سردار آسودی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

شعار تبلیغاتی مورد علاقه حاج قاسم/ نگرانی سردار شهید سلیمانی از تضعیف روایت‌گری دفاع مقدس

سردار «محمدعلی آسودی» گفت: سردار شهید «قاسم سلیمانی» نه‌تنها در عرصه نظامی، بلکه در موضوع «تبلیغات» نیز موفق بود و این‌که رهبر انقلاب اسلامی موضوع «مکتب سلیمانی» را مطرح کرده‌اند، به‌نظر من برای این است که حاج‌قاسم محتواهایی را تولید می‌کرد که از دل آن «مکتب» شکل می‌گرفت.
کد خبر: ۳۸۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷ - 05February 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «مکتب سلیمانی» موضوعی است که بعد از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) مطرح شد و این موضوع نشان می‌دهد که اگرچه دشمن با ترور این سردار پرافتخار انقلاب اسلامی ایران، سایه مادی وی را از سر ملت‌های مسلمان کم کرد، اما در حقیقت همان‌طور که این روزها می‌شنویم «سردار شهید قاسم سلیمانی، از سردار قاسم سلیمانی برای دشمنان خطرناک‌تر است» که بی‌شک این موضوع برمی‌گردد به همان موضوعی که حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مطرح کردند؛ «مکتب سلیمانی».

«مکتب سلیمانی» تنها مختص به فرماندهی این سردار پرافتخار در «نیروی قدس سپاه» نیست؛ بلکه وی از دوران دفاع مقدس، زمانی که مسئولیت فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله (ع) را برعهده داشت، این مکتب را پایه نهاد و با ورودش به نیروی قدس سپاه، «مکتب سلیمانی» جهانی شد.

اهمیت بالای سردار شهید «قاسم سلیمانی» به «تبلیغات» در جنگ/ حاج‌قاسم نسبت به روایت‌گری دفاع مقدس بسیار نگران بود

سردار شهید «قاسم سلیمانی» در مصاحبه‌ای که سال ۱۳۹۳ با یکی از رسانه‌ها انجام داده، به تشریح اهمیت موضوع «تبلیغات» در لشکر ۴۱ ثارالله (ع) پرداخته است که انتشار این مصاحبه، اولاً نشان داد که موضوع «تبلیغات» برای وی چقدر با اهمیت بوده و دوماً این مصاحبه باعث شد تا مجمعی تحت عنوان «پیشکسوتان فرهنگی و عملیات روانی در دفاع مقدس» شکل گرفته و در این مجمع نزدیک به ۳۶۰ محور از نقش تبلیغات در دفاع مقدس تبیین شده و حدود سه هزار نفر از رزمندگان فعال در واحدهای تبلیغات از قرارگاه‌ها، لشکرها و تیپ‌ها پای کار بیایند تا نقش «تبلیغات» در دوران دفاع مقدس را تبیین کنند و بخشی از حاصل این تجربیات با همکاری دانشگاه امام حسین (ع) و قرارگاه «انتقال تجربیات دفاع مقدس» در قالب ۱۲ کتاب برای تدریس در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه امام حسین (ع) چاپ شود که این تنها بخشی از آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) از آن به‌عنوان «مکتب سلیمانی» نام بردند.

سردار «محمدعلی آسودی» مسئولیت کمیته فرهنگی قرارگاه «انتقال تجربیات دفاع مقدس» را برعهده دارد و پیش از این نیز مسئول معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. وی که در دوران دفاع مقدس مسئولیت تبلیغات در رده‌های بالا نظیر قرارگاه‌های «نجف»، «کربلا»، «خاتم‌الانبیاء» و «نوح» را برعهده داشته، از سال ۱۳۶۲ با سردار شهید «قاسم سلیمانی» آشنا شده و تا شهادت وی، با این سردار پرافتخار انقلاب اسلامی، رابطه‌ای دوستانه داشته است.

اهمیت بالای سردار شهید «قاسم سلیمانی» به «تبلیغات» در جنگ/ حاج‌قاسم نسبت به روایت‌گری دفاع مقدس بسیار نگران بود

سردار آسودی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در تبیین «مکتب سلیمانی» به نحوه تشکیل مجمع «پیشکسوتان فرهنگی و عملیات روانی در دفاع مقدس» که زمینه آن مصاحبه سردار شهید «قاسم سلیمانی» با یکی از رسانه‌ها بود، پرداخته و با اشاره به اهمیت موضوع «تبلیغات» برای این شهید والامقام خصوصاً در دوران دفاع مقدس، گفته است: سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» نه‌تنها به‌عنوان یک فرمانده موفق نظامی، بلکه در دوران دفاع مقدس، لشکر ۴۱ ثارالله (ع) که وی آن را فرماندهی می‌کرد، یکی از بهترین لشکر‌ها در موضوع «تبلیغات» بود و این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) موضوع «مکتب سلیمانی» را مطرح کرده‌اند، به‌نظر من برای این است که سردار شهید قاسم سلیمانی محتواهایی را تولید می‌کرد که از دل آن «مکتب» شکل می‌گرفت.

دفاع‌پرس: با توجه به این‌که در دوران دفاع مقدس در موضوع «تبلیغات» مسئولیت‌های متعددی داشته‌اید، لطفا به‌صورت کوتاه به نقش تبلیغات در دفاع مقدس بپردازید.

نقش رزمندگان فعال در حوزه فرهنگی و تبلیغات بی‌شک بسیار پررنگ و گسترده بود، به‌طوری که امروز هر آن‌چه از آن دوران اعم از فیلم، عکس، متن، خاطره و... باقی‌مانده، همه آن‌ها نتایج فعالیت رزمندگان فرهنگی و تبلیغات است و کمتر به نقش آن‌ها در دوران دفاع مقدس پرداخته شده است.

دفاع‌پرس: با توجه به این‌که در سال ۱۳۹۳ مصاحبه‌ای از سردار شهید «قاسم سلیمانی» درباره فعالیت‌های وی در دوران دفاع مقدس به‌عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله (ع) در موضوع «تبلیغات» منتشر شده است، شما به‌عنوان یکی از مسئولان تبلیغاتی در دوران دفاع مقدس، فعالیت‌های این شهید والامقام را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سردار شهید «قاسم سلیمانی» در دوران دفاع مقدس به موضوع «تبلیغات» بسیار اهمیت می‌داد و در مصاحبه‌ای که بعداً در این‌باره، با یکی از رسانه‌ها انجام داد هم به این موضوع اشاره کرد و گفت: «خط مقدم ما، عین مسجد بود و این نقش ارزنده تبلیغات را نشان می‌داد که خط مقدم را به مسجد تبدیل می‌کرد».

اهمیت بالای سردار شهید «قاسم سلیمانی» به «تبلیغات» در جنگ/ حاج‌قاسم نسبت به روایت‌گری دفاع مقدس بسیار نگران بود

وی همچنین تأکید کرده است که «شاید بتوان گفت گسترده‌ترین واحد در بعد ساختاری و تشکیلاتی و نه در بعد عدد و نیروی انسانی، تبلیغات بود. تبلیغات، بخشی بود که از نوک خط مقدم جبهه تا دورترین اردوگاه‌ها را کاملاً پوشش می‌داد و این گستردگی به مرور اتفاق افتاد به‌طوری‌که اوائل بسیار محدود بود ولی بعداً به سرعت منتشر شد و در هر گردانی یک مسئول تبلیغات گردان شکل گرفت. به دلیل ابتکار گردان ها، هر کدام به دوربین، ماشین بلندگودار، بلندگو‌های دستی نیز مجهز شدند و شب‌های عملیات هم، در خطوط تقسیم و توزیع می‌شدند».

شهید حاج‌ قاسم سلیمانی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه، عنایت خود به پخش سربند‌ها را عنوان کرده و گفته است «نقش تبلیغات در توزیع پیشانی‌بند‌های یا زهرا (س)، یا حسین (ع)، یا مهدی (عج) و... در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، نوشته‌جات روی لباس‌ها، کلاه‌ها و قمقمه‌ها که عبارت‌های بسیار زیبایی بود، نامگذاری خطوط و پیش‌بینی نمازخانه، مشهود بود. به‌همت واحد تبلیغات، خط مقدم ما مثل مسجد بود» و یا جمله «لبخند بزن بسیجی» یکی از بهترین شعار‌های تبلیغات بود که حاج‌قاسم آن‌زمان خیلی به آن علاقه داشت و در این مصاحبه گفته است «تابلو نوشته‌ها و نوع شعار‌هایی که بر روی تابلو‌ها نوشته می‌شد، از جمله «لبخند بزن بسیجی» از دیگر زوایای تبلیغات در جنگ بود. این تابلو‌ها در عمق جبهه نیز نمود داشت؛ مثلا در هورالعظیم در دل آب هم به یک تکه نی؛ تابلو یا چوبی آویزان بود که شعاری روی آن نوشته شده بود و در هر مکانی هر چقدر هم کوچک، تابلو‌هایی نصب بود و یا در محور‌ها مثلا «به طرف محور امام حسین (ع)»، «به طرف موقعیت شهید...».

اهمیت بالای سردار شهید «قاسم سلیمانی» به «تبلیغات» در جنگ/ حاج‌قاسم نسبت به روایت‌گری دفاع مقدس بسیار نگران بود

با توجه به این‌که من خودم در دوران دفاع مقدس مسئول تبلیغات در رده‌های بالا نظیر قرارگاه‌های «نجف»، «کربلا»، «خاتم‌الانبیاء» و «نوح» بودم و به موضوع تبلیغات اشراف دارم، اقرار می‌کنم که مصاحبه سردار شهید «قاسم سلیمانی» درباره نقش تبلیغات در دفاع مقدس بسیار تأثیرگذار بود، تا جایی که موجب شد تا ما یک مجمعی را تحت عنوان «پیشکسوتان فرهنگی و عملیات روانی در دفاع مقدس» راه‌اندازی کرده و همه رزمندگان دوران دفاع مقدس را در سطح قرارگاه‌ها، لشکر‌ها و تیپ‌ها فراخوانده و نقش تبلیغات در قبل، حین و بعد از عملیات، پشت جبهه و... را تدوین کنیم و ۱۲ کارگروه تشکیل دهیم و با کمک دانشگاه امام حسین (ع) و قرارگاه «انتقال تجربیات دفاع مقدس» که فرماندهی آن برعهده سرلشکر «محسن رضایی» و مسئولیت کمیته فرهنگی آن برعهده بنده است، این تجارب را به‌عنوان «دانش ضمنی» به «دانش صریح و آشکار» در آوریم تا در قالب ۱۲ کتاب برای تدریس در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه امام حسین (ع) چاپ شود که بی‌شک همه برکات این فعالیت ها از آن کار‌ها و هدایت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی ایجاد شده است.

دفاع‌پرس: واکنش سردار شهید «قاسم سلیمانی» به این اقدامات چگونه بود؟

بعداً که من خدمت سردار شهید «قاسم سلیمانی» رسیدم، به وی گفتم که دستاورد آن مصاحبه شما، این شد که ما مجمعی را تشکیل دادیم و در آن نزدیک به ۳۶۰ محور از نقش تبلیغات در دفاع مقدس را تبیین کردیم و حدود سه هزار نفر را پای کار آوردیم. وی بسیار خوشحال شد و تأکید کرد که «شما با این سه هزار نفر بروید و روایت‌گری دفاع مقدس را در دست بگیرید؛ چراکه من نگرانم برخی افراد که آن زمان نبوده‌اند و امروز روایت‌گری می‌کنند، در برخی موارد اشتباه هم دارند که این موضوع ممکن است به دفاع مقدس آسیب بزند».

سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» نه‌تنها به‌عنوان یک فرمانده موفق نظامی، بلکه در دوران دفاع مقدس، لشکر ۴۱ ثارالله (ع) که وی آن را فرماندهی می‌کرد، یکی از بهترین لشکر‌ها در موضوع «تبلیغات» بود و این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) موضوع «مکتب سلیمانی» را مطرح کرده‌اند، به‌نظر من برای این است که سردار شهید «قاسم سلیمانی» محتواهایی را تولید می‌کرد که از دل آن «مکتب» شکل می‌گرفت.

دفاع پرس: آیا بعد از دوران دفاع مقدس هم سردار شهید «قاسم سلیمانی» در موضوع تبلیغات دفاع مقدس فعالیت داشت؟

بله؛ در راستای برگزاری کنگره شهدای فرهنگی و تبلیغات دوران دفاع مقدس، ابتدا تصمیم بر این شد که یادواره‌های این کنگره به‌صورت استانی و سپس کنگره به‌صورت کشوری برگزار شود؛ بنابراین در این راستا، وقتی برای برگزاری یادواره شهدای فرهنگی و تبلیغات دوران دفاع مقدس در استان کرمان اقدام کردیم، مشخص شد که لشکر ۴۱ ثارالله نزدیک به ۱۲۷ شهید فرهنگی و تبلیغات در دوران دفاع مقدس دارد.

اهمیت بالای سردار شهید «قاسم سلیمانی» به «تبلیغات» در جنگ/ حاج‌قاسم نسبت به روایت‌گری دفاع مقدس بسیار نگران بود

با توجه به این‌که سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس بود؛ لذا وقتی از وی خواستیم تا در برگزاری این یادواره ما را همراهی کند، علی‌رغم این‌که دیگر در لشکر ثارالله مسئولیتی نداشت و فرمانده نیروی قدس سپاه بود، با تواضع کامل پذیرفت که هرکاری از دستش برمی‌آید در این راستا انجام دهد و در یک یا دو جلسه هماهنگی که قبل از برگزاری یادواره تشکیل شد، علی‌رغم مسئولیت‌های سنگین کاری‌اش به کرمان آمد و در این جلسات شرکت و در مراسم هم به‌عنوان سخنران اصلی آن حضور پیدا کرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار