استعفای مقام سودان در اعتراض به دیدار «البرهان» با «نتانیاهو»

مدیر اداره سیاست خارجی شورای انتقالی سودان در اعتراض به دیدار رئیس این شورا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا کرد.
کد خبر: ۳۸۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹ - 05February 2020

استعفای مقام سودان در اعتراض به دیدار «البرهان» با «نتانیاهو»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، دیدار «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی یمن با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اوگاندا و اظهارات و توافق‌های پیش‌پرده آن‌ها خلال این دیدار، واکنش‌های داخلی و منطقه از فلسطین گرفته تا یمن را داشت.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها، «رشاد فراج الطیب السراج»، مدیر اداره سیاست خارجی شورای مذکور در اعتراض به این دیدار و تلاش البرهان برای عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا کرد.

ابتدا این دیدار در رسانه‌ها درز شد و نتانیاهو در توییت‌های خود آن را تأیید کرد که این مسئله واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشت.

احزاب سیاسی فلسطین (مانند سازمان آزادی‌بخش فلسطین و چند گروه دیگر) و برخی از احزاب سودانی را محکوم کرده و تلاشی برای عاد‌سازی روابط بین رژیم تل‌آویو و سودان دانسته‌اند. این اقدام باعث اعتراض برخی از شهروندان سودانی در خارطوم شده است.

دولت سودان نیز در بیانیه‌ای کوتاه در واکنش به این دیدار، اعلام کرد که در این باره چیزی به آن گفته نشده بود.

روزنامه «تایمز اسرائیل» دیروز سه‌شنبه (۱۵ بهمن) به نقل از منبع نظامی «بلند پایه‌ای» که نخواست نامش فاش شود، نوشت که امارات عربی متحده با میانجیگری خود این دیدار را در اوگاندا بین نتانیاهو و برهان ترتیب داد. به گفته این منبع، تنها «حلقه کوچکی» از مقامات ارشد سودان و همچنین عربستان سعودی و مصر از این دیدار آگاه بودند.

رئیس شورای حاکمیتی سودان امروز چهارشنبه با تأیید این دیدار، دست به توجیه آن زد و گفت که دیدارش با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اوگاندا از سوی آمریکا ترتیب داده شد. عبدالفتاح البرهان گفت که تماس‌ها با نتانیاهو و مایک پامپئو از سه ماه قبل به منظور بررسی آنچه که سودان می‌تواند از آن بهره ببرد، آغاز شد.

وی مدعی شد که این جلسه به اعتقاد شخصی او با توجه به اهمیت امتحان کردن همه راه‌ها در راستای منافع مردم سودان و پیشرفت کشور صورت گرفت. این مقام سودان با ادعای اینکه مردم کشورش به زودی نتیجه دیدارش با نتانیاهو را خواند دید، گفت که دو روز قبل از این دیدار «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر دولت انتقالی را در جریان تصمیمش برای این دیدار گذاشته و او هم استقبال کرده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار