ما قوی هستیم/ سردار ادیبی در گفتگو با دفاع‌پرس:

سپهبد «سلیمانی» شهید شاخص راهیان نور امسال/ برنامه‌های گروهی راهیان نور لغو شده است

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان شهید شاخص راهیان نور امسال یاد کرد و گفت: تا اطلاع بعدی تمام برنامه‌های گروهی راهیان نور لغو شده است.
کد خبر: ۳۸۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷ - 26February 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌: سردار «نادر ادیبی» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور درباره اقداماتی که به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در یادمان‌های دفاع مقدس پیش‌بینی شده است و همچنین نحوه اعلام اسامی شهدای شاخص سال ۹۹ راهیان نور، با خبرنگار دفاع‌پرس گفت‌وگو کرد که ماحصل آن در ادامه آمده است.  

دفاع‌پرس: امسال با توجه به شیوع بیماری موسوم به کرونا چه تمهیداتی در مناطق یادمانی دفاع مقدس در نظر گرفته شده است؟

در این ایام یعنی از اسفند تا نیمه اول فروردین سال آینده سفر‌های زیادی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس به‌ویژه استان خوزستان صورت می‌گیرد، اما امسال با توجه به شیوع بیماری موسوم به کرونا و برای جلوگیری از گسترش این بیماری و کمک به مجموعه بهداشت و درمان کشور، ستاد مرکزی راهیان نور بنا به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه کمیته تخصصی بهداشت و درمان راهیان نور کشور، تصمیم گرفت اعزام سفر‌های گروهی به راهیان نور را تا اطلاع بعدی به تعویق بیاندازد؛ لذا بر اساس دستور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور به استان‌ها و مراکز اعزام کاروان‌های راهیان نور ابلاغ کرد تا از اعزام گروه‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی و سایر بخش‌های جامعه به مناطق عملیاتی دفاع مقدس پرهیز کنند.

با این حال، مناطق عملیاتی دفاع مقدس و یادمان‌ها، آمادگی پذیرش زائران احتمالی و مسافرانی که با خودرو‌های شخصی در چنین مراکزی حضور می‌یابند را دارند و در این رابطه به مردم سفارش می‌کنیم به دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل کنند و به منظور جلوگیری از پراکنده شدن بیشتر این بیماری، از انجام سفر بپرهیزند.

مراکز راهیان نور برای کمک به متولیان بهداشت و درمان کشور آمادگی کامل را دارد؛ بدین معنی که چنانچه مواردی از بیماری کرونا در مراکز مربوط به راهیان نور و مناطق اطراف این مراکز مشاهده شود، امکانات راهیان نور در اختیار متولیان مربوطه قرار خواهد گرفت.

بنابر این امیدواریم با کنترل‌های مراقبتی که مردم در خصوص این بیماری انجام می‌دهند، سرعت انتشار این بیماری کنترل شود و بتوانیم با ریشه‌کن شدن آن، در مناطق عملیاتی، پذیرای عموم مردم باشیم.

امنیت مردم پایه در غرب و شمال غرب وجود دارد/ تمام برنامه‌های گروهی راهیان نور لغو شده است

دفاع‌پرس: آیا برای رعایت نکات بهداشتی و درمانی در یادمان‌های دفاع مقدس، تدابیری اتخاذ شده است؟

تمهیدات و اقدماتی نظیر آموزش عمومی مردم و زائران، توزیع بروشور‌های آموزشی، ضد عفونی و سم‌پاشی مراکز را در راستای انجام دستورالعمل‌های بهداشتی صادره از سوی وزارت بهداشت در استان‌های مقصد راهیان نور انجام می‌دهیم. ما خود را تابع سیاست‌های کلی نظام در عرصه‌های مختلف می‌دانیم که در این بین، عرصه بهداشت و درمان و سلامت مردم از مهم‌ترین عرصه‌های مورد توجه در راهیان نور است.

زیرا به‌واسطه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و درمانی، میزان صدمات وارده به مردم و همچنین میزان شیوع بیماری در سفر‌های راهیان نور به شدت کاهش یافته است بنابراین تلاش می‌کنیم تا زمان ریشه‌کنی این بیماری، همگی مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

دفاع‌پرس: ویژه‌برنامه‌هایی هم که در یادمان‌های دفاع مقدس برگزار می‌شد، تعطیل شده است؟

تمام برنامه‌های پیش‌بینی شده برای امسال به‌واسطه تعلیق اردو‌های راهیان نور برگزار نخواهد شد.

دفاع‌پرس: بدین‌ترتیب امسال جشنواره ره‌آورد سرزمین نور هم برگزار نخواهد شد؟

همان‌گونه که عنوان کردم تا اطلاع بعدی تمام برنامه‌های گروهی راهیان نور لغو شده است و هیچ جابه‌جایی مکانی هم برای برگزاری چنین برنامه‌هایی صورت نمی‌گیرد.

دفاع‌پرس: انتخاب شهدای شاخص راهیان نور با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

یکی از وظایف راهیان نور معرفی شهدای شاخص است تا به وسیله آن بتواند الگو‌های دست‌یافتنی در موضوعات مختلف را به مردم معرفی کند؛ به همین دلیل شهدایی که بر رفتار و فرهنگ عمومی تأثیر دارند و می‌توانند در دریافت صحیح‌تر جامعه از ایثار و شهادت مؤثر باشند، هر ساله در ایام فرا رسیدن اعزام‌های راهیان نور معرفی می‌شوند.

هرچند هنوز اسامی شهدای شاخص راهیان نور تعیین نشده است، اما با وجود این، یکی از شهدای شاخص امسال راهیان نور، سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» است؛ البته در معرفی شهدای شاخص بر سیره آن‌ها تمرکز می‌کنیم؛ زیرا بدین‌وسیله می‌توانیم به معارف بیشتری دست یابیم؛ بنابراین موضوع شهدای شاخص امسال که از سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی سابق، جامعه روحانیت، جبهه مقاومت و جامعه زنان خواهد بود، طی آیینی حداکثر تا نیمه اسفند به همراه شعار سال راهیان نور معرفی خواهد شد.

امنیت مردم پایه در غرب و شمال غرب وجود دارد/ تمام برنامه‌های گروهی راهیان نور لغو شده است

دفاع‌پرس: آیا معرفی شهدای شاخص فقط برای همان یک سال است یا در سال‌های بعد نیز شهدای شاخص معرفی می‌شوند؟

خیر؛ برای هر سال شهدای جدیدی جهت الگوسازی و رفتارسازی معرفی می‌شوند و در هر دوره سبک و سیره آنان مورد واکاوی قرار گرفته و تبدیل به محصولات صوتی، تصویری و مکتوب می‌شود تا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.  

مانند شهید ابراهیم هادی که ازجمله شهدای شاخصی است که به شدت مورد توجه جامعه به خصوص جوانان قرار دارد و باعث شده تا زمینه انس جوانان با دفاع مقدس بیشتر شود؛ بنابراین باید گفت یکی از وظایف راهیان نور همین موضوع یعنی معرفی شهدای شاخص و تاثیرگذار در عملیات‌هاست.

البته شهدای شاخصی در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس به‌ویژه مناطق عملیاتی شمال غرب و خلیج فارس داریم که هنوز به خوبی معرفی نشده‌اند و امنیت مردم‌پایه‌ای که در غرب و شمال غرب وجود دارد، مرهون مجاهدت مردان شهیدی است که به مرور نسبت به معرفی آنان اقدام خواهیم کرد.

گفت‌وگو از رحیم محمدی

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها