نقدی بر سریال‌های تاریخی مذهبی تلویزیون؛

ساخت سریال «سلمان فارسی» به شکوه و جلال نیاز دارد

یک کارگردان سینما و تلویزیون علت کاهش کمی و کیفی سریال‌های مذهبی و تاریخی تلویزیون را عدم توانایی صدا و سیما در تولید انبوه دانست و گفت: چند سال است که سریال «مختارنامه» پخش می‌شود و گام دیگری برداشته نشده است؛ در حالی که یکی از منابع اصلی موفقیت در عرصه هنر و فیلم‌سازی، تولید انبوه است؛ ما توانایی تولید انبوه را نداریم، چون به سرمایه‌گذاری هنگفت احتیاج است.
کد خبر: ۳۸۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ - 28January 2020

ساخت سریال «سلمان فارسی» به شکوه و جلال نیاز داردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مسعود تکاور» علت محبوبیت سریال‌هایی همچون «مختارنامه» و «امام علی(ع)» را عرق نوستالژیک ایرانی‌ها نسبت به این وقایع مذهبی دانست و اظهار داشت: باید ببینیم وقایع دیگری که در سریال‌ها تاریخ‌نگاری می‌شود، به دل بیننده می‌نشیند یا خیر.

او ادامه داد: تولید سریال در حال ساخت «سلمان فارسی» نیاز به شکوه و جلال دارد؛ باید ببینیم که داوود میرباقری چه قصه‌ای را انتخاب می‌کند؛ آقای میرباقری باهوش است و داستان‌هایی را انتخاب می‌کند که می‌داند دغدغه مردم است و به دل مخاطب می‌نشیند و خوب هم می‌نویسد.

کارگردان سریال «رهایی» گفت: برای متنوع کردن بستر سریال‌های تاریخی باید تخیل را به تاریخ تزریق کنیم و تاریخ را به جوانان امروز وصل کنیم؛ مثلا الان می‌توانیم چند قهرمان ملی را در قصه‌ای که تعریف قهرمانانه دارد تزریق کنیم مثل شهید حججی و شهید سردار قاسم‌سلیمانی.

تکاور درباره شیوه‌های نوین فیلم‌سازی گفت: بحث تکراری ساخت و ساختار در سینما و تلویزیون ما باید عوض شود و ایده‌پردازی‌های جدیدی بشود که در تولید انبوه نتیجه می‌دهد اما افکت‌های تصویری همیشه هم هزینه‌ها را پایین نمی‌آورد؛ اتفاقا یک جاهایی دو برابر هزینه می‌شود تا کیفیت کار بالا برود و یا به خواسته سازنده و مردم برسیم.

تکاور درباره ضعف ساخت سریال‌های تاریخی گفت: ما تا ۳۰ سال گذشته را نمی‌توانیم بازسازی کنیم و در سریال‌های «وارش» و «کیمیا» ۲۰۶ دیده می‌شود؛ یعنی ما آنقدر ضعیف شده‌ایم.

این کارگردان که امسال فیلم «کروکودیل» را بر پرده سینماها داشته است، در پاسخ به این سوال که چرا سریال‌هایی با محوریت شخصیت‌های تاریخی و مذهبی زنان ساخته نمی‌شود؟ گفت: پاسخ را باید در شیرازه فرهنگمان جست‌وجو کنیم. تلاش می‌شود تا حضور زن در ارکان مختلف نهادینه شود اما هنوز اراده قوی باعث این شکوفایی نشده است؛ در واقع جامعه مردسالار ما هنوز این موضوع را برنمی‌تابد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار