الیزابت وارن:

تحریم‌های آمریکا نباید در مسیر مقابله با کرونا در ایران مانع‌تراشی کند

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با صدور نامه‌ای به خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا از دولت ترامپ درخواست کرد که با تحریم‌های ضدایرانی در مسیر مقابله با ویروس کرونا در ایران مانع‌تراشی نکند.
کد خبر: ۳۸۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ - 29February 2020
تحریم‌های آمریکا نباید در مسیر مقابله با کرونا در ایران مانع‌تراشی کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «الیزابت وارن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به «استیون منوشن» وزیر خزانه‌داری آمریکا و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تقاضا کرد که در پی شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، تحریم‌های آمریکا در مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران مانع‌تراشی نکند.

بنا به گزارش پایگاه خبری «هیل»، علیرغم آنکه خزانه‌داری آمریکا اخیراً مدعی شده است که برای برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران در شرایط شیوع کرونا مجوز صادر کرده است، اما بانک‌ها و بسیاری از بنگاه‌های معاملاتی حاضر به معامله با ایران نشده‌اند.

وارن در نامه‌ای به خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تحت تأثیر قرار گرفتن کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران با تحریم‌های آمریکا نوشت: من درک می‌کنم که اقلام انسان‌دوستانه از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا معاف شده است و اینکه دولت ایران مسئول اصلی سلامت شهروندانش است و اینکه ایالات متحده یا هرقدرت خارجی دیگری، مقصرپاسخ ناکافی دولت ایران به شیوع کرونا نیستند.

این نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: در عین حال، من در خصوص آسیب‌پذیری مردم ایران در مقابل کروناویروس و احتمال بدترشدن شیوع این بیماری در کشور‌های همسایه از جمله همپیمانان منطقه‌ای و دیگر نقاط جهان در پی موارد مبتلا به کرونا در ایران، نگران هستم.

دولت آمریکا که در راستای سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تمام تلاش خودش را برای سخت‌تر کردن وضعیت معیشتی مردم ایران به کار گرفته روز پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد برای برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران مجوز صادر کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این اقدام در راستای رسمیت بخشیدن به کانالی است که سوئیس برای مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران راه‌اندازی کرده است.

وارن تصریح کرد: در حالیکه خزانه‌داری آمریکا گام‌هایی را در راستای صدور مجوز امدادرسانی به ایران برداشته است، اما بانک‌ها و بنگاه‌های معاملاتی حاضر به پیشبرد این تعاملات با ایران نیستند.

از طرف دیگرف پمپئو روز گذشته (جمعه) در حین یک جلسه استماع کنگره مدعی شد که واشنگتن از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران «کاملاً حمایت» می‌کند.

وی مدعی شد: ما به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم و به وضوح برای دیگر نقاط جهان و منطقه روشن کرده‌ایم که کمک، کمک‌های انسان‌دوستانه برای مقابله با کروناویروس در ایران، مسئله‌ای است که آمریکا کاملاً از آن حمایت می‌کند.

پمپئو در پاسخ به این سؤال که آیا دولت آمریکا، معافیت‌های تحریمی برای کمک به مقابله با ویروس کرونا در ایران در نظرمی‌گیرد، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها، دسترسی ایران به فراورده‌های دارویی و پزشکی را دشوار کرده، انکار کرد.

وی در پاسخ به این سؤال اینگونه گفت: «به‌طور مداوم مسیری برای انتقال کالا‌های پزشکی و بشردوستانه به داخل جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است؛ این‌ها هیچ‌وقت قبل یا همزمان با پیدایش کروناویروس تحت تحریم نبوده است».

اظهارات این مقام‌های آمریکایی در حالی مطرح شده است که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان زمین‌لرزه کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد.

دولت دونالد ترامپ همچنین آبان‌ماه سال جاری دستورالعملی صادر کرد که به گفته کارشناسان مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را دشوار می‌کرد.

خزانه‌داری آمریکا در آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمرو‌های قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهاد‌ها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد.

با اینحال، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این سخنان پمپئو در حساب کاربری‌اش در توئیتر از «کرونا» به‌عنوان کلیدواژه‌ای یاد کرد که دولت آمریکا تلاش می‌کند از آن در راستای تکمیل پروژه فشار خود استفاده کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار