سخنگوی قوه قضائیه:

تأیید حکم اعدام برای جاسوس سازمان سیا/ «معامله قرن» ایرادات حقوقی دارد

سخنگوی دستگاه قضا گفت: رئیس قوه قضائیه به طرح ایرادات حقوق در رابطه با طرح «معامله قرن» پرداخت و مقرر شده است که معاون بین‌الملل قوه قضائیه در اجلاس‌های بین‌المللی این موضوع را مطرح کند.
کد خبر: ۳۸۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ - 04February 2020

خلق ۲ حماسه بزرگ توسط مردم در یک ماه/ کاندیدا‌ها و هوادارانشان قانون را رعایت کنندبه گزارش  گروه اجتماعی دفاع‎پرس، نوزدهمین نشست «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه امروز در محل دفتر سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد.

وی در این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

اسماعیلی در ابتدا با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و یاد فجرآفرینان اظهار داشت: انقلاب اسلامی به رهبری امام عظیم‌الشأن به‌عنوان مهمترین پدیده در جهان شناخته شده و فریاد استکبارستیزی و مبارزه با ظلم و فساد و تحقق عدالت در جامعه ایران اسلامی بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همه ما وظیفه داریم در چله دوم انقلاب و در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب تلاش‌های خود را برای استمرار نهضت انقلاب انجام داده و در این مسیر قدم برداریم.

ثبت دو حماسه از سوی مردم

وی تصریح کرد: خدارا شاکریم که مردم به‌عنوان صاحبان اصلی انقلاب در برهه‌های حساس وظیفه خود را به نحو شایسته در مقابل این نظام مقدس انجام دادند و باید از این مردم آگاه، بصیر و انقلابی تشکرد کرد.

اسماعیلی گفت: در یک‌ماهه اخیر علی‌رغم تلاش دشمنان و گلایه جمعی از شهروندان از برخی اقدامات، شاهد خلق دو حماسه بزرگ و یوم الله ثبت شده هستیم.

وی در توضیح این حماسه‌ها گفت: یکی از این حماسه‌ها مراسم آیینی تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در کشور و یوم الله دیگر اقامه نماز جمعه به اقامت مقام معظم رهبری با حضور میلیونی نمازگزاران تهرانی بود.

دو یوم الله و حماسه دیگر پیش روی نظام

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته کار تمام نشده و دو حماسه دیگر را پیش رو داریم که انتظار داریم مردم مثل دو حماسه قبلی پرشور در آن ظاهر شوند.

اسماعیلی افزود: اولین حماسه حضور مجدد مردم در مراسم راهپیمایی یوم الله ۲۲بهمن و راهپیمایی سراسری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که با یاد سردار سلیمانی و به نیابت از او و همه شهدا و در بیان حمایت از گفتمان مقاومت در برابر دشمنان، حصور حماسی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: انتظار بعدی حضور در حماسه دوم اسفند و پرشور برگزار شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتماً مردم فهیم و انقلابی کشور حضور همیشگی را به نمایش می‌گذارند.

کاندیدا‌ها و هوادارانشان قانون را رعایت کنند

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه سخنانش به داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و هوارادانشان توصیه کرد که قانون و مقررات قانونی را در فرایند انتخابات مورد توجه قرار داده و آن را رعایت کنند.

وی ادامه داد: کسانی که بناست در سنگر خدمتگزاری به مردم باشند خود باید نماد احترام به قانون بوده و رقابت جوانمردانه را با بیان ویژگی‌های مثبت خود در پیش بگیرند و از تخریب و اتهام‌زنی به رقیبان اجتناب کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: جامعه ما از فصای اتهام‌زنی بی مورد خاطره خوشی ندارد و عرصه انتخابات نباید عرصه اتهام زنی به رقیبان باشد.

قوه قضائیه آماده شنیدن سخنان مردم

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز قوه قضائیه به دنبال این است که حرف مردم را بیش از پیش بشنود، از خواست آن‌ها مطلع شود، در چهارچوب قوانین برای رفع مشکلات تلاش کند و کار بی وقفه انجام دهد و به همین دلیل در پایان این هفته سفر استانی ریاست قوه قضائیه و مسولان قضائی را به بوشهر خواهیم داشت.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یکی از موضوعات مهمی که امروز بیش از هر زمانی مورد توجه مسؤولان قوه قضائیه قرار دارد، موضوع زندان و زندانیان است.

اسماعیلی گفت: اگر نگاهی به بخشنامه‌ها و پیگیری‌های رئیس قوه قضائیه داشته باشید متوجه می‌شوید که این موضوع بیشترین فراوانی را در برنامه‌ها و پیگیری‌های امروز دستگاه قضایی داشته است.

وی به اقدامات و برنامه‌های قوه قضائیه در این حوزه اشاره کرد و گفت: دیدار چهره به چهره با زندانیان تمام کشور در دست اقدام است تا بتوانیم وضعیت زندان‌ها را تحولی چشمگیر ببخشیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: زندان محلی است که جداسازی افراد حاضر در آن از مردم ضروری بوده است و جمعی از افراد ناسازگار در زندان‌ها حضور دارند و بررسی وضعیت آن‌ها در حال انجام است و می‌بینیم که آمار جمعیت کیفری زندانیان سیر نزولی را طی می‌کند.

وظایف مجتمع قضایی مفاسد اقتصادی تشریح شد

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف تشکیل مجتمع قضایی مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این مجتمع قضایی در حوزه پیشگیری، نظارت و مطالبه‌گری از بخش‌های فعال حوزه اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی اقداماتی انجام خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین در این مجتمع رسیدگی‌های قضایی و همچنین بکارگیری شورای مشورتی برای حل مشکلات را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در این راستا اطلاع‌رسانی مستمر و انتشار آرا در چهارچوب قوانین هم بخش دیگری از شرح وظایف محوله به این مجتمع قضایی است.

اسماعیلی به فعال شدن سامانه اطلاعاتی مجتمع قضایی اشاره کرد و گفت: این سامانه کمک می‌کند هم اطلاع‌رسانی و گزارشگری فساد انجام شود و هم ارتباط مردم با این واحد قضایی محقق شود.

باید متولی بارگذاری عکس و فیلم مشخص شود

وی همچنین در مورد بخشنامه رئیس قوه قضائیه و اخذ مجوز درباره مصادیق صوت و تصویر تصریح کرد: این موضوع جدید نبوده و مسؤولیت آن برعهده صداوسیما بوده و بخشنامه داخلی بود، اما اشتباه نشود که هر فعالیت بارگذاری عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی مشمول این بخشنامه نیست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: امروز در سطح کشور پیام رسان‌هایی داریم که در این حوزه کار می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: برای رسیدگی در پرونده‌ها و استعلام و اینکه مجوز‌های لازم را دارند مورد بحث است نه محدودسازی، بلکه بحث روشن شدن متولی امور صوت و تصویر بوده است.

آزادی عیسی شریفی دروغ است

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت عیسی شریفی و اخباری که درباره آزاد شدن وی به گوش می‌رسد نیز گفت: خبر آزادی این فرد دروغ است و به کسانی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند، توصیه می‌کنیم که صحت خبر مورد نظرشان را پیش از انتشار بسنجند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص این فرد در دادسرا کیفرخواست صادر و رسیدگی به آن شروع شده و کار دادسرایش تمام شده و برخی جلسات دادگاه بصورت مستمر در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در حال برگزاری است.

صدور حکم اعدام برای رحیم‌پور به جرم جاسوسی برای سیا

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستگیری اخیر تعدادی از جاسوسان گفت: در طول سالیان گذشته دشمنی آمریکا مصادیق متعددی علیه ما داشته است.

وی ادامه داد: مصادیق این دشمنی از جنگ تحمیلی تا زدن هواپیمای مسافربری ایران و در این ۴۰ سال، تحریم‌ها نمونه این دشمنی‌هاست و همینطور شهادت سردار سلیمانی.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: استفاده از جاسوس نیز یکی دیگر از اقدامات خبیثانه‌ای است که انجام می‌دهند، اما با توانمندی بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی و هوشیاری مردم تاکنون در این زمینه توفیقی برای آن‌ها حاصل نشده است.

اسماعیلی افزود: امیر رحیم‌پور که جاسوس سیا بود و دستمزد‌های کلان می‌گرفت و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکایی قرار دهد، محاکمه و به اعدام محکوم شده بود و اخیرا دیوان عالی حکمش را تأیید کرد و بزودی سزای عملش را خواهد دید.

وی گفت: دو نفر دیگر از جاسوسانی که در قالب بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند و به جمع‌آوری اطلاعات برای کشور آمریکا اقدام می‌کردند، هم محاکمه شده و به ۱۰ سال حبس به دلیل جاسوسی و پنج سال حبس به جرم اقدام علیه امنیت محکوم شدند.

۲۵ سال حبس برای جعبه سیاه پرونده زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد که به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی معروف شده بود، گفت: این فرد با تاخیر دستگیر شد و پس از رسیدگی‌ها حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

وی افزود: این فرد به جرم مشارکت در اخلال عمده در نطام کلان اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو از شرکت HK به ۲۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیر منقول و رد آن در حق شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت HK و پرداخت جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده محکوم شده است.

مفسده را در قوه قضائیه برنمی‌تابیم

اسماعیلی همچنین در مورد پاک‌سازی قوه قضائیه از عناصر فاسد و برکناری قصات فاسد گفت: با وجود حجم بالای پرونده و وسوسه عناصر سودجو و فرصت‌طلب، اما در عزم و اراده قضات در احقاق حق تزلزلی ایجاد نشده است.

وی افزود: قضات دستگاه قضایی به صورت جهادی کار می‌کنند و در ۱۵ روز نیمه دوم دی‌ماه در برخی استان‌ها ۳۰ هزار پرونده معوق علاوه بر پرونده‌های قبلی رسیدگی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که این عزم وجود دارد و استمرار می‌یابد، گفت: این تلاش‌ها در انجام کار جای قدردانی دارد و ابتدا باید از قضات شریف تشکر کرد، اما در کنار آن مفسده را در هیچ کجا برنمی‌تابیم؛ بویژه در دستگاه قضایی کشور.

اسماعیلی ادامه داد: هر جا گزارشی از وقوع تخلفی به دست ما رسیده نسبت به قاضی و کارمند و در هریک از دستگاه‌های تابعه اگر گزارشی شده به سرعت با آن برخورد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در مورد قضات دو نوع برخورد وجود دارد، گفت: نوع اول برخورد رسیدگی مجدد به صلاحیت قاضی است با اینکه عملکردش دارای وصف مجرمانه هم نباشد؛ مثلا با یک قاضی برخورد کردیم که ملکی را از یکی اصحاب پرونده خریداری کرده بود در حالی که پولش را داده بود و جرم هم حاصل نشده بود، اما با او برخورد کردیم؛ زیرا جدیت در برخورد با مفاسد وجود دارد.

سلامت مردم در مقابل ویروس «کرونا» برای قوه قضائیه مهم است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد ویروس کرونا و لغو پرواز‌ها به کشور چین و موضوعات مرتبط با آن گفت: در مورد پرواز‌ها خبری که شنیدیم لغو پرواز‌ها بوده و قرار بوده یک پرواز به چین برود و دانشجویان ایرانی را بیاورد.

وی ادامه داد: البته اهتمام‌ورزی ویژه به سلامت مردم را دنبال می‌کنیم. خواست وزارت بهداشت عملیاتی شده و تدابیر انتقال دانشحویان فراهم شده است و ما پیگیر عملیاتی شدن این موضوعات هستیم.

اسماعیلی گفت: خوشبختانه آنگونه که به دستگاه قضایی اطلاع داده شده است، حسگر‌های حرارتی در مبادی ورودی کشور برای شناسایی افرادی که تب داشته و یا علائمی دارند، نصب شده است.

قالیباف متهم نبوده و کیفرخواستی علیه وی صادر نشده است

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره تأیید صلاحیت قالیباف و پرونده وی گفت: ما نسبت به موضوعات شهرداری تهران و پرونده‌هایی که در آن حوزه و شخص قائم مقام شهردار بود، رسیدگی کرده و توضیح دادیم.

وی ادامه داد: در مورد این کاندیدا باید بگویم که ایشان جز متهمان نیست و کیفرخواستی ندارد و اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است به آن‌ها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده ان‌هایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است.

اسماعیلی گفت: این موضوع را باید بدانیم که این ۸۰۰ پرونده‌ای که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است در حوزه مسائل شهری است؛ نه درباره آقای قالیباف.

آیا افترا زدن و کتک زدن و پول گرفتن از موکل و... هم از وظایف نمایندگی است؟

سخنگوی قوه قضائیه در مورد خبر‌هایی که از احضار پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد نیز گفت: قانون مصونیتی برای نمایندگان در راستای وظایف نمایندگی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا افترا زدن و کتک زدن و پول گرفتن از موکل و... هم از وظایف نمایندگی است؟

اسماعیلی گفت: وقتی کسی احضار می‌شود به تشخیص مقام قضایی و اینکه جنبه اتهامی داشته باشد این احضار انجام می‌گیرد و با هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم مکاتبه می‌کنیم و می‌گوییم ادعا شده و بعد به آن رسیدگی می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: گاهی تعجب می‌کنم از برخی سیاسیون که وقتی می‌گویند دیگری را تعقیب کنید، می‌گویند همه در برابر قانون یکسانیم و در جای دیگر این‌گونه نمی‌گویند.

وی ادامه داد: اتهامات این نماینده در دست بررسی است و به نتیجه نرسیده‌ایم و از بیان اتهامات ایشان معذوریم؛ اما همه در برابر قانون یکسانند.

خانواده شهید سلیمانی بعد از اربعین شهید شکایت می‌کنند

اسماعیلی همچنین در مورد شکایت خانواده سردار سلیمانی و دستگاه قضایی از مسببان ترور ایشان و تشکیل پرونده قضایی گفت: ترور شهید سلیمانی مصداق تروریست دولتی است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقداماتی هم در قوه قضائیه و هم در وزارت امور خارجه انجام داده شده است، اما خانواده شهدا گفتند بعد از اربعین مراسم شهید شکایت را ارائه می‌دهند.

وی افزود: در عراق نیز پرونده‌ای تشکیل شده و پیگیر آن هستیم و آن‌ها هم جدی وارد رسیدگی شده و در دادگاه بین‌المللی هم پیگیری خواهیم کرد.

مقام معظم رهبری درباره عفو زندانیان در دهه فجر تصمیم‌گیری می‌کنند

اسماعیلی همچنین درباره عفو زندانیان به مناسبت دهه فجر نیز گفت: ما پیشنهاد دهنده افرادی هستیم که می‌توانند عفو شوند، اما مقام معظم رهبری در مورد آن تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اعلام اینکه چه کسانی مشمول عفو شده‌اند، پس از تصمیم مقام معظم رهبری است و باید منتظر باشیم و ببینیم چه تصمیمی از سوی ایشان گرفته می‌شود و شاید حتی تصمیم ایشان و تعداد عفوشدگان فراتر از پیشنهاد ما باشد.

پلمب خانه یکی از مداحان صحت دارد؛ اما ربطی به پرونده قضایی ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان و ربط آن به پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: آنچه اتفاق افتاد، ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت. این ملک را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به‌عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند.

وی ادامه داد: گیرنده هم خود فرد نبود. دیگری از بانک وام گرفته بود و با ضمانتی که از مالک این ملک داشت، این زمین را به‌عنوان وثیقه قرار داده بود. اصل خبر توقیف درست است، ولی در رابطه با تسهیلات وام بانکی و سندی که به بانک سپرده شده بوده است.

تعزیزاتی‌ها تخلف کرده باشند، پیگیری می‌کنیم

اسماعیلی در مورد برخی اخبار مربوط به تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی در هنگام کشف انبار داروی شبنم نعمت‌زاده در کرج گفت: رسیدگی به تخلفات صنفی مربوط به خود اصناف است.

وی ادامه داد: اگر کسی از پرسنل تعزیرات عمل مجرمانه‌ای در حین رسیدگی به این پرونده انجام دهد در دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کنیم، اما اگر وصف مجرمانه نداشته باشد، خود نظارت‌های صنفی ورود خواهد کرد.

از رد صلاحیت نمایندگان خوشحال نیستیم

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد رد صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع رد یا تأیید صلاحیت با انجام اعمال مجرمانه فرق دارد؛ اینگونه نیست که همه موارد نفی صلاحیت الزاماً وصف مجرمانه داشته باشد.

اسماعیلی گفت: نکته دوم این است که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اگر برخی موضوعات را به‌موقع رصد می‌کرد و فقط تذکر می‌داد، شاید به رد صلاحیت نمی‌رسید.

وی افزود: ما از رد صلاحیت نمایندگان خوشحال نیستیم، اما ما از ظابطان و نهاد‌های مرتبط خواسته‌ایم بخشی که وصف مجرمانه دارد را برایمان بفرستند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد پرونده برادر معاون رئیس جمهور گفت: دادگاه‌هایی تشکیل شده، ولی عدد جلسات را نپرسیده ام، اما رسیدگی ادامه دارد.

رسیدگی به پرونده زم هنوز تعیین زمان نشده است

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد روح الله زم و تعداد متهمان مرتبط و قاضی پرونده گفت: خبر صدور کیفرخواست درست است و این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه ارجاع شده است.

وی ادامه داد: به این دلیل که قبلا هم در مورد وی پرونده‌ای تشکیل شده بود و کیفرخواستی هم صادر شده بود لذا به موجب قانون باید به پرونده‌ها به صورت توام به اتهامات رسیدگی می‌شد و الزاما با توجه به سابقه قبلی به این شعبه فرستاده شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هنوز زمان رسیدگی به پرونده تعیین وقت نشده شاید امروز انجام شود؛ البته برای این پرونده وقت رسیدگی نزدیک تعیین می‌شود.

اسماعیلی گفت: غیر از متهم اصلی، پنج نفر در این پرونده در بازداشت هستند البته هنوز کیفرخواست این افراد صادر نشده و شاید طی این روز‌ها کیفرخواستشان صادر شود.

وی ادامه داد: افراد زیادی در این پرونده اسامی‌شان مطرح است و کار تحقیقات و راستی آزمایی در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: خیلی‌ها در این پرونده خودمعرف و خوداظهاری داشته و اظهار پشیمانی نسبت به ارتباطات خود با شبکه را اعلام کرده که حتما مراعات قانونی با آن‌ها می‌شود.

اسماعیلی درخصوص علنی برگزار شدن جلسات رسیدگی گفت: علنی بودن دادگاه نیز به تشخیص و از اختیارات رئیس دادگاه است.

معامله قرن ایرادات حقوقی دارد

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص طرح معامله قرن که از سوی آمریکای جنایتکار مطرح شده است، گفت: رئیس قوه قضائیه به طرح ایرادات حقوقی در رابطه با این طرح پرداخت و مقرر شده معاون بین الملل قوه قضائیه در اجلاس‌های بین المللی این موضوع را مطرح کند.

پرونده هواپیمای اوکراینی چند بعدی است

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد پرواز هواپیمای اوکراینی و سقوط آن گفت: این پرونده ابعاد بین المللی و فنی دارد و بعد قضایی.

وی افزود: برای رسیدگی بهتر در بعد قضایی نتیجه‌گیری و حصول نتیجه ناشی از بررسی در سایر ابعاد موثر است؛ البته هم اکنون هم پرونده تشکیل شده و اقدامات متعددی انجام شده و از ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایای مختلف آن استفاده کرده ایم.

اسماعیلی گفت: رسیدگی به ابعاد دیگر این پرونده متولیان خاص خود را دارد و نتیجه بررسی‌های آن‌ها به درد بخش قضایی می‌خورد که تا الان علاوه بر تیم‌های کارشناسی از اشخاص متعددی تحقیقات انجام شده به عنوان مطلع و متهم و قرار‌های تامین برای برخی متهمان صادر و برخی منجر به بازداشت شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: هرکدام از خانواده‌ها اگر شکایت و ادعایی در مورد اصل حادثه و از دست دادن عزیزشان و اموال مسافران دارند، می‌توانند به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار