بررسی تمامی تماس ها با ستاد نظارت بر تعرفه‌ها

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها در نشست خبری گفت: این ستاد تمامی هزار تماس انجام شده با این سامانه بررسی و پس از پیگیری اقدامات لازم را انجام داده است.
کد خبر: ۳۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷ - 14January 2015

بررسی تمامی تماس ها با ستاد نظارت بر تعرفه‌ها

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان " دفاع پرس "، جهانگیری دبیر ستاد نظارت بر تعرفهها در نشست خبری وضعیت رسیدگی به شکایات در سامانه 1690 و نظارت بر تعرفهها گفت: در مرحله سوم طرح تحول سلامت برنامه ای که طبق مصوبه دولت انجام شد نظارت ما در چهار محور انجام میشود که سه محور آن نظارت بر ارائه دهنده خدمات، موسسات، پزشکان و سازمانها باید شکل گیرد.

وی گفت: با سازمانهای بیمه گر پایه و تکمیلی و تمام انجمنهای علمی تخصصی برای نظارت برنامه داشتهایم و آمار براساس آمار فعال نظارت در کل کشور انجام شده است و 320 مورد بازدید فعال از بیمارستانها و مراکز جراحی در کل کشور انجام شده است.

جهانگیری با بیان این که از این تعداد به نتایج خوبی رسیدهایم اظهار داشت: 2150 مورد پرونده بررسی شده است همچنین تعداد تماسهای فعالی که با سامانه 1690 صورت گرفته است را در کل استانها و تماس های را که مربوط با این مرحله طرح تحول بوده است بررسی کردهایم.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفهها در مرحله اول نظارت هدف خدمات بستری و هزینههای غیرمتعارف که در این خدمات اتفاق میافتاده است را بررسی کردهایم و اگر حکایتی در خصوص خدمات سرپایی بود، بررسی میشد ولی در دستور کار ما به صورت فعال قرار نمیگرفت.

وی افزود: بر این اساس در تهران بعد از بررسی کل پرونده ها 53 مورد پرونده بستری مثبته شد. که از این تعداد، 38 پروننده بعد از کارشناسی به دادسرای سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شد و از این تعداد، 11 مورد در خصوص پزشکان،27 مورد در خصوص موسسات بوده است که در تهران بوده است.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها گفت: از 11 مورد تخلف پزشکان، 4 مورد در تهران حکم صادر شده است و 4 مورد هم در حال بررسی است و 3 مورد منع تعقیب شده است.

وی با بیان این که حکم صادر شده برای موسسات در مرحله اول، تذکر، درج در پرونده و رفع موانع قانونی  است، تصریح کرد:  در کل کشور، 17 مورد پرونده به دادسرای انتظامی ارجاع داده شده که برای 2 مورد حکم صادر شده است.

جهانگیری ضمن تاکید بر این که مجازات برای موسسات و پزشکان متفاوت است، یادآور شد: در مجموع حکم های صادر شده برای پزشکان حدود 6 حکم بوده است و در مرحله  اول محرومیت 3 ماهه در نظر گرفته شده است و محرومیت بر اساس تعداد و میزان شکایات متفاوت است.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها با بیان  این که بر اساس قوانین و سختگیرانه، تماس ها را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: اگر تخلف تکرار شود، از یک الی 5 سال محرومیت، حکم صادر می شود.

وی با تاکید بر این که اگر شکایتی از پزشک یا موسسه ای به ناحق، مغرضانه و در جهت راستای افتراء باشد، سازمان نظام پزشکی از حقوق پزشک دفاع می کند، اظهار داشت: در صورت لزوم حتی سازمان از شکایت کننده، شکایت می کند.

جهانگیری در ادامه یادآور شد: قبل از شروع این طرح پیش از 90 درصد از 6 هزار خدماتی که ارائه میشد از تعادل نسبیت مناسبی با استانداردهای بین المللی برخوردار نبودند همچنین برای 2 هزار خدمت ارزش نسبی تعریف نشده بود که این خدمات در سالهای اخیر وارد چرخه درمان شده بودند.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها با بیان این که در این طرح از 2 هزار خدمت 1700 خدمت تعرفه داشت که حدود 70 الی 80 درصد تعرفه ها براساس استانداردهای بین المللی است.

وی با اشاره به این که تفاوت درآمدی در جامعه پزشکی به شکل وحشتناک متفاوت بود و انگیزه انتخاب رشته ها توسط پزشکان شده بود خاطرنشان کرد: اولین وظیفه یک سازمان و متولی سلامت این است که عدالت نسبی را در ارائه خدمات به وجود آورد.

جهانگیری در ادامه افزود: در این طرح دو هدف داشتیم که یکی عدالت بین رشته ای است و حدود 80 درصد در آن موفق شدهایم و 20 درصد باقی مانده در پایان سال و اوایل سال آینده محقق میشود همچنین عدالت بین خدمتی هدف دیگر بوده که در بعضی رشتهها فقط یک خدمت مورد توجه بوده است که با این طرح آموزش، پژوهش و ارائه خدمت به تعادل میرسد.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها خاطرنشان کرد: از 27 بیمارستانی که در تهران بررسی کردیم 5 مورد محکوم 16 مورد منع تعقیب شدند و 6 مورد دیگر در دست بررسی هستند. این بیمارستانها علاوه بر این که جریمه میشوند به مسئول فنی آنها نیز تذکر داده شده است که نظارت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که 4 مورد از این بیمارستانها خصوصی بودهاند یادآور شد جرم این 27 بیمارستان این نبوده است که زیرمیزی یا دریافت وجه اضافه داشتهاند و محکومیت آنها به این دلیل است که استانداردهای تعرفه ای را رعایت نکرده اند.

جهانگیری در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که در این 70 روز چند تماس با این سامانه گرفته شده است اظهار داشت: حدود 100 هزار تماس داشتیم که 50 هزار تماس آن راستی آزمایی بوده است و 50 درصدی که تماس حاصل شده است و بعد از بررسی موضوعات کمتر از 5 درصد آن مرتبط با تعرفه و از این 5 درصد نیز 10 درصد مربوط به بستری و از این ده درصد 17 مورد در استانها و 38 مورد آن در تهران بوده است.

وی با تاکید بر این که مردم در قبال هر مقدار پولی که پرداخت می کنند رسید دریافت کنند تصریح کرد: طبق مصوبات و قانون باید به قیمت واقعی تعرفه ها برسیم و قیمت واقعی مشخص میکند که تعرفه چه مقدار است و ملاک ما برای اجرای تعرفه ها قیمت واقعی است و یکی از فاکتورهای مهم برای تعرفه گذاری بار مراجعه است . همچنین ستاد نظارت در اجرای تعرفه ها در آینده تعرفه ها را در بخش خصوصی و دولتی بهم نزدیک میکند.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها گفت: در حوزه پزشکی بعد از 29 سال دولت به قانون عمل کرده و قیمت ها را واقعی کرده است.

جهانگیری در خصوص بیمه های تکمیلی اظهار داشت: طبق آماری که داریم 96 درصد بیمارستان های خصوصی درجه یک با بیمه های تکمیلی قرار داد بسته اند و مراکز جراحی محدود اوایل این هفته به توافق رسیدهاند و سایر بیمارستانها نیز قرار داد بیمه تکمیلی انجام میشود.

وی به استان های فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی و تبریز اشاره کرد و گفت: توافقات بیمه تکمیلی با موسسات در بیمارستان های این استان ها صورت گرفته است و سایر استانها نیز تا چند سال آینده محقق میشود.

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه ها افزود: بیمه های تکمیلی با موسسات قرارداد بسته بودند و بر این اساس عقد قراردادها را به صورت واقعی کرده ایم که از حقوق مردم حمایت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها