دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سرنوشت تنش‌ها در حومه ادلب/ مبارزه با تروریست‌ها ادامه دارد

سرنوشت تنش‌ها در ادلب مشخص نیست؛ اما تلاش‌هایی وجود دارد تا آمریکا و اروپا را به جنگ گسترده در سوریه بکشاند تا روند پاکسازی ادلب از لوث تروریست‌ها به کندی پیش برود.
کد خبر: ۳۸۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 01March 2020

مقصر اصلی کشته شدن سربازهای ترکیه‌ای در ادلب کیست؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پنج‌شنبه هشتم اسفند خبرهایی مبنی بر آزادسازی جنوب استان «ادلب» سوریه توسط ارتش این کشور از دست گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه به گوش می‌رسید؛ در آن سوی میدان، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با کم اهمیت جلوه دادن دستاورد‌های ارتش سوریه در استان «ادلب» مدعی شده بود که اوضاع این استان سوری به نفع آنکاراست.

می‌توان با قطعیت گفت که اوج تنش‌ها در ادلب در آخرین ساعات هشتم اسفند ماه به وقوع پیوست؛ دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که دستکم 34 نظامی ترکیه در حمله هوایی در حومه ادلب کشته شدند.

پس از تایید خبر توسط تُرک‌ها، آن‌ها ارتش سوریه و روس‌ها را متهم به کشتن نیروهای خود کردند؛ ترکیه بعد از این حادثه، از ناتو خواسته بر فراز ادلب منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز طی اظهاراتی گفت که محل حضور نیروهای نظامی خود را به مقامات روسیه اطلاع داده بودیم ولی علیرغم این هماهنگی حملات انجام گرفته است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز با بیان اینکه نظامیان کشته‌شده ترکیه خارج از پُست‌های دیده‌بانی در ادلب بودند، تاکید کرد که نظامیان ترکیه نباید بیرون از این تاسیسات حضور داشته باشند.

وی همچنین در رد ادعای وزیر دفاع ترکیه گفت: آنکارا به مسکو اطلاع نداده بود که نظامیانش در محل تجمع تروریست‌ها هستند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این حق سوریه است که هرگاه از سوی تروریست‌ها مورد حمله قرار گرفت از خود دفاع کند و روسیه در مقامی نیست که اقدامات سوریه را که در چارچوب مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است، متوقف کند.

پس از این اظهارنظرها بود که شبکه الجزیره مدعی شد که پهپاد‌های ترکیه مواضع ارتش سوریه را در جنوب استان ادلب هدف قرار داده و خسارات مالی به نیرو‌های سوریه وارد کرده است.

در آن سو یعنی در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ادلب نیز، غربی‌ها برای نجات تکفیری‌ها از باتلاق ادلب، قد علم کردند؛ نمایندگان دائم آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس در سازمان ملل ضمن متهم کردن روسیه و سوریه به انجام حملات هوایی در ادلب، خواستار برقراری آتش‌بس پایدار و فوری در شمال سوریه شدند.

در آخرین تحولات در خصوص تنش‌ها در ادلب نیز یک دیپلمات روسی از توافق مسکو و آنکارا برای کاهش تنش‌ها در ادلب خبر داد.

در پایان باید گفت که سرنوشت تنش‌ها در ادلب مشخص نیست؛ اما در میان تمامی اظهارنظرها، اظهارنظر عماد مصطفی سفیر سوریه در چین به‌خوبی مقصر اصلی کشته‌شدن سربازهای ترکیه‌ای در ادلب را مشخص می‌کند؛ او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که رئیس‌جمهور ترکیه تلاش دارد تا آمریکا و اروپا را به جنگ گسترده در سوریه بکشاند، به این امید که در نهایت به هدف خود که همان «برپایی خلافت اسلامی» است برسد؛ بدون اینکه به هزینه‌های آن فکر کرده باشد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار