پژوهشگر تاریخ اسلام:

«هیأت مذهبی» یک نماد بی‌نظیر تمدنی است

«محمدحسین رجبی‌دوانی» گفت: با رسمیت تشیع در ایران زمینه برای ایجاد نهاد‌های فرهنگی و مذهبی نیز ایجاد شد، که هیئت مذهبی یک نماد تمدنی است که نظیر آن در هیچ تمدنی وجود ندارد.
کد خبر: ۳۸۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ - 19January 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمدحسین رجبی‌دوانی» استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ جهان اسلام، امروز (یک‌شنبه) در همایش «الگوی هیأت‌های مذهبی در ارتقاء معنویت، اخلاق و سبک زندگی ایرانی - اسلامی»، با تاکید بر ضرورت نگاه به موضوع هیأت‌های مذهبی در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی و پیش از آن، اظهار داشت: حاکمیت‌ها و فرهنگ مردم می‌تواند نهاد‌های فرهنگی و تمدنی را ایجاد کند و جامعه را رو به رشد و یا رو به انحطاط ببرد.

وی با بیان اینکه از زمانی که تشیع در ایران به عنوان مذهب رسمی شناخته شد، زمینه برای ایجاد نهاد‌های فرهنگی و مذهبی نیز ایجاد شد، افزود: در این راستا یک نهاد استثنایی به نام هیئت مذهبی به وجود آمد که نظیر آن در هیچ تمدنی وجود ندارد.

رجبی دوانی تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی از دوره صفویه شکل گرفتند و در دوره قاجار نیز به اوج خود رسیدند؛ اما در دوره پهلوی با آن مبارزه شد؛ در پهلوی اول هیأت‌های مذهبی ممنوع شدند و در دوره پهلوی دوم نیز می‌خواستند با ترویج فرهنگ غربی، هیأت‌های مذهبی را مورد تمسخر قرار دهند که نتیجه عکس داشت و در محافل مذهبی، زمینه مقابله با رژیم پهلوی و حضور در نهضت انقلاب اسلامی شکل گرفت و در دوران دفاع مقدس نیز نیرو‌های مردمی جبهه‌ها از هیأت‌های مذهبی و مساجد تامین می‌شد که امروز تمثال شهیدان در هیأت‌های مذهبی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه هفت عرصه را برای ساختن کشور بیان می‌کنند که یکی از آن‌ها «معنویت و اخلاق» است؛ بنابراین هیأت‌های مذهبی می‌توانند نه‌تن‌ها در این عرصه، بلکه در همه عرصه‌های هفت‌گانه بسیار تاثیرگذار باشند.

پژوهشگر تاریخ جهان اسلام گفت: هیأت‌های مذهبی قبل از انقلاب اسلامی، آن‌گونه که باید، توسط جوانان اداره نمی‌شدند؛ اما این از برکات انقلاب اسلامی است که امروز خیلی از هیأت‌های مذهبی را جوانان تشکیل داده و آن را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی تحصیل و سواد در هیأت‌های مذهبی مهم نبود اما امروز ما هم هیأت‌های مذهبی دانشجوی و هم هیأت‌های مذهبی اساتید دانشگاه داریم که در موضوع تمدن‌سازی نوین اسلامی می‌توانند بسیار موثر باشند.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی هیئت‌ها ظلم‌ستیز بودند و روحیه انقلابی بر آن‌ها حاکم بود که این موضوع مورد بغض رژیم پهلوی واقع شد و امروز این روحیه موجب بصیرت خواهد شد همانطور که دیدیم در سال ۸۸ حضور هیئت‌ها بود که روز عاشورا کار فتنه را یکسره کرد.

وی تاکید کرد: دشمن می‌خواهد به هیأت‌های مذهبی نفوذ کرده و آن‌ها را از حالت انقلابی خارج یا سکولار کند و یا با کار‌های خرافی مانند قمه‌زنی کاری کند تا برخی افراد بی‌بصیرت مقابل علما موضع بگیرند؛ بنابراین اگر هیأت‌ها سکولار شوند، نه‌تنها در مسیر معنویت و اخلاق قرار نمی‌گیرند، بلکه خودشان آسیب اجتماعی خواهند شد.

پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر اینکه در هیأت‌های مذهبی نباید صرفا به مداحی کردن توجه شود، با وجود اینکه مداحی بسیار ارزشمند است، گفت: نباید از وجود سخنرانان و علما خصوصا علمای انقلابی غافل شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در عرصه معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب موفق باشیم، باید ارزش‌های معنوی، اخلاص، توکل و ایمان در هیأت‌های مذهبی ایجاد شود.

رجبی دوانی گفت: هیأت‌های مذهبی می‌توانند در رفع مشکلات جامعه تاثیرگذار باشند؛ چراکه اهل بیت (ع)، خودشان مظهر رسیدگی به مشکلات مردم بودند.

وی بیان داشت: جوانان در موضوعات هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب شاخص هستند و هیأت‌های مذهبی نیز می‌توانند این عرضه‌ها را نورانی کنند و موجب پیشرفت در گام دوم انقلاب شوند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها