مومنی:

اعتیاد در رأس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد/ آمریکا از تولید مواد مخدر حمایت می‌کند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی و منشأ آسیب‌هایی ازجمله طلاق، سرقت و قتل است.
کد خبر: ۳۸۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ - 28January 2020

اعتیاد در رأس آسیب‌های اجتماعی قرار داردبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دومین روز از نشست رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا که صبح امروز (سه‌شنبه) در ستاد ناجا برگزار شد، با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهاد بزرگی در عرصه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عرصه مبارزه با مواد مخدر را یک جهاد بزرگ تعبیر کردند؛ چرا که مواد مخدر دشمن انسانیت و بشریت است.

وی ادامه داد: مواد مخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی و منشأ آسیب‌هایی ازجمله طلاق، سرقت، قتل و... است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتبارات و تجهیزات در حوزه مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است.

مومنی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما ساماندهی معتادان متجاهر است، افزود: خوشبختانه امروز در بسیاری از کلان‌شهر‌ها به‌ویژه تهران کار‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته قلب پایتخت محلی برای فروش مواد مخدر، قاچاق و محلی برای معتادان متجاهر بود و استحکاماتی ساخته بودند، اما با تلاش‌های صورت گرفته، این مناطق پاکسازی شد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اقدامات دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال گذشته در حوزه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر کار‌های جهادگونه‌ای انجام شد و بالاترین کشفیات در تاریخ ایران برای سال جاری است که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است.

مومنی با بیان اینکه نسبت به مأموریت‌های پلیس ۸۰ درصد کاهش شهدا داشتیم، افزود: مهمترین اولویت ما اشراف اطلاعاتی است؛ در توقیف اموال قاچاقچیان مواد مخدر ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد از مواد کشف شده در شرق کشور و ۲۵ درصد مابقی در اقصی نقاط کشور بوده است؛ ۷۰ درصد از این مواد با کار‌های اطلاعاتی کشف شده و عملیات‌ها و درگیری‌ها نیز ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در جای‌جای دنیا اذعان دارند که مواد مخدر دشمن بشریت است و باید همه برای مقابله با آن کمک کنند، عنوان کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، کشور‌های دیگر نه‌تنها کمکی به ایران نکرده‌اند، بلکه سدی در برابر فعالیت‌های ایران ایجاد کردند.

آمریکا از تولید مواد مخدر حمایت می‌کند

مومنی به افزایش هرساله تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره و تصریح کرد: تردیدی نیست که آمریکایی‌ها از تولید مواد مخدر حمایت می‌کنند و کشت مواد مخدر در افغانستان پس از حضور آمریکایی‌ها در این کشور از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن رسیده است.

وی افزود: تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به صنعتی و ورود پیش‌ساز‌ها از کشور‌های غربی به افغانستان، بزرگترین تهدید است و مطمئناً دامن کشور‌های دیگر ازجمله آمریکا را خواهد گرفت.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه درمان معتادان و مقابله با مواد مخدر کار‌های خوبی صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه امروز پیشگیری از اعتیاد در حال تبدیل شدن به گفتمان مسلط در جامعه است.

مومنی خاطرنشان کرد: هیچ کشور و دولتی به‌تنهایی قادر به مبارزه با مواد مخدر نیست و باید همه کشور‌ها در این‌خصوص تلاش کنند و کاهش تقاضا و کاهش عرضه به کمک پیشگیری و مقابله بیاید.

وی با بیان اینکه امروز باید قدرت «نه گفتن» در بین جوانان افزایش پیدا کند، گفت: بیش از ۳۰ درصد دانش‌آموزانی که به این موضوع مبتلا شدند در پرسشی که از آن‌ها شد، عنوان کردند که «فکر نمی‌کردیم به اعتیاد مبتلا شویم» و بیش از ۳۰ درصد دیگر عنوان کردند «نتوانستیم در تعارف دوستانمان نه بگوییم و تسلیم شدیم»؛ لذا اگر در این بخش کار کنیم و صیانت درونی جوانان تقویت شود تا قدرت نه گفتن را بیاموزند، می‌توانیم در این حوزه کاهش ایجاد کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در کنار درمان، مقابله و پیشگیری باید توجه شود تا معتاد جدیدی به چرخه اعتیاد اضافه نشود.

مومنی بیان کرد: امروز همه قوا، گرو‌ه‌های مرجع، ارکان حاکمیت و نیرو‌های مسلح اراده جمعی خود را در مبارزه با مواد مخدر تقویت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر تنها چالش موجود روزآمد نبودن قوانین است، تأکید کرد: قانون باید برای کسانی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند، تسهیل‌کننده و قاچاقچیان مواد مخدر بازدارنده باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: قوانین باید در حوزه ضربه به بنیان‌های اقتصادی و در راستای اقدامات بازدارنده باشد. مجازات باید به گونه‌ای باشد تا فردی که دستگیر و روانه زندان می‌شود، دوباره دست به قاچاق مواد مخدر نزند. همچنین باید همه اموال قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شود.

وی افزود: قانون در حوزه نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر باید اصلاح شود و مدت نگهداری معتادان متجاهر باید حداقل دو سال باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: قانون در خصوص برخورد با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر باید تغییر کند و قوانین باید بازدارنده باشد.

مومنی گفت: پیش‌نویس اصلاح قانون، آماده و به مراجع متولی ارسال شده است و پس از تصویب، این آمادگی وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان اجرایی شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها