دفاع پرس گزارش می دهد:

مترو پشت چراغ قرمز وعده ها

مترو تهران سال ها در انتظار تامین اعتبار برای تحقق وعده های مسئولین به سر می برد، در این میان یکی از بزرگترین چالش هایی که رو به روی مترو قرار گرفته، کمبود واگن و نبود زیرساخت های مناسب، جهت ارائه خدمات به مردم می باشد.
کد خبر: ۳۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹ - 13January 2015

مترو پشت چراغ قرمز وعده ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، مترو در کشورهای پر جمعیت جهان از جمله وسایل نقلیه ای بشمار می رود که بخش اعظمی از ترافیک شهری را کاهش می دهد، از سویی دیگر احداث مترو در کشور هایی که با معضل آلودگی هوا نیز مواجه هستند می تواند تاثیرات مطلوبی داشته باشد.

زمانی که مترو در تهران احداث شد و بخشی از شبکه حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داد، تصور بر این بود که معضل ترافیک شهری و آلودگی هوای ناشی از خودرو های شخصی با کاهشی چشم گیر مواجه خواهد شد، اما پس از چند سال با توجه به اینکه زیرساخت های لازم برای ارتقا کیفی مترو محقق نشد،عملا در حوزه شهری با مشکلات جدیدی مواجه شدیم.

پس از گذشت سال هایی که از افتتاح مترو در کشور ما می گذرد، علی رغم اقدامات مناسبی که در حوزه حمل و نقل شهری و به ویژه مترو صورت گرفت، همچنان شاهد فقدان زیرساخت های مناسب در این حوزه هستیم که از آن جمله می توان به کمبود واگن های مترو، زمان بر بودن احداث ایستگاه های جدید مترو و همینطور، نادیده انگاشتن شرایط معلولین و جانبازانی که قصد تردد از این طریق را دارند، اشاره کرد.

این روزها درایستگاه های مترو شاهد حضورغرفه های عطر، فروش لوازم زینتی و فروش فست بود هستیم، ضمن اینکه مامورینی نیز بر نحوه کارت زدن مسافرین در هنگام ورود نظارت می کنند، اما همچنان، جانبازان و معلولین جسمی- حرکتی از وجود یک راهنما برای یافتن مسیر مورد نظر خود و سوار شدن بر مترو محروم هستند که این مسئله در کنار نوسازی ورودی و خروجی ایستگاه های مترو باید در جهت تسهیل عبور و مرور برای افراد ناتوان یا معلولینی که دچار نقص حرکتی هستند، در نظر گرفته شود.

در همین رابطه، محمد حقانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، اظهار داشت: پرداختن به زیرساخت ها و توسعه حمل و نقل عمومی از موارد مهمی است که مورد تاکید اعضای شورای شهر قرار گرفته است، ضمن اینکه، در این راستا تلاش و تاکید زیادی توسط اعضای شورای شهر برای توسعه مترو صورت می گیرد.

حقانی گفت : امروز حدود 150  تا 160 کیلومتر طول مترو شهر تهران است که در نگاه اول اقدام و حرکت خوبی بشمار می رود اما در شرایط کنونی برای رفع مشکل آلودگی و گسترش حمل و نقل عمومی نیازمند 750 کیلومتر خط مترو در تهران هستیم، در حالی که بر اساس برنامه شهرداری هر 5 سال ایجاد 30 کیلومتر خط مترو پیش بینی شده است که 150 کیلومتری که در این 5 سال پیش بینی شده با 160 کیلومتر قبلی 310 کیلومتر طول مترو تهران می شود .

وی تصریح کرد: در روند گسترش مترو بعد ازپایان برنامه 5 سال شهرداری تهران، به نیمه راه هم نخواهیم رسید بنابراین در موضوع توسعه حمل و نقل عمومی باید به زیرساخت هایی چون توسعه راهها و بزرگراهها و از سویی توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی توجه بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین مدیریت ترافیک را از مباحث اصلی و به عنوان یک زیر ساخت در تمام دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: امروز مدیریت ترافیک به عنوان یک زیر ساخت اصلی باید به طور جدی در تهران دنبال شود، اما آنچه که در این جریان باید دقت شود راهکارها و سازو کارهایی که پرداختن به آن ها به طور همزمان در شهر تهران لازم است، زیرا نمی توان بزرگراه ها را توسعه داد، اما در خصوص مترو و توسعه زیر ساخت های دیگر حرکت نشود.

وی درپایان با توجه به عدم ارائه سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: دولت باید نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی در تهران که پایتخت ایران محسوب می شود، توجه و حمایت بیشتری داشته باشد، بنابراین باید در ادای سهم خود در توسعه حمل و نقل عمومی پیش قدم شود که بخشی از کار در حال پی گیری است و وزیر نفت با حضور در شورای شهر تهران در اواخر سال گذشته تاکید کردند که شهرداری به هر میزان بخواهد در توسعه مترو کمک خواهد کرد.

بنابراین، ضمن ارتقا فرهنگ ترافیک شهری و افزایش زیرساخت های لازم جهت آسان سازی تردد عمومی باید نکاتی را برای تسهیل رفت وآمد شهروندان نیز در نظر گرفته شود، تا تبعیضی در حوزه خدمت رسانی در سطح شهر متوجه اقشار مختلف مردم نشود و همه به یک اندازه از امکانات عمومی بهرمند باشند.

به قلم: پوریا بهرادکیان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار