معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

انسان با گرایش به اعتیاد، جسم و روان خود را نابود می‌کند

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یکی از راهکارهای لازم برای تحقق رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را فرهنگ‌سازی این مبارزه در بخش مذهبی دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه برای پیشگیری از اعتیاد ضروریست.
کد خبر: ۳۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱ - 12January 2015

انسان با گرایش به اعتیاد، جسم و روان خود را نابود می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس " حجت الاسلام و المسلمین صادق گلزاده افزود: اسلام ضرر زدن به خویشتن را جایز نمیداند. اعتیاد بیماریست که فرد زمینههای ابتلا به آن را فراهم کرده و جسم و روان خود را نابود میکند.

وی با بیان اینکه همه میدانند اعتیاد مشکل است، اظهار داشت: اما چگونگی مبارزه با این پدیده هنوز در جامعه مطرح نشده است، باید تمام آحاد مردم تلاش کنند تا این مبارزه بصورت یک فرهنگ نهادینه شود.

گلزاده با اشاره به اینکه در کشورهای غربی از مفاهیم مسیحیت برای درمان و پیشگیری از اعتیاد استفاده میشود، ادامه داد: ما نیز باید از مفاهیم دینی در حوزه مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم، به عنوان مثال مبلغانی از سوی حوزههای علمیه در کمپهای ترک اعتیاد حضور یابند تا با توجه به نیازهای معتادان، باورهای مذهبی را در درون آنها بیدار کرده و ایمان و اعتقاد را در آنان زنده کنند.

وی با تاکید بر اینکه دین در حوزه مبارزه با مواد مخدر، پیچ و خمهای نجات بخش دارد، تصریح کرد: باید مفاهیم دینی در قالب و شیوه مخاطبپذیر امروزی عرضه شود. پیامهای مذهبی ما انعطافپذیری لازم را برای نسلهای مختلف از جمله نوجوانان و جوانان که بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر هستند، دارد.

این استاد دانشگاه و حوزه، اعتیاد را بیماری دانست که باید رفتار درمانگر برای آن داشته باشیم و با صبوری و مراقبت از وی، خانواده و جامعه نیز از این معضل نجات یابند.

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اقدامات فرهنگی را در راستای تقویت مذهب برای مبارزه با مواد مخدر را مهمترین گام در جامعه دانست و افزود: برنامههای فرهنگی بسیاری باید برای نسل نوجوان و جوان طراحی شود تا آنان را به ضررهای استعمال مواد مخدر و آسیبهای ناشی از آن از جمله  قتل، سرقت، فسادهای جنسی و اخلاقی واقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد و ایمان به درمانپذیری اعتیاد و دوری از یاس و ناامیدی کمککننده است، اظهار داشت: رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به کارگیری دقیق دستورهاست. البته ترک عادت نامطلوب، در زمان کوتاه بدون راهنمای کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد. از همه اینها مهمتر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را ایفا میکند.

گلزاده با اشاره به اینکه برای مقابله با اعتیاد بویژه در نسل نوجوان و جوان کشور باید از الفاظی که مورد توجه آنان است، استفاده کرد، ادامه داد: باید همیشه برای ذهن و فکر این نسل محتوای مطلوب و موضوع مناسب داشت و منشا ضعیف بودن باورهای دینی و مذهبی در نسل نوجوان و جوان، عدم پاسخ صحیح و مناسب به یکی از نیازهای واقعی آنان است که اعتیاد را راه حلی برای فرار از مشکلات انتخاب میکنند.

 گلزاده، تاکید وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که از وظایف مهم همه نهاد و دستگاهها دانسته را رویکردی نوین برشمرد و گفت: اما در تحقق این رویکرد نباید از تهاجم فرهنگی دشمن غفلت کرد، دشمنان خارجی نظام، همواره تمام سعی خود را برای تضعیف نسل جوان به کار میگیرند و اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردانها بهترین ابزار، برای این تهاجم است.

وی افزود: دشمنان نظام به صورت فعال در خارج از مرزها برای ورود مواد مخدر به ایران و تولید برخی از انواع آن در داخل کشور برنامهریزی میکنند تا جوانان را از فعالیتهای مولد باز دارند.

گلزاده تصریح کرد: کنترل دقیقتر مرزهای کشور نیز یکی دیگر از راهکارهای مقابله با استعمال مواد مخدر است، مسوولان باید در کنترل مرزها و جلوگیری از تولید مواد اعتیادزا دقت بیشتری به خرج دهند.

وی با بیان اینکه اراده دست اندرکاران سیاست، فرهنگ، اجتماع و حوزههای علمیه کشور برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر امری انکارناپذیر است، خاطرنشان کرد: کمرنگ شدن ایمان و مذهب بویژه در قشر نوجوان و جوان، دامنه ابتلا به اعتیاد را شلعهورتر میکند، باید برای مقابله با این بیماری ، باورهای دینی را متناسب با نیازهای این قشر زنده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار