در نشست خبری فیلم «درخت گردو» مطرح شد؛

مهدویان: انتخاب پیمان معادی برای عرضه بین‌المللی «درخت گردو»/ مهران مدیری: شاهد بمباران شهر سردشت بودم

کارگردان فیلم «درخت گردو» دلیل انتخاب پیمان معادی را اکران بین‌المللی فیلم «درخت گردو» بخاطر موضوع انسانی آن یعنی حمله شیمیایی به سردشت دانست.
کد خبر: ۳۸۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸ - 04February 2020

مهدویان: انتخاب پیمان معادی برای عرضه بین‌المللی «درخت گردو»/ مهران مدیری: شاهد بمباران شهر سردشت بودمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی در پردیس سینما ملت برگزار شد.

محمدحسین مهدویان در پاسخ به سوالی درخصوص دشواری طراحی و کارگردانی این فیلم اظهار داشت: فیلم نسبت به فیلم‌های قبرل من دشواری‌های خاصی داشت چون فضای فیلم و زبان خاصی آن سختی داشت و من با آن آشنا نبودم لذا لازم بود با فرهنگ و زبان کُردی مسلط شویم.

وی کار با بازیگران کودک را سختی دیگر فیلم دانست و گفت: چالش گریم بازیگران کودک و بازی‌گرفتن از این کودکان و همچنین استفاده از حیوانات در فیلم همگی چالش‌هایی بود که در فیلم با آن روبرو بودیم. ما در این فیلم علاوه بر استفاده از ویژوال گرافیک برای نشان دادن تصاویر واقعی از حیوانات استفاده کردیم تا بتوانیم عمق فاجعه حمله شیمیایی به سردشت را نشان دهیم.

کارگردان درخت «درخت گردو» درباره انتخاب بازیگران این فیملم تصریح کرد: یکی از چالش‌های هر فیلم انتخاب بازیگران مناسب در نقش است که بتوانند نقش را به‌خوبی بازی کنند. انتخاب پیمان معادی از اولین انتخابات‌هایمان بود. ما برای نقش قادر انتخاب‌های زیادی نداشتیم چون فیلم موضوعی انسانی بود که می‌توانست قابلیت عرضه بین‌المللی داشته باشد به‌همین دلیل پیمان معادی خیلی انتخاب خوبی بود و او پس از خواندن فیلمنامه خیلی از کار خوشش آمد اما چالش زبان داشتیم.

مهدویان انتخاب پیمان معادی را یک انتخاب درست دانست و افزود: در چندین بار دیدن فیلم به این نکته رسیدیم که زبان کُردی معادی خیلی خوب وجود داشته است.

مهران مدیری بازیگران فیلم درخصوص حضور در دوران دفاع مقدس و فعالیت در آن ایام گفت: در ابتدا برای بازماندگان سقوط هواپیما آرزوی صبر می‌کنم؛ من در دوران دفاع مقدس علاوه بر اجرای تئاتر و رانندگی آمبولانس جنگیده‌‌ام. مهمترین دلیل حضور من در این فیلم به‌دلیل این بود که من شخصاً در سال ۱۳۶۶ در حمله شیمیایی شاهد ماجرا بودم و اینکه من عاشق مردم کُرد هستم. در دوران جنگ کلا در کردستان بودم و با این مردم زندگی کرده‌ام و معتقدم کُردها بسیار شریف، باسواد و اهل کتاب هستند و با وجود تمام محدودیت‌ها‌ بسیار آدم‌های مهربان و شگفت‌انگیزاند و دوست داشتم به این مردم ادای دین کنم.

سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده فیلم «درخت گردو» درخصوص انتخاب مهران مدیری گفت: انتخاب مهران مدیری هیچ ربطی به رابطه ایشان با من نداشته است. درخصوص کمک ۸۸ میلیونی فروش فیلم به مردم سیستان نیز ما به نیت آقا امام رضا (ع) این مبلغ را انتخاب کردیم.

خسرو نقیبی منتقد سینما در این نشست گفت: فیلمسازی به اسم محمدحسین مهدویان وجود دارد که پنج فیلم سخت را در پنج سال ساخته است که در این اتفاق دو مدل فیلمسازی رخ داده است. فیلمسازی که با مستندنمایی کار خود را شروع کرد و با این پیشینه جلو آمد درحالی که بحث درام را در فیلم‌هایش پررنگ کرد، این فیلمساز درام را بخوبی می‌شناسد. اشک‌های مخاطبین این فیلم به‌دلیل درام فیلم است نه‌بخاطر موقعیت فیلم.

وی گفت: مهدویان به‌شدت به مخاطب احترام می‌گذارد و این امتیاز فیلمساز اوست که نمی‌خواهد از مخاطب خود هق هق گریه بگیرید بلکه با انتخاب گرایی درست از بازیگران شناخته شده استفاده می‌کند.

خزایی‌فر آهنگساز این فیلم درخصوص موسیقی فیلم «درخت گردو» گفت: من تحقیق مفصلی درباره موسیقی کردستان و سردشت انجام دادم، در موسیقی من تماما از نوازندگان کرد استفاده کردم.

مینا ساداتی دیگر بازیگر این فیلم درباره نقش خود گفت: از نظر من مهدویان اصولاً کارگردان شجاعی بود و علاقه داشتم حتما با او کار کنم. وقتی این فیلمنامه را خواندم، دیدم یک کار کاملا متفاوت از فیلم‌های قبلی او است و بخاطر موضوع انسانی آن علاقه‌مند به همکاری شدم.

وی گفت: سال‌هاست به مسائل کُردها پرداخته نشده و دوست داشتم نشان دهیم شرایط کُردها همانند ۲۰ سال پیش خوب نیست و لازم است از آن‌ها فیلم بسازیم. در طول فیلم تعدد لوکیشن و گریم سخت موجب سختی کار بود، همه این اتفاقات جذاب بود و فکر می‌کردم برای من در این مقطع کار کردن با این گروه جالب باشد.

مینو شریفی دیگر بازیگر فیلم «درخت گردو» درباره تجربه جدید خود گفت: این پروژه اولین پروژه سینمایی من بود و خیلی خوشحالم این تجربه با این فیلم «درخت گردو» آغاز شد چراکه من از عوامل این فیلم که همگی آدم‌های حرفه‌ای بود یاد گرفتم و موجب خوشحالی من بود.

وی به سختی کار این فیلم پرداخت و افزود: کار با مهدویان همیشه سخت است چراکه بازیگر باید همواره متمرکز باشند و من نیز سعی کردم بهترین باشم. من خودم اصالتا کُرد هستم و اینکه در فیلمی باشم که به قوم کُرد پرداخته باشد برایم مهم بود. چالش من در این فیلم باورپذیر کردمن شخصیت زنی روستایی به اسم مریم است چراکه من با لهجه و گویش این بخش کُردستان آشنا نبودم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار