حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی:

حرکتی نکنیم که شرمنده شهدا شویم

رضایت خداوند در رضایت مردم است، لذا دولتمردان و مسئولان باید به دنبال اموری باشند که رضای مردم در آن باشد تا به رضای باریتعالی برسند.
کد خبر: ۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵ - 27September 2013

حرکتی نکنیم که شرمنده شهدا شویم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در دفاع مقدس هشت ساله ملت بزرگ ایران در کنار رهبری و فرماندهی حضرت حضرت امام خمینی(ره) علما و مراجع روحانیون نقش مهمی در بسیج مردم برای دفاع از جبه حق علیه باطل داشتند. در سی دومین سال گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفتگوی اختصاصی انجام دادیم با حضرت آیت الله العظمی سید محمد علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید که در ادامه از نظرتان می گذرد:


*با تشکر از اینکه وقت شریفتان را در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار دادید، بفرمایید باتوجه به اینکه در هشت سال دفاع مقدس کشورهای غربی و عربی تمام تلاش خود را برای حمایت از رژیم تا بُن دندان مسلح عراق صرف کردند، چگونه می شود که ایمان و معنویت در برابر تجهیزات و امکانات جبهه کفر به پیروزی می رسد؟


بسم الله الرحمن الرحیم.«إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُّحْسِنُونَ: به یقین خداوند با کسانی است که پارسایی کرده اند و کسانیکه که نیکوکارند.» « سوره نحل، آیه 128 »


برحسب مُفاد آیات قرآنی خداوند متعال وعده داده است که من همیشه به اهل تقوا و پرهیزکاران یاری می رسانم و نمی گذارم آنها در زندگی روزمره خود متضرر شوند و نسبت به آنهایی که در جامعه خدمت می کنند و اهل احسان هستند کمک خویش را دریغ ندارم.


با توجه به وعده الهی که «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ ؛ همانا ما فرستادگان خود و کسانی را که ایمان آورده اند، در زندگی دنیا و روزی که شاهدان بر پا می ایستند یاری می کنیم.»(سوره غافر ، آیه 51) جریان این هشت سال دفاع مقدس هم بدین گونه بوده یعنی همان یاری رسانی از جانب خداوند تبارک و تعالی و با اینکه تمام غرب و شرق دست به دست هم دادند تا این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از میان بردارند ، دست و قدرت الهی که بالاترین قدرت ها است ، حافظ این ملت بود . زیرا «وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ» (سوره انعام، آیه 18) خداوند متعال فرموده است که قاهریت بر بندگان را من دارم و هرچه ابرقدرت ها متحدتر شوند، باز در مقابل من هیچ است ، لذا نمونه بارز آن را در این هشت سال دفاع مقدس به عینه مشاهده می کنیم.


خداوند متعال نمونه قدرت خویش را بر جامعه بشریت دنیا نشان داد و دنیا هم این قضاوت را می کند که ایران پیروزی اش فقط از برکت بعد معنویت بوده است و امیدواریم انشاءالله در ادامه قدرت جهانی جمهوری اسلامی ایران زیر نظر مبارک رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید روز به روز بیشتر شود و خداوند متعال دست کرمش را از سر این کشور برندارد و زیر سایه لطف امام زمان(عج) این کشور مهدوی را بتوانیم به دست مبارک ایشان برسانیم.


*با وجود جنگ نرم و جنگ اقتصادی با چه آموزه های دینی می توانیم با آن به مقابله بپردازیم؟


بهترین راه مبارزه آن است که شرع مقدس پیش روی ما قرار داده در تمام شرایط خداوند تبارک و تعالی به ما دستور صبر و شکیبایی داده. «وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَـئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (سوره بقره، آیه 177 )» فرموده اند که بندگان خوب خدا در تمام سختی ها و راحتی ها و حتی در رخ دادهای جنگی هم صبر پیشه کنند. در زمان کنونی که با عنوان جنگ اقتصادی از آن نام برده می شود صبر پیشه کردن ملت ایران ادامه دهنده همان راه مقاوت هشت ساله دفاع مقدس است و سعی بر مساعدت و یاری رساندن به یکدیگر را داشته باشند و مسلم بدانید که با این اتحاد و تعاون هیچ ابر قدرتی از جنبه اقتصادی هم نمی تواند این نظام مقدس را از پا در بیاورد.


امید ما این است که ملت شریف ایران مصداق همین نکته باشند که هر مومنی باید نشانه ای از خدا و پیغمبر و امام خود داشته باشد که داشتن صبر و استقامت همان نشانه امام می باشد. انشاءالله ملت عزیز ایران همانطور که در گذشته صبر پیشه کردند بر تداوم آن همت داشته باشند زیرا فرج نزدیک است.


*توصیه حضرتعالی به دولت مردان و مسئولان برای بکارگیری آموزه های دفاع مقدس چیست؟


بهترین توصیه همان فرمایش بزرگان دین است که توکلشان به خداوند متعال باشد و مردم را اعمال و رفتارشان راضی نگه دارند تا دعای آنها بدرقه راهشان باشد تا خداوند در تمام شئونات به آنها یاری برسانند.
و بنده به کرار به این نکته اشاره کرده ام که رضایت خداوند در رضایت مردم است، لذا دولتمردان و مسئولان باید به دنبال اموری باشند که رضای مردم در آن باشد تا به رضای باریتعالی برسند.


*این هفته بهانه ای است تا بیشتر یاد شهدای دفاع مقدس را بکنیم، شما بفرمایید جایگاه شهدا در نزد خداوند متعال چگونه است؟


جایگاه شهدا بگونه ای نیست که بخواهیم براحتی آنرا بیان کنیم زیرا "علمه عند الله" چه بسا در میان آنها افرادی بوده اند که بسیار مومن و با اخلاص بوده که ایمان در وجود بدنیشان تاثیرگذار بوده و با گذشت سالهای طولانی و پیدا کردن اجساد مطهرشان هیچ آسیبی به آنها نرسیده بود و همان حالت طراوت و تازگی را دارا بود. اما باید توجه داشت که ما مدیون این شهدا هستیم و استدعای بنده از ملت ایران آن است که از انجام هرگونه حرکت ضد ارزشی که مغایر با این ارزش ها باشد پرهیز کنند و چانچه در جامعه هم با آن روبرو شدند تذکر دهند تا شرمند شهدا نشویم.
*در پایان چنانچه مطلب دیگری مانده است، بفرمایید.


از خداوند متعال بخواهیم آنانیکه در خواب غفلت بسر می برند و چشمان خود را بر این ارزشهای انقلابی بسته اند را هوشیار کند و آگاهی لازم به آنها عنایت شود. زیرا آنها هم خواهران و برادران ما هستند و انشاء الله با تحقق این امر شاهد یک مملکت کامله و فاضله باشیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار