چهل‌سالگی سرو/ در عملیات طریق‌القدس؛

فتح‌الفتوحی که بر ۴۲۷ روز اشغال «بستان» و «سوسنگرد» پایان داد

عملیات طریق‌القدس ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز هشتم آذر سال ۱۳۶۰ با رمز مبارک «یا حسین (ع)» و با هدف آزادسازی این شهرستان، ۷۰ روستای بین بستان و سوسنگرد، اطراف منطقه چذابه و دسترسی به بخشی از مرز بین‌المللی آغاز و با ورود رزمندگان دلاور تیپ امام حسین (ع) تمام شد تا پایانی بر محاصره ۴۲۷ روزه این شهر باشد.
کد خبر: ۳۸۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۹ - 22March 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه (ع) زمینه تغییر استراتژی جنگ با هدف آزادسازی مناطق اشغالی را فراهم کرد.

بعد از پاکسازی شرق کارون هنوز سه منطقه دیگر در اشغال دشمن بود. غرب رودخانه کارون و شهر خرمشهر، منطقه بستان و سوسنگرد و منطقه غرب رودخانه کرخه، هر سه منطقه از نظر وسعت هدف و گسترش و استعداد نیرو‌های دشمن دارای موقعیت‌های تقریباً مشابهی بودند که در نهایت با توجه به توانایی و امکانات نیرو‌های خودی منطقه بستان و سوسنگرد برای عملیات انتخاب شدند.

عملیات طریق‌القدس ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز هشتم آذر سال ۱۳۶۰ با رمز مبارک «یا حسین (ع)» و با هدف آزادسازی این شهرستان، ۷۰ روستای بین بستان و سوسنگرد، اطراف منطقه چذابه و دسترسی به بخشی از مرز بین‌المللی آغاز و با ورود رزمندگان دلاور تیپ امام حسین (ع) تمام شد تا پایانی بر محاصره ۴۲۷ روزه این شهر باشد. این عملیات که از سوی امام فتح‌الفتوح نام گرفت، تجربه موفقیت‌آمیزی را از مشارکت مردم در جنگ به نمایش گذاشت. مشارکت گسترده‌ای که از دید مقامات آمریکایی و غربی هم پنهان نماند. «ویلیام اف هیکمن» افسر عالی‌رتبه نیروی دریایی آمریکا در این باره گفت: در این عملیات که ایرانی‌ها آن را طریق‌القدس نامگذاری کرده‌اند یک تغییر استراتژی عمده به چشم می‌خورد. ایرانی‌ها به استراتژی استفاده از نیرو‌های پیاده و سرمایه‌گذاری بر روی احساسات آن‌ها جهت غلبه بر کمبود تجهیزات نظامی روی آورده‌اند.

در ادامه با دو تناز شهدای این عملیات آشنا می‌شوید.

«شهید ایرج باقری»

شهید ایرج باقری اول شهریور ۱۳۴۲ در روستای باقری از توابع شهرستان رستم در دامان خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در سن هفت سالگی، همچون دیگر همسن و سالانش وارد دبستان شد و دوران تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند. بعد از اتمام دوران راهنمایی بلافاصله وارد دبیرستان «مصیری» شد و در سال تحصیلی ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ با رتبه ممتاز دیپلم گرفت. شهید باقری که در اسفند ۱۳۵۷ پدر خود را در سانحه تصادف از دست داده بود، بعد از اتمام تحصیلات ضمن رفع مشکلات خانواده، در انجمن اسلامی روستایشان فعالیت شبانه‌روزی و تبلیغاتی خود را آغاز کرد. او با عشق به هدف و راه خود، شبانه‌روز در تبلیغ اهداف انقلاب و رفع نیاز مستضعفان کوشا بود.

فتح‌الفتوحی که بر ۴۲۷ روز اشغال «بستان» و «سوسنگرد» پایان داد

ایرج هم‌زمان با این فعالیت‌ها در کنکور سراسری تربیت معلم شرکت کرد و با رتبه ممتاز در این آزمون پذیرفته شد. پس از اینکه امام امت جوانان را به بسیج در راه دفاع از اسلام دعوت کرد، ایرج بدون لحظه‌ای درنگ دعوت امام را لبیک گفت و بلافاصله با گرفتن معرفی‌نامه از طریق سپاه پاسداران شهرستان نورآباد ممسنی، شبانه خود را به اهواز رساند و ضمن معرفی خود به ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران، سرانجام به عنوان نیروی رزمنده گردان خط‌شکن در عملیات طریق‌القدس شرکت کرد و هشتم آذر سال ۱۳۶۰ در منطقه چولانیه بستان به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر مطهر شهید باقری به علت مجهول‌الهویه بودن به تهران منتقل شد و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) در قطعه ۲۴ ردیف ۱۱۷ شماره ۱۲ به خاک سپرده شد.

«شهید حسن براتی»

شهید حسن براتی چهاردهم تیر سال ۱۳۴۳ در روستای پیش‌قلعه از توابع شهرستان بجنورد به دنیا آمد. پدرش معمار بود و به حلال بودن لقمه‌ای که سر سفره خانواده‌اش می‌آورد توجه زیادی داشت. وی تحصیلاتش را تا مقطع راهنمایی ادامه داد و بعد از آن به دلایلی از جمله حضور در جبهه درس خواندن را رها کرد. راضی کردن پدر و مادرش با وجود سن کمی که داشت به عنوان نیروی بسیجی عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد و هشتم آذر ۱۳۶۰ در جریان عملیات غرورآفرین فتح بستان با سمت تک‌تیرانداز بر اثر اصابت گلوله به سینه به شهادت رسید و پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای امامزاده روستای الازمن شهرستان علی‌آباد کتول به خاک سپرده شد.

فتح‌الفتوحی که بر ۴۲۷ روز اشغال «بستان» و «سوسنگرد» پایان داد

فرازی از وصیت‌نامه شهید «حسن براتی»

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ» ... منحصرا مومنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسول او ایمان آوردند و بعدا هیچگاه شکی به دل راه ندادند و در راه خدا با مال و جانشان جهاد کردند. اینان به حقیقت راستگو هستند. سوره حجرات آیه 15

بسمه تعالی

وصیتنامه اینجانب «حسن براتی» عضو بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرباز امام خمینی:

وظیفه تمام مسلمانان است که در راه خدا با مال و جان خود در راه خدا پیکار کردند. برادر و ای خواهر مسلمان و انقلابی و ای امت شهیدپرور ایران به فرمان امام‌مان برخیزیم و با فریاد الله اکبر و با ایمان قوی علیه امپریالیزم آمریکای جهان‌خوار بجنگیم و او را در تمام خاورمیانه محکوم و از پای درآوریم.

و اما یک مساله مهم این است که ما باید این انقلاب ایران را در سراسر جهان صادر کنیم و صادر خواهیم کرد ان‌شاءالله و برای صادر کردن انقلاب باید خون داد و باید صبر کرد. صبر به معنی اینکه اگر ما را محاصره اقتصادی کردند، زود از انقلاب دلسرد نشویم و باید برابر اینگونه حوادث ناشی از جنگ که به ما وارد می‌شود، ایستادگی کرد؛ و اینک اینجانب حسن براتی این وظیفه را یک امر شرعی دانسته که به امید خدا به جنگ علیه کفر بروم و شاید با این خونی که من در راه خدا بدهم، بتوانم در برابر گناهانی که کرده‌ام، خداوند مرا ببخشد.

و اما یک پیام دارم برای ملت عزیز و قهرمان و شهیدپرور ایران و آن این است که هیچوقت وحدت کلمه را فراموش نکنند و همیشه گوش به فرمان رهبر انقلاب و بنیانگذار مهوری اسلامی ایرانو (جهان) و نائب بر حق مهدی (عج) باشد. و یک پیام کوچک هم برای پدر و مادر و برادران و خواهران خودم دارم، این که هر وقت شهید شدم هیچ حقی ندارید گریه کنید.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها