به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «رضا جلیلی» در گفتوگویی ضمن بررسی مفهوم آینده پژوهی، اظهار داشت: «این واژه علمی نوپدید نیست و همزاد با بشریت میباشد. انسان در مواجهه با مشکلات و حوادث همواره نگران فردای خود بوده و لذا نگاه به آینده با بشریت عجین است.»
وی ادامه داد: «با رجوع به نظریه اندیشمندان اسلامی آینده پژوهی را امری مهم در حکومت داری میبینیم؛ چنانچه بزرگان به تعریف از آینده نگری پرداخته و در سده و قرون مختلف، بحث آینده نگری و آینده پژوهی بعنوان یک هدیه به سلاطین هدیه میشد.»
جلیلی با بیان اینکه در اندیشه اسلامی مفهوم مخالف آینده پژوهی وجود ندارد، ولی در اندیشه حکما و عرفا بحث عجز آمده است افزود: «این در حالی است که یکی از سطوح عجز، آینده نگری است.»
وی ادامه داد: «عرفا نگاهی وسیع نسبت به هستی داشتند و هیچگاه حکومت را مورد غفلت قرار نمیدادند. سر سلسله عرفا در عصر ما، با پشتوانه قوی عرفانی مباحث مربوط به حکومت را وارد میدان ساختند.»
جلیلی با اشاره به پرداختهایی از معنویت نسبت به مبانی آینده نگری اظهار کرد: «وقتی فرد برای آینده خوب احتمال فساد را درک میکند، باید از آن موقعیت خارج شود.»
مدیر اندیشکده علوم و مطالعات راهبردی افزود: «خواجه نصیرالدین طوسی دورانی را به وزارت گذراندند و حتی وزارت هلاکوخان را نیز داشتند؛ ایشان کتب بسیار زیادی دارند و به عقل یازدهم معروف هستند.»
جلیلی افزود: «یکی از کتب ایشان بنام اخلاق محتشمی اشاره دارد که مبنایی در آینده نگری در خود دارد و میفرماید آینده نگری همان سوء ظن است. اگر شما به محیط سوء ظن نداشته باشید بدنبال حدس زدن آیندههای محتمل و بررسی خطرناک پیش از وقوع ندارید.»
وی همچنین به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد که میفرماید کسی که به عصر و دوره خود عالم باشد، اشتباهات بر او هجوم نخواهد آورد، ادامه داد: «آینده نگری در حقیقت سوء ظن است.»
جلیلی ادامه داد: «در بیانیه گام دوم، رهبری اصرار زیادی بر وجود دشمن دارند؛ یعنی این بیانیه هیچگاه خالی از فضای دشمن شناسی طراحی نشده و این فضا سوء ظن به دشمن است.»
وی افزود: «رهبری آینده انقلاب اسلامی را در این بیانیه ترسیم کردند و از دیگر سو به شدت اصرار بر خوشبینی دارند.»
جلیلی خاطرنشان کرد: «گام دوم سوء ظن به دشمن اگر از سوی جامعه تحقق یابد، آن زمان جامعه باید نسبت به اهداف خود خوشبین باشد.»
در ادامه مهدی احدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه آیا میتوان تدبیر و اداره امور را از یکدیگر جدا کرد، اظهار کرد: «نسبت آینده پژوهی با سایر رشتههای حکومت داری روشن میشود و آینده پژوهی به مدیریت راهبردی کمک میکند.»
وی ادامه داد: «آینده پژوهی غربی علمی محتاط است، ولی در آینده پژوهی به موضوعاتی فکر میکنیم تا دچار غافلگیری و شکست نشویم.»
احدیان واکنش همراه با احتیاط را برآمده از روشن نبودن آینده دانست و افزود: «در فقه اسلامی نیز در بسیاری جاها حکم به احتیاط دادهاند.»
منبع: رادیو گفتوگو
انتهای پیام/ 900