افشاگری عضو «استوک‌وایت» درباره جنایات جنگی امارات در یمن

رئیس بخش قوانین بین‌الملل شرکت «استوک‌وایت» از جنایات جنگی امارات در یمن با همکاری «محمد دحلان» مشاور سیاسی، ولی عهد ابوظبی پرده برداشت.
کد خبر: ۳۸۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ - 27February 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هاکان کاموز» رئیس بخش قوانین بین‌الملل شرکت «استوک‌وایت» اعلام کرد، «محمد دحلان» مشاور سیاسی «محمد بن زاید»، ولی عهد ابوظبی با شرکت آمریکایی «اسپیر» که «شرکتی متعلق به مزدوران است و به یمن آمده تا مخالفان ابوظبی را به قتل برساند»، هماهنگ کرده و به نیابت از مقامات اماراتی، دستور‌هایی مستقیم به مزدوران در یمن می‌دهد و مدیر شرکت آمریکایی یادشده نیز به این موضوع اذعان کرده است.

کاموز به حضور در برنامه «بلا حدود» شبکه «الجزیره» اعلام کرد، زندانیان یمنی به دلیل اقدامات امارات از یمن به استانبول فرار کرده‌اند و ارتباط با موسسه استوک‌وایت را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد، به نفع استوک‌وایت (یک شرکت حقوقی بین‌المللی که در لندن و استانبول مستقر است) نیست که علیه امارات باشد، اما آنچه انجام می‌دهد اقدامی قانونی است. کاموز تأکید کرد، این شرکت ادله موثقی درباره جنایات جنگی در یمن دارد. سپس تصریح کرد: برخی اسامی در اختیار ماست که مستقیما در اعطای دستورات به مزدوران شرکت داشته‌اند؛ علاوه اینکه مقامات اماراتی در این جنایات شرکت کرده‌اند و فعلا اسامی آن‌ها اعلام نمی‌شود.

وی درباره اینکه آیا قربانیان وابسته به جریانی مشخص در یمن هستند یا خیر، گفت، اسامی قربانیان زیادی نزد استوک‌وایت است و برخی از آن‌ها شخصیت‌های سیاسی وابسته به «التجمع الوطنی» حزب «اصلاح» هستند که خانواده‌های آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته‌اند و حتی به حد قتل رسیده است.

رئیس بخش قوانین بین‌الملل استوک‌وایت درباره انتخاب این شرکت در آمریکا، بریتانیا و ترکیه برای پیگیری پرونده مذکور گفت، بیشتر اشخاصی که از جنایات در یمن فرار کرده‌اند به ترکیه آمده‌اند و قانون ترکیه اجازه تنظیم اینچنین دادخواستی را می‌دهد. همچنین افرادی که اسامی آن‌ها در دادخواست آمده سفر‌های زیادی به آمریکا و انگلیس دارند و قانون انگلیس با فعالیت‌های آن‌ها در آنجا مطابق است.

کاموز در پایان اعلام کرد، امارات در این قضیه تنها نیست و برخی اشخاص در خارج از امارات هم هستند که در این مسأله متهم هستند همانطور که استوک‌وایت شکایتی علیه نظام سعودی و اشخاصی در خانواده پادشاهی این کشور ارائه کرده است.

آذرماه امسال، الجزیره با ارائه پژوهشی با عنوان «کمربند‌های مرگ» جزئیات پرونده ترور‌ها و زندان‌های مخفی در عدن یمن را بر اساس تحقیقات و شهادت شاهدان عینی فاش کرد و نوشت: اسناد تازه، جنایات امارات در یمن را فاش کرد.

براساس گزارش‌های سازمان ملل بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ ترور در جنوب یمن رخ داده است. هزاران یمنی نیز در زندان‌های مخفی تحت کنترل شبه نظامیان امارات و مزدوران خارجی دستگیر و ناپدید شده اند.

از سوی دیگر اخیرا وزارت کشور صنعاء از بازداشت دو هسته تروریستی خبر داد که به دست سازمان اطلاعات سعودی و امارات مدیریت می‌شدند و کار آن‌ها جاسوسی برای ضربه به پدافند هوایی و قدرت موشکی یمن و دستیابی به اطلاعات حساس بوده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار