رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عملیات والفجر هشت را روز حفاظت اطلاعات نامگذاری کردند

«علی کیخا» گفت: عملیات والفجر 8 کاملا سری بود و تا شروع عملیات نیروهای ایرانی از زمان و مکان عملیات اطلاع نداشتند، به همین دلیل عملیات والفجر هشت را روز حفاظت اطلاعات نامگذاری کردند.
کد خبر: ۳۸۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 19February 2020

عملیات والفجر هشت را روز حفاظت اطلاعات نامگذاری کردند«علی کیخا» رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان، ضمن گرامیداشت یاد شهدای عملیات والفجر 8 اظهار داشت: توفیق داشتم تا در عملیات والفجر 8 به عنوان جانشین گردان ادوات سبک شرکت کنم. از همان صبح عملیات همراه دومین گردان های پیاده از اروندرود عبور کردیم و همراه گردان های پیاده به پیشروی خود ادامه دادیم.

وی گفت: تا نزدیک خورعبدالله جلو رفتیم، شب اول را بعد از شهر فاو در خاکریز کوتاهی مستقر شدیم، صبح زود به فرماندهی حاج «قاسم میرحسینی» جانشین عملیات لشکر ثارالله، نیروها به سمت خورعبدالله پیشروی کردند. وقتی به انتهای خور رسیدیم تعدادی از نیروهای عراقی که فکر می کردند ما هم عراقی هستیم با خوشحالی خودشان را به خشکی رساندند، اما با نزدیک شدن به خشکی متوجه شدند ایرانی هستیم و چاره ای جز تسلیم شدن نداشتند.

رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: تعدادی از نیروهای گردان ۴۲۲ که اکثرا بچه های استان سیستان و بلوچستان بودند در آن محور ماندند و بقیه نیروها هم همراه حاج قاسم میرحسینی برای تصرف سایت های راداری رفتند و در کوتاهترین زمان آنجا را تصرف کردند.

کیخا بیان داشت: ظهر همان روز به سمت کارخانه نمک پیشروی کردیم، به محض رسیدن نیروهای لشکر ثارالله نیروهای عراقی عقب نشینی کردند، اما از عصر همان روز نیروهای ویژه گارد ریاست جمهوری عراق به فرماندهی ماهر عبدالرشید و عدنان خیرالله وزیر جنگ عراق و هدایت ویژه شخص صدام حسین با تمرکز همه قوای خود از هوا و زمین حملات خود را آغاز کردند، اما با مقاومت سخت قوای ایران مواجه شدند.

رزمنده دفاع مقدس گفت: ما هم روی یک جاده آنتنی شکل از کارخانه نمک به طرف جاده فاو-البهار در مقابل دشمن صف آرایی کردیم، تا شب چندین پاتک عراقی ها را دفع کردیم. حجم آتش سنگین عراقی ها امان ما را بریده بود، شب هم زیرحجم سنگین آتش توپخانه دشمن مقاومت کردیم و متقابلاً به آنان پاسخ می دادیم.

وی بیان داشت: به دلیل حجم بالای آتش دشمن، و گل و لای زمین منطقه نیروها و امکانات با پی ام پی جابجا می شد، روزهای بعد هم پاتک های پی در پی عراقی ها ادامه داشت و چند روز درگیری شدید وجود داشت، دشمن که توان مقابله با نیروهای ایرانی را نداشت به صورت انبوه از سلاح شیمیایی استفاده کرد، آنقدر هواپیماهای عراقی بمباران کردند که تعداد زیادی از نیروهای ایرانی شهید و مجروح شدند، تا جایی که گردان ها مجبور به بازسازی می شدند.

کیخا اظهار داشت: گردان ادوات سبک از حدود ۲۵۰ نفر حدود ۷۰ نفر باقی ماندند و بقیه شهید و مجروح شدند. پس از حدود یک ماه خطوط پدافندی فاو از کارخانه نمک تا حاشیه اروند تثبیت شد. در این عملیات تعداد ۴۵ فروند هواپیمای جنگنده عراقی سرنگون شدند.

رزمنده دفاع مقدس گفت: این عملیات کاملا سری بود و تا شروع عملیات نیروهای ایرانی از زمان و مکان عملیات اطلاع نداشتند، یک روز قبل از عملیات نیروها را با کامیون های سربسته به منطقه اروندرود انتقال دادند و در روستای اطراف نیروها را نسبت به عملیات توجیه کردیم، به همین دلیل عملیات والفجر هشت را روز حفاظت اطلاعات هم نامگذاری کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها