انتخابات پرشور باید نقش سازنده‌ای در چانه زنی‌ها داشته باشد

دیپلمات با سابقه کشور گفت: گذشته نشان می‌دهد حضور پررنگ مردم، سبب قدرت بیشتر نمایندگان جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی می‌شود و قدرت چانه زنی و اعتماد به نفس در مذاکره را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۳۸۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ - 18February 2020

انتخابات پرشور باید نقش سازنده‌ای در چانه زنی‌ها داشته باشدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دکتر «محسن پاک آئین»، معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلمات اسبق با موضوع بررسی و تحلیل اهمیت حضور و شرکت در انتخابات از بعد بین المللی با تاکید بر اینکه نحوه برگزاری انتخابات تاثیر عمیقی بر نگاه جوامع بین الملل نسبت به ایران دارد، به تجربیات خود در این راستا اشاره کرد و اظهار داشت: سال‌ها پیش زمان برگزاری یکی از انتخابات‌ها در کشور ازبکستان حضور داشتم و مشاهده کردم که آنها چگونه از حضور پرشور مردم که نماد مردم سالاری در یک حکومت اسلامی است، شگفت زده بودند و دیپلمات‎ها و مسئولان به ما تبریک می‌گفتند.

وی در خصوص تاثیر انتخابات بر داد و ستدهای بین المللی گفت: گذشته نشان می دهد هر زمان که حضور مردم قوی و پررنگ بوده است ما در عرصه دیپلماسی فعالیت و حضور بهتری داشتیم و قدرت چانه زنی با کشورهایی که با آنها در حال مذاکره هستیم افزایش یافته است. در واقع پشتوانه مردمی به ما کمک می کند راحت تر استدلال کنیم و با اعتماد به نفس گفت‌وگو کنیم .

معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به انتخابات شعار نیست بلکه به آن اعتقاد دارد، اظهار کرد: اگر در عرصه دیپلماسی بین المللی از سوریه حمایت می کنیم به این دلیل است که دولت آن نتیجه آرای مردم است. همچنین دلیل مطرح کردن موضوع همه پرسی در فلسطین توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و مذاکرات یمنی - یمنی به دلیل ایجاد انتخاب آزاد پیگیری می‌شود.

پاک آئین در ادامه تاکید کرد: هر کشوری که مردم به دولت آن رای داده باشند حاکمیت آن را می‌پذیریم. اگر از کشورهایی مانند عربستان سعودی انتقاد می‌کنیم به دلیل عدم برگزاری انتخابات آزاد و اعتقاد ما به مردم سالاری است.

وی به ویژگی‌های نمایندگان اصلح اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی، انقلابی‌گری و کار جهادی برای اعتلای نظام اسلامی بسیار مهم است. به معنای دیگر باید تلاش کنیم نیروی‌های انقلابی، کارآمد و با انگیزه انتخاب شوند.

این کارشناس حوزه سیاسی مقاوم سازی اقتصاد را یکی از الزامات وضعیت کشور دانست و اظهار کرد: اگر این فرآیند با نیروهای کارآزموده و مدبر به درستی انجام شود واهمه ای از تحریم‌ها نخواهیم داشت. در واقع اگر همه دنیا ما را تحریم کند اما ما اقتصاد مقاومی داشته باشیم استوار و پا بر جا خواهیم بود.

پاک آئین در پایان، خاطر نشان کرد: در عرصه سیاست بین الملل نیز افرادی باید در راس کار قرار گیرند که به نظام معتقد و متعهد باشند و با توجه به ارکان جمهوری اسلامی مسیر را رو به پیشرفت پیش برند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها