میزگرد انتقام سردار؛ ایران سناریو‌های متعددی برای اخراج آمریکا دارد

در میزگرد ویژه شبکه المیادین درباره ابعاد پاسخ موشکی ایران به آمریکا، مطرح شد که ایران سناریو‌های متعددی برای اخراج آمریکا دارد و یکی از معانی پاسخ ایران، پایان برتری اشراف اطلاعاتی آمریکا بود.
کد خبر: ۳۸۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ - 02February 2020

میزگرد انتقام سردار؛ ایران سناریو‌های متعددی برای اخراج آمریکا داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، شبکه المیادین در چارچوب پوشش ویژه اخبار انتخابات مجلس شورای اسلامی و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، روز یکشنبه در میزگردی به بررسی موضوع پاسخ موشکی ایران به آمریکا پرداخت.

المیادین در این جلسه میزبان سردار «رسول سنایی راد» معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا و علی رضا داودی پژوهشگر حوزه بین‌الملل بود.

المیادین در این جلسه گزارش کرد «رهبر انقلاب ایران اعلام کرد، آمریکا در پاسخ به ترور ژنرال قاسم سلیمانی سیلی خورد و این گام اول بود؛ ایران در ادامه اعلام کرده که هدف اصلی، خارج کردن آمریکا از منطقه است، اما باید دید که ایران چه سناریو‌هایی دارد و برای آن، چه گزینه‌هایی در اختیار دارد. آیا ایران ضربات مستقیم دیگری به آمریکا وارد می‌کند؟»

المیادین در این میزگرد از رسول سنایی‌راد پرسید که آیا ایران به این حمله موشکی بسنده کرد یا اینکه پاسخ‌های دیگری نیز هست. سنایی راد پاسخ داد که «همنطور که رسما اعلام شده است از جانب رهبر انقلاب و مسئولان نظامی کشور، این پاسخ صرفا یک سیلی به آمریکا بود چرا که انتقام کامل و اصلی فقط با خروج (نظامی) آمریکا از منطقه محقق می‌شود و قطعا سناریو‌های مختلف و متعددی برای این هدف داریم. ما حق انتقام را برای خود محفوظ می‌دانیم و زمان و مکان آن را خودمان تعیین می‌کنیم.

ملحم ریا مجری المیادین پرسید، «ما یک جمله‌ای بعد از حمله به پایگاه عین الاسد شنیدیم مبنی بر اینکه این پاسخ، بر اساس ضعیف‌ترین سناریو بود. سوال این است که چرا وقتی ایران گزینه‌های متعددی دارد، سناریو قوی‌تری استفاده نشد».

سنایی راد گفت، ما دنبال کاری نبودیم که ثبات منطقه را تهدید کند. ما در شرایط جدید که باید آن را به قبل و بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی تقسیم کنیم، نکاتی را در نظر داشته باشیم. آمریکا با این اقدام نشان داد که رفتارش هیچ منطقی ندارد و با امنیت کشور‌های منطقه بازی می‌کنند. شما ببینید که عراقی‌ها در پاسخ به این اقدام آمریکا که نقض حاکمیت عراق بود، در پارلمان مصوبه‌ای تهیه کردند که بر خروج نظامی آمریکا از عراق تصریح می‌کند. شما به حضور نظامی آمریکا در منطقه نگاه کنید؛ می‌بینید که کویتی‌ها از این حضور خوشحال نیستند. ملحم ریا پرسید که آیا این نارضایتی را منابع رسمی اعلام کرده‌اند که سنایی در پاسخ گفت، منابع رسمی جرأت بیان این را ندارند، اما مطبوعات و نخبگان و مردم کویت این نارضایتی را انعکاس داده‌اند. برخی کشور‌ها پیش از این فکر می‌کردند که با حضور آمریکا در خاکشان می‌توانند امنیت بخرند. شما شاهد سفر امیر قطر به ایران هم بودید که این مسئله را به زبان دیپلماتیک بیان می‌کند.

المیادین در ادامه پرسید که «برخی شاید با این موافق باشند که آمریکا در منطقه نباشد. اما آیا مردم منطقه بخصوص کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم با این موافقند؟». علی رضا داودی گفت، از دو جنبه می‌توان به این پاسخ داد. اول از دید دولت‌ها. دولت‌هایی که یاد نگرفته‌اند که می‌شود مستقل و بر اساس اجماع و حکمت جمعی در منطقه زندگی کرد بدون آنکه نیاز به بیگانگان باشند. دوم از دید مردم. مردم در برخی کشور‌ها هستند که گزینه مقاومت را انتخاب کرده‌اند و در مقابل، برخی کشور‌ها مثل عربستان هستند که گزینه دیگری را برگزیده‌اند. امروز می‌بینیم که این کشور میزبان پایگاه‌های آمریکا و فراتر از این هستند و امروز متمایل به رژیم صهیونیستی هستند. مجری پرسید، برخی نخبگان در کشور‌های عربی مثل خلیج فارس هستند که حتی عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را تبلیغ می‌کنند. داودی گفت، البته برخی رسانه‌ها این‌ها را نخبه جلوه می‌دهند و برخی هم نخبگان آگاهی نیستند.

مجری المیادین ادامه داد که زمانیکه ایران از «انتقام سخت» سخن می‌گوید، مقصودش چیست و حد و مرز این انتقام چیست. آیا سقف مشخصی دارد؟ سنایی‌راد گفت، همانطور که گفتم، گام اول، سیلی‌ای بود که ثابت کنیم که به آنچه می‌گوییم، عمل می‌کنیم و بگوییم که دوران «بزن در رو» تمام شده است. مجری پرسید، بنابراین باید گفت که آمریکا مرتکب حماقتی شده که نیازمند پاسخی قوی‌تر است؟. سنایی‌راد گفت، بله. اگر مرتکب حماقتی شوند و مراکزی در ایران را بزنند، ما مراکزی از آمریکا را خواهیم زد و بیش از پنج هزار کشته روی دست آمریکا خواهد ماند. پاسخی که ایران [از طریق حمله به عین الاسد]داد، گامی یا مرحله‌ای از مرحله مدیریت درگیری است. امروز باید به عراق فرصت داد تا نظامیان آمریکایی را بیرون کند. ما به جای پایگاه التاجی، پایگاه عین الاسد را زدیم تا عراقی‌ها آسیبی نبینند و در عین حال در نظر داشتیم که در منطقه تنشی به وجود نیاید. آمریکایی‌هایی که ادعا می‌کنند برای ثبات آمده‌اند، اقدام به ترور دیگران می‌کنند.

مجری گفت، از حیث راهبردی، چطور می‌توان حمله موشکی ایران را تشریح کرد. آقای سنایی‌راد گفت که هیبت آمریکا شکسته شد. شاید برخی بگویند که اهمیت این حمله موشکی، اهمیت بلندمدت است. اما اهمیت فعلی این اقدام چه بود. داودی گفت، ما به این مسئله صرفا به عنوان شلیک موشک به یک پایگاه نگاه نمی‌کنیم. همانطور که حضور و برتری فناوری و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای مقاومت تمام شد، در اینجا هم همینطور است. نکته بعدی، قدرت پنهان برای تغییر توازن قوا در منطقه است. حتی متحدان آمریکا هم در لاک خود فرو رفته‌اند و از این مسئله بسیار نگران هستند. آمریکا از هزاران مایل آنسوتر به منطقه آمده تا هیبت و سلطه خود را تحمیل کند و در افغانستان مستقر شده است تا جمهوری اسلامی را محاصره کند، اما وقتی پایگاه عین الاسد هدف موشک قرار می‌گیرد یعنی همه این تلاش‌ها و میلیون‌ها دلار هزینه بر باد رفته است. آمریکا همچنین یکی از اهدافش ایجاد اختلاف میان ایران و منطقه است، اما شهادت ابومهدی المهندس به همراه سردار سلیمانی، نوعی وحدت ایجاد کرد... اشتباهی که ترامپ مرتکب شد، برخی مراکز می‌گویند، راهبردی است و منافع آمریکا در منطقه را در معرض خطر قرار داده است. او خود را حاکم دنیا می‌داند، اما قادر نیست هیبت خود را حفظ کند. وضعیت اسرائیل که عماد مغنیه را ترور کرد به جایی رسیده است که در مقابل واکنش حزب‌الله پنج کیلومتر از مرز فاصله می‌گیرد. آمریکا وقتی فردی را ترور می‌کند که نماد است، به معنای این است که نمی‌تواند مستقیما رویارو شود. آمریکا نمی‌تواند درست معنای این خطای راهبردی را درک کند. آمریکا گور خودش را با دست خودش کنده است. ایران ۲۰۲۰ ایران بیست سال و چهل سال گذشته نیست.

ملحم ریا با بیان اینکه آمریکا تلاش کرد از اهمیت پاسخ موشکی ایران بکاهد، پرسید که سقوط هیبت آمریکا عملا به چه معناست؟. سنایی‌راد پاسخ داد که عین الاسد پایگاهی است که از حیث کمی و کیفی، مهم است و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه قلمداد می‌شود و سه رئیس جمهور آمریکا به این پایگاه سفر کرده‌اند از بوش گرفته تا اوباما و ترامپ. تمرکز اصلی ائتلاف آمریکا علیه داعش در عراق هم در این پایگاه است. اقدام ایران در هدف قراردادن این پایگاه، انتقال پیامی به همه بود که بدانند ایران چه قدرتی در اختیار دارد. وقتی می‌گوییم که این هیبت شکسته شده است، شما می‌بیند که آمریکا نمی‌تواند پاسخ بدهد. آن‌ها برای اولین بار [در چند دهه گذشته]بود که هدف اصابت موشک قرار می‌گرفتند. وقتی ایران پهپاد پیشرفته آمریکا را هم هدف گرفت و سرنگون کرد، آمریکا نتوانست پاسخ بدهد.

سنایی‌راد با بیان اینکه آمریکا دیگر آمریکای گذشته نیست و توضیح داد که آمریکا قدرت بزرگ در دنیا و منطقه بود. امروز آمریکا متحدان سابقش در منطقه و اروپا را از دست داده است. آمریکا فقط در یک مورد، ۲.۴ تا ۲.۷ میلیارد دلار عربستان را دوشیده است. معنایش این است که سیاست‌های آمریکا، هدفش فقط دوشیدن گاو‌های شیرده در منطقه است. ما این را در خصوص رژیم صهیونیستی هم می‌بینیم که خود را ارتش شکست ناپذیر می‌دانست، اما بعد از جنگ سی و سه روزه این انگاره شکسته شد.

داودی نیز در پاسخ به این سوال که ابزار ایران برای اخراج آمریکا چیست، گفت، وعده‌هایی که ایران تاکنون داده، به آن عمل کرده است. ما در سال‌های اولیه انقلاب شعاری سر دادیم که راه قدس از کربلا میگذرد. اکنون ببینید که فاصله ما با قدس چقدر است. امروز ببینید که آمریکا حضورش در منطقه چگونه است. حتما ایران ابزار یا سناریویی برای این هدف دارد. باید عملیات‌های متعددی صورت بگیرد. اولین مرحله آگاهی مردم و رسیدن به این است که حضور آمریکا را نپذیرند. نگاه کنید به ملت‌های منطقه در افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه و حتی اوضاع در عربستان مثل قطیف، تا پایان حضور آمریکا را مشاهده کنید.

ملحم ریا پرسید که ما از طرح داریم صحبت میکنیم. تکیه ایران طرح بر چیست. ابزار‌ها چیست. داودی پاسخ داد که چند رکن دارد. رکن اول قدرت دفاعی و هجومی است که بازدارندگی ایجاد می‌کند. با صراحت بگویم که جنوب لبنان، کرانه باختری و عراق و گروه‌های مقاومت قدرت‌های پنهانی دارند که میتوانند علیه آمریکا و متحدانش استفاده کنند. رکن دوم بیداری و آگاهی مردم و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و رو به رشد است که باید به جایی برسند که حضور آمریکا را در منطقه رد کنند. این هم متکی به مقاومت و ایستادگی ایران است. شما وقتی از هیبت آمریکا صحبت می‌کنید دیگر مثل گذشته نیست. به ملت‌های مختلف حتی در اروپا نگاه کنید که چطور به این مسئله نگاه می‌کنند. انقلاب اسلامی ایران هم بیداری مردم بود. جمهوری اسلامی قدرت‌های پنهانی دارد؛ که لزوما همه را اعلام نمی‌کند، برای نمونه شما ببینید که ایران پاسخی که به عین الاسد داد، آمریکا پاسخ آن را نداد. ایران بود که زمان و مکان را تعیین کرد و قدرت خود را به طرف آمریکایی به گونه‌ای نشان داد که نتوانست پاسخ بدهد.

سنایی‌راد در پایان در پاسخ به این سوال که در مرحله آینده ایران وارد اقدام مستقیم جدیدی علیه آمریکا خواهد شد یا به متحدانش بسنده خواهد کرد، گفت، آنچه مسلم است، مقاومت و سردار سلیمانی متحدانی دارد که از کشمیر هستند تا مدیترانه و حتی در آمریکای لاتین هم او محبانی دارد. امروز محور مقاومت حق انتقام‌گیری دارد.

ریا پرسید که این امر، ایران را مورد سرزنش قرار نمی‌دهد که مأموریت را به گروه‌های مقاومت سپرد که سنایی‌راد گفت، در خصوص پاسخ سخت نظامی، ایران قدرت هجومی خود را نشان داد و ضربه اول را وارد کرد و هیبت آمریکا را با این حمله به عین الاسد و حمله به پهپاد جاسوسی آمریکا نشان داد؛ بنابراین آمریکا نمی‌توانند ایران را تهدید کنند و ایران اگر اراده کند توانایی دفاع از خود را دارد. شاید طرح آمریکا قبل این مسئله، کشاندن ایران به درگیری نظامی بود برای تحقق هدف خاورمیانه جدید. کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود که جنگ اسرائیل و لبنان تمام نمی‌شود جز با تولد خاورمیانه جدید، اما شما دیدید که مقاومت لبنان آن را ناکام گذاشت.

در ادامه مجری المیادین سوال کرد که آیا پاسخ غیرنظامی هم در میانه گزینه‌های ایران هست، که داودی پاسخ داد، بله زیاد. برخی پاسخ‌ها هست که بسیار کارامدتر، بُرنده‌تر و پیچیده‌تر از پاسخ نظامی است و این بخشی از سناریو‌هایی است که نمی‌توان آن را فاش کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها