ادعای پامپئو در زمینه طرح گسترده ترامپ برای تحریم و مقابله با ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با یک نشریه آمریکایی از طرح گسترده دولت آمریکا برای مقابله با ایران و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۸۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ - 23February 2020

ادعای پامپئو در زمینه طرح گسترده ترامپ برای تحریم و مقابله با ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» از طرح گسترده دولت «دونالد ترامپ» برای مقابله با ایران پرده‌برداری کرد.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که دولت ترامپ، تلاش چندمنظوره‌ای را با هدف مقابله با گسترش ایران در سراسر منطقه غرب آسیا آغاز کرده است که از آن جمله می‌توان به تلاش‌های واشنگتن در سازمان ملل برای تضمین بازگشت‌ تحریم‌های جهانی علیه ایران اشاره کرد که این امر ضربه مرگبار نهایی به برجام وارد می‌کند.

پامپئو بعد از دیدار اخیر خود با خاندان سلطنتی ریاض، در مصاحبه‌ای مفصل با فری‌بیکن تصریح کرد علیرغم آنکه دولت ترامپ با چالش‌های بسیار زیادی در مقابله با تهران روبرو بوده است اما همچنان در دستیابی به یک ائتلاف جهانی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، استوار بوده است.

پامپئو در این افشاگری تأکید کرد که گام‌های بعدی دولت ترامپ، از بین بردن نفوذ ایران در کشورهای کلیدی عربی از جمله یمن، سوریه و لبنان است.

پامپئو تصریح کرد که در ماههای آتی، قرار است به همراه رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم مهمی درباره مطرح کردن درخواست از سازمان ملل برای استناد به «مکانیسم ماشه» برای بازگشت مجموعه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در نتیجه برجام لغو شده بودند، اتخاذ خواهند کرد.

پامپئو تصریح کرد، گرچه ترامپ هنوز تصمیم نهایی درباره مکانیسم ماشه در سازمان ملل اتخاذ نکرده است اما از قبل زمینه را برای این اقدامات فراهم کرده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «بعنوان یک موضوع سیاسی، ما به وضوح اعلام کردیم که لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران غیرقابل پذیرش است. ما می‌دانیم که این ضرب‌الاجل‌ها و بخش‌های بند غروب در حال نزدیک‌ شدن است. اولین مورد که مورد بسیار مهمی است، در ماه اکتبر از راه می‌رسد (منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران)».

وی در ارتباط با احتمال لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 گفت: «فقط به این فکر کنید (که تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود). ما [موشک‌هایی] داشتیم که از یمن به سمت عربستان سعودی پرتاب می‌شدند و هشت ماه دیگر، فروش این موشک‌ها به ایران قانونی می‌شود. ما مصمم هستیم تا اقدامی علیه این وضعیت صورت گیرد و ما مصمم هستیم که چنین چیزی متوقف شود. ما با شرکای آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود در اینباره حرف زدیم، آنها نیز می‌دانند و این تهدید را احساس می‌کنند».

پامپئو با اینحال تأکید کرد که کشورهای اروپایی همچنان پیوند خود با برجام را حفظ کرده‌اند و در موضوع ایران با ایالات متحده آمریکا چندان همسو نیستند و توضیح داد: «آنها اساساً معتقدند که ماندن در آن توافق (برجام) به بهترین شکل در راستای منافع آنها است».

پامپئو توضیح داد: «حرف ما این است: ایران تا حد زیادی مهم‌ترین مؤلفه‌های‌های [توافق هسته‌ای] مربوط به غنی‌سازی هسته‌‌ای را نادیده می‌گیرد».

این دیپلمات آمریکایی درباره تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ایران گفت: «مهم است که ائتلافی داشته باشیم که حتی‌الامکان همسو باشد. ما از قبل با سازمان ملل وارد همکاری شدیم تا این بحث را پیش ببریم. امیدوارم که روس‌هاو چینی‌ها نیز این مسئله را درک کنند. شما از حق وتو آنها حرف می‌زنید. ما چنین فرضیه‌ای نداریم. ما معتقدیم که روسیه و چین نیز نگرانی مشترک ما را دارند که ایران قادر به خرید سامانه‌های تسلیحاتی مهمی است که اساساً برای اینجا در خاورمیانه (غرب آسیا) ثبات‌زدا است».

دولت (ترامپ) احتمالاً از سازمان ملل خواستار بازگشت کامل تحریم‌ها (فعال شدن مکانیسم ماشه) را داشته باشد. این امر، تمامی کشورهای عضو را از تلاش برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی بازمی‌دارد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار