خاطرات وزیر ارشاد به چاپ سوم رسید

کتاب خاطرات "علی جنتی" تدوین سعید فخر زاده از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به چاپ سوم رسید.
کد خبر: ۳۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶ - 10January 2015

خاطرات وزیر ارشاد به چاپ سوم رسید

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، استفاده از خاطرات شخصیتها و کسانی که در عرصهی فعالیتهای سیاسی نقش آفرین بوده، یا از نزدیک شاهد وقایع بودهاند برای بررسیهای تاریخی، ضرورتی اجتنابناپذیر است؛ از این رو در این گونه تحقیقات، خاطرات نقش و جایگاه ویژهای دارد. این موضوع به ویژه دربارهی وقایعی که عمر چندانی از آنها نمیگذرد و بسیاری از افراد جامعه تحولات و وقایع آن را به یاد دارند، از ضرورت بیشتری برخوردار است، مرکز اسناد انقلاب اسلامی با وقوف به اهمیت خاطرات در تدوین تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران، با دعوت از مبارزان، زندانیان و کلیهی کسانی که یا با رژیم پهلوی اصطکاک داشته، یا اخبار و اطلاعات مستند و موثقی از ساختار سیاسی و نظامی آن دارند، میکوشد تا همهی منابع و مراجع تاریخ انقلاب اسلامی را در اختیار علاقهمندان این موضوع قرار دهد.

اهمیت این کتاب را چنین می توان خلاصه نمود: فصل اول توضیح رویدادهای قیام پانزده خرداد و دستگیری و آزادی و سپس تبعید امام(ره)، فعالیتهای سازمان مجاهدین خلق، حسینیهی ارشاد و سخنرانیهای دکتر شریعتی، و نیز مبارزات روحانیون علیه رژیم پهلوی است.

در فصل دوم خاطرات راوی در فلسطین و لبنان و مبارزان ایرانی در این دو کشور بیان گردیده است فصل سوم این کتاب نیز وقایع پس از پیروزی انقلاب شرح داده شده است. 

جنتی ضمن بیان مسئولیتهای خود در حزب جمهوری اسلامی در زمان شهید بهشتی؛ از جمله: سرپرستی صدا و سیمای خوزستان، عضو شورای سرپرستی صدا و سیما، استانداری خوزستان و رئیس دفتر آقای هاشمی رفسنجانی در زمان جانشینی فرماندهی کل نیروهای مسلح، بخشی از وقایع و رخدادهای سالهای انقلاب و ایام دفاع مقدس را به خوبی بازگو کرده است.

البته برخی اطلاعات راوی، دربارهی وقایع سالهای 42 و 43 در بسیاری از منابع این دوران نیست، که از این جنبه برای محققان تاریخ چند دههی اخیر ایران جالب توجه خواهد بود؛ برای نمونه باید به آزادی امام و مراسم استقبال از ایشان پس از دستگیری 15 خرداد، اشاره کرد. همچنین وضعیت قم و حوزهی علمیه، در این دو سال به خوبی در این نوشته توصیف شده است.

از دیگر نکات جالب توجه در این کتاب، توصیف و تحلیل جریانهای سیاسی و فرهنگی حوزه پس از تبعید امام (ره) وگسترش فعالیتهای فرهنگی نیروهای مذهبی علیه رژیم در این سالها، شهادت آیتالله سعیدی، شروع جنگهای مسلحانهی گروههای آن زمان از قبیل مجاهدین و فداییان و... است.

چاپ سوم این اثر در شمارگان2000 نسخه و 292 صفحه  روانه بازار نشر گردیده است.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه کرده  و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.
 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار