با اشاره به حمله افراد مسلح به دفتر مجله فرانسوی درپاریس

عطوان: سیاست مداخله‌گرانه غرب در خاورمیانه به خودشان برگشته است

یک نویسنده برجسته جهان عرب طی مقاله‌ای با اشاره به حمله افراد مسلح به دفتر یک مجله کاریکاتوری در پاریس نوشت که سیاست مداخله‌گرانه غرب در خاورمیانه به صورت حملات خونبار علیه خودشان بازگشته است.
کد خبر: ۳۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸ - 08January 2015

عطوان: سیاست مداخله‌گرانه غرب در خاورمیانه به خودشان برگشته است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، "عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه الرای الیوم در مقالهای به بررسی حادثه حمله به دفتر یک مجله در پاریس پرداخت.

وی در این مقاله نوشت: پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 مجله اکونومیست مقالهای با این مضمون نوشت " ما به آنها حمله خواهیم کرد و بمبارانشان میکنیم و هزاران کیلومتر را طی میکنیم تا آنها را نابود کنیم اما باید انتظار داشته باشیم که کسانی برای واکنش و انتقام خواهند آمد.

عطوان در ادامه نوشت: در حالی که با نگرانی حمله سه جوان به مجله "چارلی ابدو" که گفته میشود به گروههای جهادی اسلامی وابسته هستند را پیگیری میکردم نوشتههای اکونومیست را به یاد آوردم. این جوانان که این حمله را در قلب پایتخت فرانسه انجام دادند با کلاشینکوف و آرپیجی اقدام به شلیک کردند که طی آن 12 نفر کشته شدند که در بین آنها سردبیر مجله و 4 کاریکاتوریست و دو پلیس نیز دیده میشود.

کشتن هر صاحب نظری چه از نظر شرعی و چه قانونی مجاز نبوده و کاملا محکوم است

این نویسنده برجسته جهان عرب نوشت: نخست باید تاکید کرد که کشتن هر صاحب نظری چه از نظر شرعی و چه قانونی مجاز نبوده و کاملا محکوم است اما این به معنای تخطی از چارجوبها و اهانت به اعتقادات ادیان مذهبی و پیامبران چه مسیحی و چه مسلمان و چه یهودی نیست.

کاریکاتورهای مجله فرانسوی خشم یک میلیارد و نیم مسلمان را برانگیخت

عطوان نوشت: مجله چارلی ابدو تمامی خط قرمزها و حتی فراتر از خط قرمزها در حمله به دین اسلام را نقض کرد و این هتک حرمت ها از طریق حملات خبیثانه به پیامبر اسلام از طریق بازنشر کاریکاتور اهانت آمیز کاریکاتوریست نروژی در سال 2006 انجام شد که این اقدام خشم یک میلیارد و نیم مسلمان را برانگیخت و طی تظاهرات اعتراضآمیز به این اقدام بیش از 200 نفر کشته شدند و اما اوج این اقدامات مجله در سال 2011 روی داد زمانی که تصاویر اهانت آمیز دیگری را منتشر کرد که در میان آنها تصویری بود که پیامبر اسلام را عریان نشان میداد.

بار دیگر تاکید میکنیم که هرگز حمله مرگباری که به این مجله صورت گرفت را توجیه نمیکنیم یا آنکه از آنها حمایت یا همراهی نمیکنیم و ما همواره از آزادی بیان پاک که طی آن از بی احترامی به دینهای آسمانی جلوگیری شود حمایت میکنیم.

ناشر مجله و سردبیر آن در برآورد خطری که با آن مواجه بودند و تهدیداتی که علیه آنها صورت گرفته بود، اشتباه کردند و همچنان به رویکرد تحریک آمیز خود ادامه میدادند و معتقد بودند پشتیبانی که پلیس فرانسه از آنها انجام میدهد برای مقابله با هرگونه حملهای کافی است اما چقدر آنها اشتباه میکردند و این حمله نشان دهنده توانایی افراطیها در رسیدن به هر هدفی است که میخواهند، و در اینجا میتوان به خطر واقعی برای کسانی که با آنها مخالف است چه مسلمان و چه غیر مسلمان درک کرد.

حمله کنندگان با کمال آرامش و اطمینان و به صورت حرفهای عمل کردند


کسانی که نوار ویدیویی این حمله را مشاهد کردند به خوبی شاهد بودند که این افراد با کمال آرامش و اطمینان و کاملا به صورت حرفهای به این عمل مبادرت ورزیدند و گویا آنها آموزشهای فشردهای دیده بودند و در جبهههای نبرد واقعی مشارکت داشتند.

تا زمانی که این مقاله نوشته میشود هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته و نظرات در این باره متفاوت است. گروهی میگویند که گروه القاعده پشت این حمله قرار دارد و گروهی نیز این موضوع را بعید نمیدانند که چه بسا جهادیهای فرانسوی که در سوریه و عراق به داعش پیوسته بودند این عملیات را انجام داده و هم اکنون بازگشتهاند تا از دولتهای خود که در چارچوب ائتلاف بینالمللی علیه داعش مشارکت کردهاند، انتقام بگیرند.

فرانسه همچنان مورد تهدید است

چه گروهی پشت این حملات باشد و چه این اقدام توسط یک گروه مستقل و بدور از هرگونه سازمان دیگری انجام شده باشد، فرانسه همچنان مورد تهدید قرار دارد چون هم در جنگ علیه جهادیها در مالی مشارکت کرده و هم با اعزام جنگنده به اردن در عملیات حمله به داعش و نابود کردن آن شرکت دارد.

بله، انتظار میرود که این حمله خونین باعث تقویت راست افراطی اروپایی شود که این روزها دشمنی خبیثانهای را علیه مهاجران مسلمان آغاز کرده و نتایج منفی بر زندگی بیش از 10 میلیون مسلمانی خواهد داشت که هم اکنون در اروپا زندگی میکنند اما دولتهای اروپایی باید به خوبی درک کنند که اغلبیت قاطع مسلمانان میانه رو بوده و با تمامی انواع خشونت و تروریسم مخالف هستند و نباید تاوان اقلیت بسیار کمی را بپردازند و باید حمایت از آنها در راس تمامی اولویتها باشد.

فرانسه باید مداخله نظامی در خاورمیانه را متوقف کند


دولتهای اروپایی و از جمله دولت فرانسه باید درمقابل مداخله نظامی در خاورمیانه را متقوف کند و این کشور به خوبی میداند که اینگونه مداخله به تروریستها کمک کرده و باعث گرایش هزاران جوانان مسلمان به این گروهها میشود و به علاوه این گونه مداخله در تحقق اهدافی که به دلیل آن آغازشده، موفق نخواهد شد بلکه باعث ایجاد بحرانهای خطرناکتر دیگر میشود.

سیاست مداخلهگرانه غرب در خارومیانه هم اکنون به صورت حملات خونبار علیه آنها برگشته است


شاید یادآوری مداخله ناتو و جنگندههایش در لیبی و پیش از آن در عراق و افغانستان و اخیرا در سوریه و یمن و کشته شدن بیش از یک میلیون انسان مفید باشد.
سیاست غربیها در کشورهای عربی و اسلامی باعث ایجاد دولتهای شکست خورده و جنگهای طائفهای شده و زمینه را برای گروههای اسلامی جهادی افراطی فراهم کرده است. هم اکنون پیامد این سیاستها به صورت حملات خونبار علیه این کشورها حاصل شده و باعث شده تا دهها هزار لیبیایی هر ماه از طریق دریا از کشور خود فرار کنند، لیبی که "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور وقت فرانسه قول داده بود به سرزمین دموکراسی و استقرار و شکوفایی و حقوق بشر تبدیل شود.

امیدوار هستیم که حمله خونبار به مجله فرانسوی منحصر به همین حمله باشد و مقدمهای برای حملات دیگر علیه بیگناهان نباشد همانطور که امیدواریم که کشورهای غربی نیز بر سیاستهای عدل و مساوات و همزیستی و توقف کردن تمامی انواع تحریک علیه مسلمانان و مداخله نظامی را متوقف کنند.

انتهای پیام/ک.ح
 

نظر شما
پربیننده ها