لاوروف:

اولویت امروز در سوریه غلبه بر تروریسم است

وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که امروز چیره شدن بر لانه تروریست‌ها و فراهم کردن فضا برای بازگشت آوارگان سوری از اولویت‌هاست.
کد خبر: ۳۸۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴ - 18February 2020

اولویت امروز در سوریه غلبه بر تروریسم استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اظهار داشت که امروز چیره شدن بر لانه تروریست‌ها در سوریه و فراهم کردن فضا برای بازگشت آوارگان از اولویت‌هاست.

وی که در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه ایتالیا صحبت می‌کرد، افزود: «جامعه بین‌الملل باید به مسئولیت خود درباره اوضاع در سوریه عمل کرده و به روند حل مشکلات انسانی در این کشور کمک کند.»

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: «بر این موضوع توافق داریم که درگیری میان فلسطینیان و اسرائیل باید بر اساس قوانین بین‌المللی حل شود.»

لاوروف به اوضاع در لیبی نیز اشاره کرد و گفت: «توافق تمامی طرف‌ها در لیبی بر گام‌های عملی حل بحران در این کشور مهم است.»

وی تاکید کرد: «تصمیم اتحادیه اروپا درباره نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی باید با هماهنگی شورای امنیت سازمان ملل باشد.»

وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه (دیروز) در پایان نشست خود در بروکسل توافق کردند که این اتحادیه مأموریت جدیدی در دریای مدیترانه به منظور نظارت بر اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی آغاز کند.

شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ به دنبال انقلاب در لیبی علیه رژیم «معمر القذافی»، طی قطعنامه‌ای صادرات سلاح به لیبی را ممنوع اعلام کرد، اما از چند سال پیش تعدادی از کشور‌ها این قطعنامه را نقض می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از بیش از ده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیرو‌های شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیرو‌های دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در طرابلس (غرب) تبدیل شده است، حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیرو‌های السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها