوانان را تحت آموزش‌های فرهنگی قرار دهد. پس از پایان تحصیلات وارد کار نظامی شد. او با وجود سن کم با مهارت نظامی بالایی که داشت رهبری و هدایت نیروهایی بعضا بزرگتر از خودش را داشت.

کینه اسرائیل از یک نسل مبارز با شهادت جهاد

جهاد 23 ساله با وجود سن کمش دارای ویژگی‌هایی بود که او را به یکی از فرماندهان میدانی مقاومت تبدیل کرد، اتفاقی که باعث شد در آن سال‌ها پرونده‌ای مهم و حساس را به وی واگذار کنند. مسوولیت او در آن زمان ایجاد خط پدافندی در نزدیکی جولان و ایجاد مقدمات برای بازپس‌گیری جولان اشغالی از چنگال رژیم غاصب اسرائیل بود.

سال 2008 با شهادت «عماد مغنیه» حالا دیگر بسیاری «جهاد» را با صحبت‌هایش در مراسم ترحیم پدر شناختند. او در این مراسم سخنرانی کوبنده‌ای داشت و از شهادت پدر به عنوان اتفاقی زیبا برای کسانی که سربلند و آزاده زندگی می‌کنند، یاد کرد. او در بخشی از سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت پدرش گفته بود: «ما امروز اینجا آمده‌ایم تا به دشمن صهیونیستی بگوییم که اگر خونی را ریختی این خون‌ها جوی‌هایی می‌شود در مسیر قدس و فلسطین. ما آمده‌ایم که به مجاهدان و مبارزانی که در مسیر شهدا گام برمی‌دارند بگوییم که ثبات زمین از پافشاری‌های شماست و ثبات آسمان از ثبات شما می‌باشد و ما و شما قسم خورده‌ایم که سلاح‌هایمان را رها نسازیم و مرزها را ترک نکنیم. ما امروز اینجا آمده‌ایم تا بگوییم ما در مسیر شما گام برمی‌داریم؛ مسیر عشق و جهاد، مسیر تصمیم برای پیروزی. ای شیخ راغب، ای سید عباس و ای حاج عماد شما چراغ‌هایی بودید که راه را روشن ساختید و چراغ‌ها در پی شما و در راه شما روشن شدند؛ ما برای تمامی جهانیان خواهیم گفت که چگونه آزادی بدست می‌آید و چگونه با خون پیروزی محقق می‌گردد.»

کینه اسرائیل از یک نسل مبارز با شهادت جهاد

مردم ایران اولین بار چهره «جهاد مغنیه» را در مراسم ختم مادر حاج «قاسم سلیمانی» و در کنار او دیدند. تصویری که او را در حلقه دوستداران پدرش نشان می‌داد. تصاویری که از آن مراسم و شهید «جهاد مغنیه» منتشر شد او را در کانون توجهات قرار داده بود.

روز 28 دی سال 1393 به گفته حزب‌الله لبنان عده‌ای از رزمندگان حزب‌الله در جریان بازدید میدانی از دو شهرک سوریه مورد در نزدیکی مرز جولان اشغالی مورد هدف موشک‌های بالگردی اسرائیلی قرار گرفت. بعد از آن تلویزیون رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که هدف ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله بود که در این عملیات تروریستی «عماد مغنیه» به همراه چند تن دیگر از جمله شهید سردار سرتیپ «محمدعلی الله‌دادی» به شهادت رسیدند. دیگر شهدای آن حمله فرمانده «ابوعیسی»، «سید مهدی محمد ناصر الموسوی»، «سید علی فواد حسن»، «سید حسین حسن»، و «حسین اسماعیل الاشهب» بودند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار