رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر:

انتخاب رضا خان به‌عنوان پادشاه بزرگترین خیانت انگلیس به ملت ایران بود

موسی حقانی انتخاب رضا خان میرپنج به‌عنوان پادشاه ایران توسط انگلیسی‌ها را بزرگترین خیانت انگلیس به ملت ایران دانست و گفت: انگلیس با انتخاب رضا خان به دنبال این بود که با نام یک ایرانی، نفت ایران را به غارت ببرد.
کد خبر: ۳۸۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷ - 02February 2020

انتخاب رضا خان بزرگترین خیانت به ملت ایران بود/ اراده بیگانگان کشور را اداره می‌کردبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «موسی حقانی» رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در مراسم «رونمایی از دفاتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی» که عصر امروز (یکشنبه) در فرهنگستان هنر برگزار شد، اظهار داشت: در این مراسم از اسناد املاک تصرفی از سوی رضا خان رونمایی و نمایشگاهی از اسناد بین انقلاب مشروطه تا سال ۱۳۵۷ برپا خواهد شد.

وی با اشاره به چکونگی شکل‌گیری حکومت پهلوی و نقش انگلیس در این زمینه ادامه داد: انتخاب رضا خان به‌عنوان پادشاه بزرگترین خیانت انگلیس به ملت ایران بود؛ چرا که او فردی جنایتکار، پست و فرومایه و عاری از تربیت ملی، دینی و اجتماعی بود.

حقانی افزود: انگلیس با انتخاب رضا خان به دنبال این بود که با نام یک ایرانی، نفت ایران را به غارت ببرد. این کشور تا سال ۱۳۱۲ بر اساس قرارداد «دارسی» نفت ایران را به غارت می‌برد و پس از آن‌هم با تمدید این قرارداد، نفت ایران را به غارت برد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با بیان اینکه صیانت از استقلال کشور وظیفه کسی است که به قدرت می‌رسد، گفت: شخصی که مدیریت کشور را بر عهده دارد، باید از قدرت کشور صیانت کند، اما در دوره‌های اول و دوم پهلوی این وظیفه انجام نمی‌شد و اراده بیگانگان کشور را اداره می‌کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار