قرقاش:

برای مقابله با ایران در یمن مداخله کردیم

وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجی، جنگ چهارساله کشورش علیه یمن را به ایران ربط داد.
کد خبر: ۳۸۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶ - 11February 2020

برای مقابله با ایران در یمن مداخله کردیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجی، جنگ علیه یمن و محاصره چند ساله این کشور را به ایران ربط داد و آن را توجیه کرد.

قرقاش امروز سه‌شنبه در اظهارتی ضد ایرانی مدعی شد که ایران در یمن مداخله می‌کرد و جنگ امارات علیه این کشور که از سال ۹۴ آغاز شده، با هدف مقابله با این مداخله و نفوذ صورت گرفته است.

این مقام اماراتی که به موضع‌گیری‌های ضد ایرانی خود معروف است، گفت: «در یمن مداخله کردیم تا در دایره نفوذ ایران نیفتد». قرقاش همچنین ایران را به داشتن «فعالیت‌های تحریک‌آمیز و باجگیرانه» در منطقه متهم کرد و گفت که تهران با این گونه اقدامات نمی‌تواند خواسته‌های خود را محقق کند.

وی مدعی شد که کشورش دعوت به آرامش با ایران را تأیید می‌کند و از دستیابی به راه حل سیاسی حمایت می‌کند.

وزیر مشاور دولت امارات بی‌آنکه به کارشکنی و عدم التزام آمریکا به توافق برجام اشاره‌ای کند، از اقدامات ترامپ در این راستا حمایت کرد و مدعی شد: «توافق وین به این دلیل شکست خورد که این کشور از فعالیت‌های مخرب خود در منطقه دست نکشید».

به گزارش العربیه، قرقاش گفت که توافق برجام فقط محدود به این بود که مانع از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و این «غیرکافی» است. یکی از کشور‌هایی که از اقدام آمریکا در خروج از برجام و نقض آن حمایت کرده، امارات است، این کشور و شیخ‌نشین‌هایی مانند بحرین به همراه عربستان به دنبال دخالت دادن خود در هرگونه توافقات احتمالی مشابه برجام هستند.

دولت امارات متحده عربی از ششم فروردین ۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی عبدرَبّه منصورهادی، با همراهی عربستان سعودی به یمن لشکر کشی کرد و نتیجه بیش از چهار سال تجاوز زمینی و هوایی و محاصره این کشور چیزی جز کشتار و قحطی و تاراج منابع و اشغال جزایر یمن نشده است.

بر اثر این جنگ که همچنان ادامه دارد، د‌ه‌ها هزار نفر که عمده آن‌ها غیر نظامی هستند، کشته و زخمی شده‌اند. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست سوم آگوست (۱۲ مرداد ۹۷) نوشت که چیزی نزدیک به ۵۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند با این حال در ماه‌های اخیر برخی مانع این عدد را تا ۷۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها