دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جمعه؛ سیلی محکم عراقی‌ها به اشغالگران آمریکایی

دعوت مقامات عراقی و حضور مردم در تظاهرات میلیونی چهارم بهمن‌ماه می‌تواند سیلی محکمی به آمریکایی‌ها باشد و مقدمه خروج آن‌ها از عراق و منطقه را فراهم کند.
کد خبر: ۳۸۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۸ - 22January 2020

جمعه؛ سیلی محکم عراقی‌ها به اشغالگران آمریکاییگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: نهم مهر ماه بود که خبر تظاهرات گسترده عراقی‌ها در پایتخت و مناطق شیعه‌نشین این کشور در رسانه‌های دنیا منعکس شد؛ تظاهراتی که به‌حق و مشروع بود و علیه خدمت‌رسانی نامطلوب دولت، بیکاری، فساد اداری و ده‌ها مشکل دیگر کلید خورده بود.

دشمنان استقلال کشور عراق خیلی زود دست به کار شدند و البته با برنامه‌ از پیش تعیین شده به جمع معترضان پیوستند؛ دشمنان عراقی‌ها با ابزارهای مختلف بر روی اعتراضات موج‌سواری کردند تا مطالبات به‌حق مردم منحرف شود و به‌سوی آشوبی گسترده پیش رود.

دشمنان عراق و در را‌س‌شان آمریکا سعی کردند با ایجاد آشوب، امنیت عراقی‌ها را که پس از نابودی داعش به‌دست جبهه مقاومت به ثبات نسبی رسیده بود، مختل کنند.

این تظاهرات گسترده با گذشت چندین هفته کشته‌ها و زخمی‌های زیادی را به جای گذاشته بود، اما در آستانه مراسم اربعین حسینی این تظاهرات متوقف شد و پس از برگزاری این مراسم عظیم، تظاهرات بار دیگر از جمعه بیست و پنجم اکتبر (سوم آبان) از سرگرفته شد.

پس از چندین هفته تظاهراتِ همراه با آشوب پس از سوم آبان‌ماه، روند امور در عراق با توجه به صحبت‌های دولتمردان عراقی و آیت‌الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان به‌سمت آرامش پیش می‌رفت که یک اتفاق مجددا اوضاع را بحرانی‌ کرد؛ آن اتفاق آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف بود.

پس از این اتفاقات و اوضاع آشفته عراق و همچنین پروژه کشته‌سازی دشمنان استقلال عراق در دو استان نجف و ذی‌قار، آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به شرایط دشوار کشور و ناتوانی آشکار در برخورد طرف‌های ذی‌ربط با تحولات دو ماه اخیر برای حفظ حقوق و جلوگیری از خونریزی، از مجلس نمایندگان که دولت کنونی از آن نشأت گرفته است، دعوت می‌شود که در گزینه‌های خود در این زمینه بازنگری و براساس منافع عراق رفتار کند.

عادل عبدالمهدی نیز در پی بیانیه مرجعیت عالی دینی با اعلام این خبر که درخواست استعفای خود را رسماً تقدیم پارلمان خواهد کرد، گفت که قبلاً گزینه استعفا را به‌شکل علنی و در یادداشت‌های رسمی مطرح کرده بوده و همچنین تاکید کرد که تصمیمش به‌خاطر دادن اجازه به پارلمان برای بازنگری در گزینه‌هایش و تسریع در اجرای آن در راستای تحقق منافع ملت و کشور اتخاذ شده است.

یکی از این اتفاقات مهم عراق پس از استعفای نخست‌وزیر این کشور، بمباران هوایی تیپ 45 و 46 کتائب حزب‌الله توسط آمریکایی‌ها بود که مهم‌ترین نقش را در مبارزه با داعش داشته‌اند؛ عراقی‌ها در واکنش به این حمله، در مقابل سفارت آمریکا که مرکز تمامی فتنه‌ها در عراق است، تحصن کردند و اعتراض خود را به آمریکایی‌ها نشان دادند.

پس از این اتفاقات، گستاخی ویژه آمریکایی‌ها به وقوع پیوست و فرمانده مهم جبهه مقاومت و مبارزه با تروریست‌های تکفیری یعنی سردار سپهبد قاسم سلیمانی به‌همراه ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی و همراهانشان به‌صورت ناجوانمردانه در فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسید.

پس از ترور حاج قاسم سلیمانی، مجددا اعتراضات مردمی در عراق متوقف شد و خواسته عمومی برای اخراج آمریکایی‌ها از عراق و حتی منطقه غرب آسیا شکل گرفت؛ در همین راستا پارلمان عراق موافقت خود با اخراج این اشغالگران را اعلام کرد؛ اما آمریکایی‌ها به اشکال مختلف قصد دارند به اشغالگری خود در عراق ادامه دهند.

پس از پافشاری آمریکایی‌ها برای حضور در عراق، حشدالشعبی به پارلمان ضرب‌الاجل داد که اگر این اشغالگران با پای خودشان از کشورمان خارج نشوند به اجبار آن‌ها را اخراج می‌کنیم؛ پس از این موضع حشدالشعبی مقامات و بزرگان عراق نیز به پا خواستند و مردم را به برگزاری تظاهرات میلیونی در چهارم بهمن‌ماه فراخواندند.

«مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر، مردم کشورش را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی فراخواند و با بیان اینکه آمریکا، آسمان عراق و حاکمیت آن را نقض کرده‌، خطاب به مردم عراق گفت: «عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید.»

«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق نیز با صدور بیانیه‌ای از فراخوان رهبر جریان صدر برای شرکت در تظاهرات «میلیونی» در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی در عراق حمایت کرد.

«عالیه نصیف» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «دولة القانون» درباره تظاهرات میلیونی مردم عراق نیز گفت که این حرکت به جهانیان، خواست ملت عراق در آزادی، استقلال حقیقی و رد هرگونه قیمومیت خارجی را که از گذشته تاکنون بوده و هنوز کابوسی است که سینه‌های عراقی‌ها را می‌فشرد، نشان خواهد داد.

شیخ «خالد الملا» رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق نیز ضمن دعوت از مردم عراق برای مشارکت در تظاهرات میلیونی علیه حضور آمریکا در عراق، گفت: همه مقابل امتحان میهن‌پرستی قرار گرفته‌ایم.

دعوت مقامات عراقی و حضور میلیونی مردم این کشور در این اجتماع عظیم می‌تواند سیلی محکمی به آمریکایی‌ها باشد و مقدمه خروج این اشغالگران از عراق و حتی منطقه را فراهم کند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار