دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گذرگاه خورشید انقلاب

اینجا همان اتاقک کوچک با همان آجر‌های قدیمی است، همان حجره کوچکی که روزی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی چند سالی از طلبگی‌اش را در همین جا گذراند، اینجا گذرگاه خورشید انقلاب است.
کد خبر: ۳۸۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵ - 13February 2020

گذرگاه خورشیدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - مهری کارخانه؛ بهمن که از راه می‌رسد کشور به یکباره رنگ 57 به خود می گیرد، اصلا شاید نام دیگر بهمن همان روح الله باشد.

روزهایی که لبخندهایمان آمیخته با اشک بود، مشت های گره کرده از انزجار داشتیم که با امید به پیروزی با فریادهایمان دشمن را کر کرده بودیم.

آن قدر در کوچه و پس کوچه‌هایمان بر درهر کوی و برزن و بر هر دیوار نوشتیم «دیو چو بیرون رود فرشته در آید» تا در نهایت دیو سیاهی‌ها از میان رفت و مرد نوید بخش روزهای خوب سوار بر بوئینگ 747 به وطن رسید و خیل مشتاقانی را در آغوش کشید که سال ها رویای این چنین رهبری را در سر می پروراندند.

در جای جای کشور که می نگری یادگاری از مرد تاریخی انقلاب می بینی از جماران گرفته تا قم، در هر کجا رد پایی از عشق می‌بینی و به اینجا که می رسی بوی روح الله را بیشتر از جاهای دیگر استشمام می کنی.

آری اینجا سرزمین آفتاب و سرزمین مادری این بزرگ مرد تاریخ است همانی که پشتوانه انقلابش را اتحاد مردمی دانست و لازمه در هم زدن حکومتی طاغوتی و دوهزار و پانصد ساله را عشق و ولایت مردم خطاب کرد.

وارد استان مرکزی که می شوی قبل از رفتن به بیت تاریخی و محل تولدش در خمین، گر به بازار بزرگ سرپوشیده اراک بروی در آنجا با مکانی مواجه می شوی که در دل قدمت بلند بنای قدیمی‌اش عطر روح الله را به یادگار نگه داشته است.

وارد بازار بزرگ سرپوشیده اراک که شوید به گذر ششم که رسیدید داخل کوچه شهید نباتی بی شک بنایی قدیمی چشمانت را به خود خیره خواهد کرد.

بنایی که هنوز بوی کهنگی ایام قدیم را دارد و نگریستن به تک تک آجرهایش تو را به روزگارانی که نزیسته ای می‌برد و برایت از آن سالها روایت می کند.

اینجا مدرسه امام خمینی(ره) است، مکانی که در ایام گذشته با عنوان مدرسه سپهداری در میان مردم شناخته می شد، بنایی که از جمله بناهای مذهبی است که در دوران قاجار و در سال 1228 هجری قمری همزمان با ساخت بازار تاریخی و قدیمی اراک به دستور یوسف خان گرجی سپهداراعظم و بانی شهر اراک ساخته شد.

با عبور از دالان قدیمی این بنای تاریخی وارد حیاط اصلی که می شوی نظم پیوسته حجره ها در کنار یکدیگر تو را به وجد می آورد.

سمت چپ حیاط بنای مسجد وجود دارد، همان مسجدی که توانست درآن روزگاران کهن، مرکزی برای تحصیل و تدریس مشاهیر و علمای بزرگ استان مرکزی باشد و بزرگانی چون امام خمینی (ره)، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله اراکی و آیت‌الله خوانساری در محضر آیت‌الله مؤسس به تحصیل و تدریس و زندگی در این مدرسه بپردازند.

چرخی در حیاط می‌زنیم و هنوز چشمان‌مان خیره به سبک و روش معماری این بنای قدیمی است.

مدرسه‌ی سپهداری اولین مدرسه‌ی علمیه‌ بنا شده در اراک به شمار می‌‌رود، این مدرسه به عنوان اولین بنای شهری با الگوگیری از شیوه‌ی ساخت مدارس دوران صفویه و با تزئینات کاشی کاری‌ ظریف و زیبای دوران قاجاریه یکی از بناهای تاریخی برجای مانده از آن دوران است و هنوز هم با زیبایی هایش از میهمانانش بازدید می‌کند و همچون نگین در شهر اراک می درخشد.

معماری داخلی مدرسه ی سپهداری از روش چهار ایوانی اطاعت می ‌کند که در این بنا دو ایوان شمالی و جنوبی بلندتر و بزرگ تر از دو ایوان شرقی و غربی است.

در اطراف حیاط مدرسه بیست و پنج حجره وجود دارد که هرحجره دارای یک ایوان کوچک در سمت جلو و یک قسمت نشیمن در سمت عقب خود است.

 سردر و لچکی حجره ‌ها با کاشی‌های خشتی هفت رنگ بسیار زیبا تزئین شده و گنبد مدرسه یک پوش بوده که در نوع خود بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک به شمار می رود.

از دیگر اجزای داخلی مدرسه می ‌توان به آب ‌انبار و صحن نسبتا بزرگ با حوضی سنگی و بسیار زیبا در وسط آن اشاره کرد که همگی در کنار هم بر زیبایی و چشم نوازی این مجموعه افزوده‌اند.

دو درب ورودی و خروجی برای این ساختمان در نظر گرفته شده که یکی به بازار و دیگری مشرف به گذر سپهداری است.

خانه دوست کجاست؟

وارد حیاط اصلی که می شوی سمت راست به حجره‌ای می‌رسی که روزگاری رهبر کبیر انقلاب اسلامی دوران جوانی‌اش را دراین اتاق قدیمی گذراند، روزهایی که فرزند سرزمین آفتاب مشق طلبگی را در این حجره می گذارند تا روزی بتواند چهره به ستم آلوده شده وطن را شسته و نوید بخش شادی و مسرت باشد.

حجره ای شبیه به تمامی حجره های طلبگی، همان آجرهای قدیمی و سقف طاقی شکل که چه قدر خوب تک‌تک‌شان برایت از تاریخ روایت می‌کنند و با همان رنگ کهنگی که به خود گرفته‌اند از روزهای گذشته سخن می گویند.

وارد که می شوی مثل همه حجره‌ها باید کفش ها را بیرون از پایت در آورده باشی، وقتی برایت می گویند که روزی بزرگترین مرد تاریخ انقلاب در همین جایی که تو نشسته ای او هم نشسته و رساله می‌خوانده چشم‌هایت را که ببندی می‌توانی همان چهره دوست داشتنی و در عین حال با اقتدارش را تصور کنی و چه خوب که هنوز هم رد پایی از او در اینجا در سرزمین مادری‌اش و سرزمین آفتاب وجود دارد و آن را به یادگار گذاشته است.

راز ماندگاری انقلاب نیت الهی شخصیت امام (ره) است

حجت الاسلام میرمهدی مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس با اشاره به سال های حضور و فعالیت امام راحل در این مدرسه گفت: متاسفانه مدارکی از سال های حضور امام راحل در این مدرسه موجود نیست اما آنچه که مشخص است ایشان دوران آغازین درس طلبگی خود و به مدت دو تا سه  سال  را در این مدرسه و در این حجره گذرانده که بعد از آن نیز همزمان با حاج شیخ از اینجا به قم عزیمت می کنند.

وی افزود: در حال حاضر حجره ای که حضرت امام (ره) در آن تحصیل می کردند به دفتر مدیریت حوزه اختصاص یافته که همه ساله با شروع ایام الله دهه فجر و همزمان با بیت تاریخی ایشان در شهر خمین گلباران می شود.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک با اشاره به راز ماندگاری انقلاب اسلامی گفت: بی شک آنچه که توانسته تا کنون انقلاب را در مسیر تداوم خود نگه دارد نیت الهی امام خمینی (ره) که همان ترویج اسلام و برقراری حکومت اسلامی بود، است.

وی افزود: از آنجایی که تمامی خواسته‌های ایشان بر گرفته از قرآن و احکام اسلامی بود لذا با گذشت چهل سال از عمر انقلاب همواره در مسیر تداوم و رشد خود در حال حرکت است.

سرزمین آفتاب به خود می بالد که در دامانش فرزندی همچون روح الله کبیر را پرورش داد و حالا که چهل و یکبار از بهار این انقلاب می گذرد هنوز هم که هنوز است هر روز سربازی دیگر برای این انقلاب و ادامه دادن این مسیر متولد می شود.

گزارش از: مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها