تحولی جدید در مسیر مقاومت/ قمار نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی

پیام جنبش جهاد اسلامی از طریق حملات موشکی این بود که انتقام هر شهید فلسطینی را از رژیم اشغالگر خواهد گرفت؛ این امر به خودی خود تحولی جدید در مسیر مقاومت ایجاد می‌کند که شاید مهم‌ترین عنوان مرحله «پسا معامله قرن» باشد.
کد خبر: ۳۸۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ - 25February 2020
تحولی جدید در مسیر مقاومت/ قمار نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به دور جدید تنش‌ها میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخته و حملات موشکی مقاومت به فلسطین اشغالی را پایان آینده سیاسی نتانیاهو ارزیابی کرده است.

نتانیاهو طبق روال معمول، مقاله خود را با چند سوال آغاز کرده است: آیا موشک‌های «جهاد اسلامی» شلیک‌شده از غزه، آینده سیاسی نتانیاهو را نابود خواهد کرد؟ سامانه‌های دفاعی سوریه چگونه رویا‌های نتانیاهو برای ترور «زیاد النخاله» دبیرکل این جنبش را بر باد داد و جشن‌های او به‌مناسبت عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) را بر هم زدند؟ آیا نبرد ترور‌ها به خارج از اراضی اشغالی منتقل می‌شود؟

عطوان نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل سیلی محکمی از دست جنبش جهاد اسلامی خورد آن زمان که برنامه‌های وی برای ترور رهبران آن، چه در دمشق یا نوار غزه، در جریان حمله موشکی نیرو‌های ارتش این رژیم در بامداد دوشنبه شکست خورد؛ پاسخ به این حمله نیز تکان‌دهنده بود؛ چرا که موشک‌ها مانند باران به‌سمت شهرک‌ها در شمال این باریکه می‌باریدند که به بسته شدن تمام مدارس، بازارچه‌ها، متوقف شدن حرکت قطار‌ها و نیز فلج شدن تقریبا کامل در بخش اعظمی از جنوب فلسطین اشغالی منجر شد.

نتانیاهو، که در آستانه انتخابات پارلمانی سرنوشت‌ساز در اوایل ماه آینده قرار دارد، خواست شانس پیروزی خود در آن را از طریق دو دستاورد تقویت کند:

نخست: ترور زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی، یا معاون وی «اکرم العجوری» و یا هر دوی آن‌ها؛ تا بدین ترتیب در قامت یک قهرمان مقابل رای‌دهندگان در رژیم اشغالگر ظاهر شود.

دوم: تسریع روند عادی‌سازی با کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) برای فخرفروشی و ارسال این پیام، که اسرائیل به یک «دولتی عادی» و به‌عنوان همپیمانی در منطقه خاورمیانه یا در بیشتر کشور‌های جهان تبدیل شده است.

تاسف‌بار و حتی دردناک است در حالی‌که نتانیاهو در تحقق هدف اولش، به‌دلیل هوشیاری جنبش جهاد اسلامی و تدابیر امنیتی آن و نیز مقابله بسیار کارآمدِ سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با تجاوز اسرائیل شکست خورد، ولی او در تحقق هدف دومش موفق شده است نه به‌دلیل مهارتش، بلکه به‌دلیل تسلیم طرف‌های عربی در خلیج‌فارس به عادی‌سازی (به استثنای کویت). یک تیم ورزشی به دبی سفر کرد و در مسابقات آن حاضر شد؛ در حالی‌که گزارش‌های خبری تأکید کردند که «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) در راس هیئتی امنیتی به دوحه سفر کرده و در آنجا با همتای قطری خود «محمد بن احمد المسند» (عموی شاهزاده تمیم) رایزنی‌هایی صورت داده است که طبق گزارش‌ها، محور این رایزنی‌ها مقدمه‌چینی برای آتش‌بس طولانی‌مدت میان جنبش حماس و رژیم اشغالگر در نوار غزه بود؛ دیدار نتانیاهو با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت سودان در اوگاندا و سفر نتانیاهو در اواخر سال گذشته میلادی به مسقط را نیز فراموش نمی‌کنیم.

جنبش جهاد اسلامی، که در هیچ‌گونه مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم با رژیم اشغالگر وارد نشده و از مشارکت در هرگونه انتخابات تحت نظارت اشغالگران یا نهاد‌های شکل گرفته از توافق «اسلو» خودداری کرده است طی روز‌های اخیر در مقابله با حملات اسرائیل تنها شده است و انتقام فوری از خون شهدایش را می‌گیرد قبل از آنکه خون پاک آن‌ها خشک شود.

موشک‌باران شهرک‌های اسرائیلی در صبح روز دوشنبه در انتقام از شهادت «محمد علی الناعم» از رزمندگان جنبش جهاد اسلامی انجام شد؛ الناعم به‌همراه یکی از همرزمانش تلاش می‌کرد یک مواد منفجره را در مسیر تانک‌های رژیم اشغالگر در مرز‌های شمال شهر «خان یونس» جاسازی کند؛ تمام جهان از طریق ویدئوی منتشر شده شاهد بودند که چگونه بولدوزر‌های اسرائیلی بدن این شهید را مثله کردند و جسدش را به امید مبادله اسیری در آینده، بردند.

پیام جنبش جهاد اسلامی از طریق شلیک گسترده موشک‌ها این بود که پاسخ خواهد داد و انتقام هر شهید فلسطینی را قبل از آنکه خونش خشک شود، از رژیم اشغالگر خواهد گرفت؛ این امر به خودی خود تحولی جدید در مسیر مقاومت ایجاد می‌کند که شاید مهم‌ترین عنوان مرحله «پسا معامله قرن» باشد.

خطرناک‌ترین پیامد تلاش نتانیاهو برای ترور النخاله از طریق حمله موشکی به یکی از مقر‌های جهاد اسلامی در دمشق می‌تواند این باشد که عملیات انتقام‌جویانه این گروه مقاومت به خارج از فلسطین اشغالی منتقل می‌شود؛ در صورتی‌که این تحول شکل بگیرد (که ما آن را کاملا بعید نمی‌دانیم) ضربه‌ای کشنده به نتانیاهو و رژیم اشغالگر وارد خواهد کرد با توجه به اینکه نبرد ترور‌ها و هدف قرار دادن منافع اسرائیل در بسیاری از کشور‌ها طی دهه‌های هفتاد و هشتاد شکل گرفت.

موضوعی که نتانیاهو آن را در اوج هوس خود برای پیروزی در دومین انتخابات اسرائیل در کمتر از ۶ ماه اخیر، نمی‌فهمد و یا می‌خواهد خود را به نفهمی در این مورد بزند این است که جنبش جهاد اسلامی چشم طمع به قدرت و پست و پاداش و همچنین کمک‌های مالی کشور‌های اهدا کننده ندارد و آتش‌بس با رژیم اشغالگر را رد می‌کند؛ در حالی که شکست نتانیاهو از طریق یک موشکی که جهاد اسلامی از میان آوار‌های حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه، شلیک می‌کند، ممکن است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها