علی اصغر بیک:

برای مقابله با تهدید‌ها باید ضعف‌های داخلی را از چشم دشمن پوشاند

رئیس گروه مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این که برای مقابله با تهدید‌ها باید ضعف‌های داخلی را از چشم دشمن پوشاند، گفت: برای مقابله با تهدید قدم نخست پوشاندن ضعف هاست تا تهدیدی رخ ندهد.
کد خبر: ۳۸۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ - 25January 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علی اصغر بیک» رئیس گروه مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: حکمرانی دارای پنج عنصر اصلی است و شامل دولت، مردم، نهاد‌های غیر دولتی تصمیم ساز، بخش خصوصی و ان جی او‌ها می‌باشد؛ لذا زنجیره‌ای میان این پنج عنصر باید منافع ملی کشور را احصا نماید.

برای مقابله با تهدید‌ها باید ضعف‌های داخلی را از چشم دشمن پوشاند

وی ادامه داد: با تامین منافع ملی، طرح ریزی استراتژیک اتفاق می‌افتد که ارزش و باور و منافع ملی ابتدا قرار گرفته و سیاست‌ها و راهبرد‌ها را در ادامه پوشش می‌دهد.

بیک در ادامه تهدیدات و اثر آن را بر حکمرانی این چنین توضیح داد: تهدیدات غیر قابل کنترل و اثری منفی دارد؛ البته اهمیت تهدید بالفعل و بالقوه است، ولی تاثیر آن بر راهبرد‌ها باید تبدیل شدن به فرصت باشد.

این کارشناس مسائل امنیتی ودفاعی بابیان این که مجموعه ضعف‌ها با بوجود آمدن آسیب‌هایی درکشور ایجادمی شود و این آسیب وقتی در مسیر تهدید نیز قرار گیرد، یک بحران و چالش را برای کشور به همراه خواهدداشت ادامه داد: مثال عینی آن زلزله کرمانشاه بود. در این مثال تورم در داخل و سو مدیریت در ساخت و ساز ضعف است که اآیبی را درپی دارد. حال اگر تهدید زلزله نیز به وقوع بپیوندد، فاجعه‌ای بزرگ با تلفات انسانی وحشتناک پدیدار می‌شود.

بیک با بیان این مطلب افزود: برای مقابله با تهدید باید ضعف‌ها را از بین ببریم. در حوزه نا امنی نیز همین مطلب صدق می‌کند. پس آسیب‌ها را می‌توان دارای منشأ‌هایی درونی دانست که امکان کنترل و بر طرف کردن آن در دست مدیران داخلی است.

وی با تاکیدبر اینکه برای مقابله با تهدید قدم نخست پوشاندن ضعف هاست تا تهدیدی رخ ندهد، گفت: امکان کنترل و مدیریت تهدید سخت است، چون خارج از کنترل می‌باشد، ولی راه حذف تهدیدو مقابله با آن، افزایش توان بازدارندگی و هزینه کردن است.

بیک با اعلام اینکه برای کنترل تهدیدات ابتدا باید استحکام درونی قدرت نظام صورت گیرد، گفت: بعنوان مثال اگر امروز خواهان مذاکره (با هر کشوری بجز آمریکا) هستیم، باید مولفه‌های قدرت خود را به اندازه‌ای قوی نگاه داریم که در مذاکره سربلند شویم، ولی اگر تهدیدات قوی باشد، ناخودآگاه مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه این گفت‌وگو اسماعیل شریفان، مدیر پژوهش پژوهشکده دکترین و معماری داناحکمرانی در جوامع غربی را بر اساس مادی خواند و افزود: در جوامع اسلامی، حکمرانی الهی مدیریت را در دست دارد؛ لذا حکمرانی بستگی به جوامع دارد.

وی با اشاره به حکمرانی جمهوری اسلامی در ایام الله دهه فجر اظهار کرد: در این رخداد توانستیم تاریخ را ۱۰۰۰ سال به قبل بازگردانیم و دولت را در کنار دین قرار دهیم و لذا حکمرانی جامعه را براساس منافع الهی بنا نماییم.

شریفان تاثیرات تهدید غیر مشاهده را در حکمرانی مهم برشمرد و افزود: هر کجا منافع جامعه با جامعه دیگری همخوان نباشد و مورد تعارض قرار گیرد، تهدید شکل خواهد گرفت. در این میان کاهش منافع ناملموسی در کشور وجود دارد. در اینجا می‌توان نام خلیج فارس را مثال زد که نفوذ خزنده‌ای در تلاش است این نام را به اسمی جعلی تغییر دهد.

وی افزود: گاه تهدیدات نظامی است. به مانند تهدید اخیر شیطان بزرگ در هدف قرار دادن بیش از ۵۰ نقطه فرهنگی کشورمان که تهدید از جنس ملموس می‌باشد. دولت مردان مقابله با دشمن را عهده دارند و باید بدانند تهدید کشور‌های متخاصم محسوس است یا خیر و در مرحله بعدی اقدام به مدیریت نمایند.

شریفان شروع انقلاب اسلامی را موجب تهدید قلمداد شدن کشور برای استکبار جهانی عنوان کرد و گفت: دشمن قصد دارد انقلاب را از پا درآورد و بزرگ‌ترین تهدید در این مسیر، فاصله انداختن میان دولت و ملت است.

مدیر پژوهش پژوهشکده دکترین و معماری دانا در خصوص تهدیدات نا محسوس در چهل سال دوم انقلاب اسلامی، گفت: دشمن از ابتدای امر در خصوص تهدیدات فکر کرده و برنامه ریزی کرده اند و در طول زمان به هر نحوی آن را اجرایی خواهند کرد.

شریفان با بیان این که امروز بزرگ‌ترین تهدید جداسازی ملت از دولت است و در اینجا هنر مسئولان را می‌طلبد که تهدیدات را به فرصت تبدل سازند، افزود: دشمن در اولین حرکت مثلث ژئوپلیتیک کشور را در نظر می‌گیرد که جوانان سطح میانی این مثلث می‌باشند و اگر خدای ناکرده تهدیدی عملی شود، باید از طریق این سطح میانی پاسخ داده شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: دشمن بصورت خزنده قشر جوان را از نظام روی گردان می‌کند یا در جهت انفعال جوانان تلاش کرده تا کاری از آنان ساخته نباشد. در این میان جنگ‌ها در دنیا برای حمله به سطح میانی جوامع رخ می‌دهد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار