سردار رحمت‌الهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس خبر داد؛

کشف بیش از ۳۰ هزار اثر تاریخی در سال جاری/ برخورد قاطعانه با مجرمان آثار تاریخی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با تأکید بر برخورد قاطعانه با مجرمان آثار تاریخی گفت: در سال جاری ۳۰ هزار قلم آثار تاریخی در کشور کشف شده است.
کد خبر: ۳۸۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۳ - 22February 2020

کشف بیش از ۳۰ هزار آثار تاریخی در سال جاری/ برخورد قاطع و جدی با مجرمین آثار تاریخیسردار «امیر رحمت‌الهی» فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، درباره اقدامات این یگان اظهار داشت:‌ با توجه به شرایط خاص آثار تاریخی، رویکرد ما پیشگیری از وقوع جرم و یک نوع بازدارندگی است و تمامی تدابیر و برنامه‌های ما مبتنی بر اقدامات پیشگیرانه است.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های پیشگیری از جرم، افزایش هزینه‌های ارتکاب جرم برای مجرمان به‌منظور جلوگیری از تکرار جرائم است؛ اما بعضاً با گزارش‌هایی مواجه می‌شویم که لازم است اقدامات انتظامی در رابطه با آن‌ها صورت گیرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با بیان اینکه قانون‌گذار با توجه به اهمیت موضوع آثار تاریخی، جرائم علیه میراث فرهنگی را در ردیف جرائم علیه امنیت قرار داده است، گفت: طبق قانون، اقدام به جرم در حوزه میراث فرهنگی هم جرم محسوب می‌شود.

سردار رحمت‌الهی افزود: متأسفانه افرادی هستند که با انگیزه‌های سودجویانه و با شیوه‌های متفاوت سعی در خرید و فروش اشیاء تاریخی دارند؛ اما همکاران ما با جدیت و درک صحیح از موضوع، مجرمین را تحت تعقیب قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: ما از حمایت جدی نیروی انتظامی در زمینه مقابله با قاچاقچیان و افرادی که مبادرت به ارتکاب این جرم می‌کنند، برخوداریم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: در سال جاری همکارانمان در سراسر کشور ۳۰ هزار قلم از آثار تاریخی را که افرادی قصد داشتند با شیوه‌های گوناگون مورد خرید و فروش قرار دهند، کشف کردند و مجرمان تحویل مراجع قضایی شدند.

سردار رحمت‌الهی افزود: ۱۳ هزار قلم از این آثارِ کشف شده، اصل و مابقی آن‌ها اشیاء بدل بوده است که در قانون به عنوان جرم مستقل و کلاهبرداری محسوب می‌شود و اگر کسی اشیاء شبیه‌سازی شده را به جای اصل به فروش برساند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برخورد مراجع قانونی با کسانی که مبادرت به خرید و فروش اشیاء تاریخی می‌کنند، قاطع و بسیار جدی است. به لحاظ وضعیت خاصی که آثار تاریخی دارند، هرگونه تخریب، تجاوز، تصرف و سرقت آثار تاریخی به گونه‌ای است که وضعیت قابل مقایسه با گذشته نیست.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: تلاش ما بر این است که بستر‌ها و عوامل جرم‌زا را شناسایی کنیم و با کمک سایر دستگاه‌ها آن‌ها را از بین ببریم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار