«انقلاب اسلامی» چهارچوب جدیدی را در مناسبات دنیا ساخت

حضرت امام خمینی (ره) در صحیفه خود، در فواصل و سخنان مختلفی به تبیین ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداخته‌اند که از منظر هستی‌شناسی منبعی بسیار قوی و مستدل برای بازشناسی چیستی انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۳۸۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ - 20March 2020

«انقلاب اسلامی» چهارچوب جدیدی را در مناسبات دنیا ساختبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی پیرامون ماهیت نظام جهت شناساندن آن به نسل‌های حاضر در زمان خود و آینده، فرمایشاتی داشته‌اند که در ادامه بخشی از آن آمده است:

تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت‌زده عنایت شده است. (۱)

این انقلاب اسلامی تحفه‌ای است که خدای تبارک و تعالی از عالم بالا برای ملت ما هدیه فرستاد. (۲) مدعی این هستیم که یک نسیم روحانی از جانب خدای تبارک و تعالی به این کشور وزیده است، یک بارقه الهی به این کشور تابیده است. (۳)

انقلاب‌هایی که در دنیا واقع می‌شوند به جور است، یک انقلاب، اسلامی است و یک انقلاب، غیر اسلامی است. (۴) فرق است مابین انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دنیا، انقلاب‌های دنیا بی‌استثناء، برای ایمان نیست، برای خدا نیست، انقلاب ایران برای خداست و از اول هم برای خدا بوده است، الله اکبر بوده است و تا آخر هم همین است. (۵) بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌ها جداست، هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. (۶)

انقلاب، اسلامی است. نظیر انقلاباتی که در طول تاریخ به دست انبیاء انجام می‌گرفت، وابستگی در کار نبود، الا یک وابستگی و آن وابستگی به مبدا وحی و وابستگی به خدای تبارک و تعالی. (۷) چنانچه این انقلاب اسلامی یک انقلاب عادی نیست و متکی به هیچ یک از دو قطب شرق و غرب نمی‌باشد و از این جهت ویژگی‌های خاص خود را داشته و دارد. (۸)

ما معادله جهانی و معیار‌های اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چهارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم، حال شما اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شورا‌ها را برای این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. (۹)

۱. صحیفه امام (ره)، ج ۲۱، ص ۴۰۲
۲. صحیفه امام (ره)، ج ۶، ص ۲۳۰
۳. صحیفه امام (ره)، ج ۱۶، ص ۱۶۳
۴. صحیفه امام (ره)، ج ۸، ص ۲۷۱
۵. صحیفه امام (ره)، ج ۱۶، ص ۹۱
۶. صحیفه امام (ره)، ج ۲۱، ص ۴۰۲
۷. صحیفه امام (ره)، ج ۱۵، ص ۱۴۶
۸. صحیفه امام (ره)، ج ۱۸، ص ۴۶۲
۹. گفت‌وگوی امام خمینی (ره) با هفته‌نامه «تایم» آمریکا مورخ ۱۳۵۹/۰۹/۰۹

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار