سردار مرادپیری:

دانشکده علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه شهید چمران اهواز راه اندازی می شود

برخی احساس می کردند شاید آن معنویت، ایثارگیری ها، رشادت ها و ... از بین برود. دیدگاه ها متفاوت بود اما یک دیدگاه غالب وجود داشت ما مطیع امر رهبر هستیم هر چیزی که رهبر بگوید همان انجام خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۱ - 28September 2013

دانشکده علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه شهید چمران اهواز راه اندازی می شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، یکی از مراکزی که وظیفه مطالعه و پژوهش در خصوص دفاع مقدس و موضوعات مربوط به آن را دارد، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح است که با استفاده از محققان و پژوهشگران دفاع مقدس گام های خوبی در مسیر ماندگار کردن فرهنگ ومعارف جنگ تحمیلی برداشته است.

سردارهادی مرادپیری رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ضمن حضور و بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در گفتگویی با این خبرگزاری شرکت کرد. آنچه می خوانید ماحصل این گفتگوست.


*پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در چه حوزه های برای شناساندن جنبه های مخلتف و البته علمی دفاع مقدس فعالیت می کند؟


در پژوهشگاه در حوزه های مختلفی مشغول فعالیت هستیم. در حوزه آموزش در آغاز سال تحصیلی جدید ما حدود 1100 نفر استاد درس آشنایی با دفاع مقدس را آماده کردیم تا درس دو واحدی آشنایی با دفاع مقدس را در دانشگاه های سراسر کشور تدریس کنند و انشا الله بیش از چهار هزار کلاس در دانشگاه خواهیم داشت. براساس تجربه گذشته پیش  بینی می شود که بیش از 60-70 هزار دانشجو این درس را به صورت اختیاری بگذرانند . کمیته ای را در وزارت علوم تحت عنوان کمیته علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه های سراسر کشور با مسئولیت سردار دکتر صفوی دستیار و مشاور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) راه اندازی کردیم که این کمیته رشته هایی را که در پژوهشگاه طراحی می شود، بررسی می کند و برای تصویب به کمیته های مختلف ارائه و بعد به شورای گسترش و درصورت تصویب به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

*ظاهرا بحث راه اندازی دانشکده علوم و معارف دفاع مقدس هم مطرح بوده است؟

بله! قرار بود در هفته دفاع مقدس در دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم و معارف دفاع مقدس رسما راه اندازی شود. که توسط هیات امنای محترم دانشگاه تصویب شده و برای تصویت نهایی به وزارت علوم داده شده است. با تایید وزارت علوم، ما رسما در دانشگاه شهید چمران، یک دانشکده علوم و معارف دفاع مقدس خواهیم داشت. حق هم همین بود چرا که استان خوزستان هشت سال درگیر جنگ بوده است.
 
*در بحث پژوهش چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این حوزه ما بحث رونمایی از پنج جلد کتاب دفاع مقدس داریم که در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار خواهد شد. دو جلد کتاب دیگر هم آماده شده که در مناسبت دیگری رونمایی خواهد شد. چون قصد داریم بحث رونمایی از کتاب و انس گرفتن از کتاب را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. دایره المعارف جنگ را تجدید نظر کردیم. در دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان برخی اصلاحات را عنوان کردند که به یاری خدا انجام شد و آماده است. همچنین شماره دو هم در حال اتمام است و تا آخر سال منتشر خواهد شد. مجوز فصلنامه علمی-پژوهشی اخذ شده و دو شماره از آن به وزارت علوم داده شده و با تایید نهایی از اساتید دانشگاهی و اهل قلم برای ادامه این کار استفاده خواهیم کرد. با این کار قصد داریم تعامل بین پژوهشگاه و دانشگاه ها را بیشتر کنیم. از دیگر کارهای پژوهشی نشست های تخصصی است که سه موضوع شامل؛ جنگ، دفاع مقدس و آینده نگاری – دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس- درس ها و عبرت های دفاع مقدس از منظر مقام معظم رهبری در این نشست ها مورد بحث و گفتگوی علمی قرار می گیرند.
 
*در خصوص استانهای دیگر کشور چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در خصوص دانشجویان استانهای بزرگ و مرکزی ما برنامه ای تحت عنوان بازدید از باغ موزه دفاع مقدس را طراحی کردیم که این دانشجویان به صورت مجانی برای این بازدید اعزام می شوند. برای اساتید و کارکنان دانشگاه ها و وزارت خانه ها هم همین کار با مجوزی که از دولت دولت گرفتیم، انجام می شود.
 
*ارتباط پژوهشگاه با سایر دانشگاه ها در حوزه کاری خودتان چطور است؟

در این راستا نشست های تخصصی مشترک داریم. همچنین بحث حمایت از پایان نامه های دانشجویی داریم که دانشجویانی که علاقمند باشند موضوع پایان نامه دکتری آنها در موضوعات دفاع مقدس باشد، از آنها حمایت می کینم. اگر این پایان نامه ها به کتاب و یا مقاله به نام پژوهشگاه تبدیل شود تمام هزینه آنها را ما پرداخت خواهیم کرد. در آموزش و پرورش هم کار بسیار خوبی شده، سعی شده در تمام کتابها مطلبی در خصوص دفاع مقدس آورده شود.

*می خواهیم به روزهای جنگ برگردیم سردار پیرهادی چطور وارد جنگ شد؟

ما از سال 1359 ابتدا در بسیج بودیم و بعد هم وارد سپاه شدیم ما وارد جنگ نشدیم، بلکه در برابر جنگ ناخواسته و تحمیلی دفاع کردیم. همه مردم ایران اینطور بودند شما می توانید خانواده ای را پیدا کنید که به نوعی به دفاع مقدس مرتبط نباشند. این یک تکلیف بود و نگاه غالب در بین رزمندگان همین نگاه بود، چیزی به نام سازمان وجود نداشت. امام(ره) به عنوان رهبر و ولی فقیه از همه خواست که به این تکلیف عمل کنند. در دوران قبل از انقلاب ما درباره کربلا شنیده بودیم به ما گفته بودند که یاران امام حسین (ع) چه کار کردند، من این رفتار را در دوران دفاع مقدس به چشم دیدیم. وقتی سربند به سرهایشان می بستند شعارشان این بود: خدایا تو شاهد باش این سر دیگر مال من نیست، از آن توست. 
 
*فضای قبل از انقلاب کشورمان، طوری نبود که بتواند چنین جوانمردانی را تربیت کند که هشت سال مقابل تمام دنیا مقاومت کنند، این معنویت، شجاعت، این همه جوانمردی و ایستادگی چطور به جنگ تزریق شد؟

مهمترین عامل نقش امام و رهبری بود. و از همه مهمتر نقش ولی فقیه بود. ما یک کشور اسلامی بودیم و هستیم. لذا در این حوزه وقتی که به عنوان یک مسلمان به رهبر به عنوان یک محور نگاه می کنیم، همه چیز قابل حل است. با حضور ولی فقیه خیلی از چراها به حداقل رسید، این مهمترین عامل است. امروز هم همین بحث است. جریان فتنه چطور پیش آمد، خیلی ها راهشان کج شد. تفاوت فقط همین جا است. این بحث باید یک مبنا و الگو باشد. بحث رهبری باید سرلوحه کار ما باشد. وصعیت نامه شهدا را اگر مطالعه کنید 99 درصد آنها توصیه به این کردند، امام را تنها نگذارید، راه امام را ادامه دهید، از ولی فقیه تبعیت کنید. شهدا این را از ما می خواهند به همه توصیه می کنم وصیت نامه شهدا را مطالعه کنند.
 
*نگاه شما به جنگ از نظر اینکه این جنگ پایه های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را محکم کرد و یا آسیب زد، چطور است؟

ما از نظر مادی شاید آسیب دیده باشیم؛ ولی نظر معنوی بسیار خوب بود، ما توانمندی خودمان را به چشم دیدیم. اینکه امام(ره) فرموند این جنگ نعمت بود و یا مقام معظم رهبری فرمودند این جنگ، گنج بود، در همین راستا است. ما هنوز نتوانستیم به حد انتظار و مطلوب از این گنج بهره بگیریم، مراکز دانشگاهی ما به این جنگ نیاز دارند. امروز بخش اعظمی از علوم می تواند از همان دوران جنگ کسب شود.
 
*پایان جنگ شاهد صحنه های متفاوتی بودیم. ولی غالب رزمندگان به خاطر تمام شدن جنگ گریه می کردند، شما به عنوان یک پژوهش گر جنگ این مسئله شما چطور می بینید؟

این مسئله حالت های مختلف داشت بعضی ها احساس می کردند شاید آن معنویت، ایثارگیری ها، رشادت ها و ... از بین برود. دیدگاه ها متفاوت بود اما یک دیدگاه غالب وجود داشت ما مطیع امر رهبر هستیم هر چیزی که رهبر بگوید همان انجام خواهد شد.
 
*چه دیدگاهی به قطعنامه 598 دارید؟

 هشت قطعنامه برای ما صادر شد ولی هیچ کدام از آنها به نفع ما نیست. تنها قطعنامه 598 است که شاید به نفع ما نیست ولی حداقل به ضرر ما هم نیست. لذا در زمان این قطعنامه در اوج قدرت هستیم، ما عملیات والفجر هشت را انجام دادیم، راه دریایی عراق را بستیم با عملیات کربلای 5 تا 15 کیلومتری بصره رفتیم. لذا در این شرایط این قطعنامه صادر می شود. ما می پذیرم اما عراقی ها نمی پذیرند که بعدا این قطعنامه قبول می کنند.
 
*سردار علت این تعبیر امام(ره) که فرمودند من جام زهر را می نوشم، چیست؟

این بحث، بحث بسیار مهمی است که باید به صورت کاملا علمی به آن پرداخته شود، ذکر اندکی از آن درست نیست. شما ببینید بعد از قبول قطعنامه، عراقی ها حملات مجددی داشتند، که ما آنها را بیرون کردیم و جلو آنها ایستادیم و امام پیام دادند که ما یک لحظه نادم و پشیمان نیستم.
 
گفت و گو از اکبر متشلو
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار