اذعان دیپلمات صهیونیست:

طرح صلح ترامپ شبیه به اصول نظام آپارتاید است

سفیر رژیم صهیونیستی در رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، طرح صلح پیشنهادی کاخ سفید برای سرزمین‌های اشغالی را تقلیدی از نظام آپارتاید دانست.
کد خبر: ۳۸۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱ - 29February 2020

طرح صلح ترامپ شبیه به اصول نظام آپارتاید استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «آلون لیل» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آفریقای جنوبی گفت، «طرح صلح» پیشنهادی کاخ سفید را مشابه آپارتاید دانست.

لیل در مقاله‌ای در نشریه «فارین پالیسی» نوشت، هنگامی که رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در اوج قدرت بود، اقلیت سفیدپوست این کشور نقاطی موسوم به «بانتوستان» را با فاصله زیادی از شهر‌ها برای اسکان سیاه‌پوستان تدارک دیده بود و نام آن را «توسعه مجزا» گذاشته بود.

لیل نوشت: «دهه‌ها از عمرم را در بخش خدمات خارجی اسرائیل صرف کردم. من به‌عنوان کارمند میز آفریقای جنوبی در وزرات امور خارجه در خلال دوره آپارتاید و سفیر اسرائیل در آفریقای جنوبی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، دوره گذار این کشور به دموکراسی، فعالیت داشتم».

وی افزود: «در خلال همه این سال‌ها دریافتم هیچ کشوری به اندازه اسرائیل در اقتصاد این بانتوستان‌ها سهم نداشته است. اسرائیلی‌ها در این ایالت‌های پوشالی، کارخانه، محله، بیمارستان و حتی استادیوم فوتبال و مرکز پرورش تمساح بسازد و حتی یکی از این ایالت‌ها در تل‌آویو دفتر دیپلماتیک تأسیس کرده بود. با این‌که تمام کشور‌های جهان بانتوستان‌ها را بایکوت کرده بودند، اسرائیل از رژیم آپارتاید حمایت می‌کرد. همکاری‌های امنیتی اسرائیل با آفریقای جنوبی از ۱۹۷۴ آغاز و در سال ۱۹۹۴ با پیروزی نلسون ماندلا در انتخابات به پایان رسید».

این دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت، در طول این بیست سال، دو کشور روابط گسترده‌ای با یکدیگر داشته و آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات اسرائیلی بود. این روابط به‌قدری پیچیده بود که من به‌عنوان سفیر، از بسیاری جزئیات مطلع نبودم، زیرا برخی روابط بیشتر به سمت وزارت دفاع گرایش داشتند تا وزارت امور خارجه. در این برهه، رژیم صهیونیستی نزدیک‌ترین متحد آفریقای جنوبی بود. در نهایت این بانتوستان‌ها به همراه رژیم آپارتاید فرو پاشید و چنین نظامی نه در آفریقای جنوبی و نه در هیچ کجای دیگر جهان دوام نخواهد داشت.

این مقاله می‌افزاید: «این درس اکنون به آزمون گذاشته شده است. اسرائیل در تلاش است سیاست‌های اسفناک قدیمی آفریقای جنوبی را با حمایت آمریکا از طریق طرح به‌اصطلاح «معامله قرن» در هزاره جدید معرفی و توسعه دهد».

لیل می‌نویسد، جزئیات و پیشنهادات این طرح و لفاظی‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این قضیه را روشن کرد که این یک معامله نیست بلکه اجرایی شدن طرح قدیمی نتانیاهو برای کسب کنترل کرانه باختری با اعطای تکه زمین‌های مجزا به ساکنین آن بدون دادن آزادی واقعی و حقوق سیاسی اساسی است که دقیقاً هدف اصلی سیاست بانتوستان‌های دولت آفریقای جنوبی را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه نوشت، ترامپ با در این طرح نه فقط یک سوم از کرانه باختری را به نتانیاهو تحویل می‌دهد بلکه تلاش می‌کند به او مشروعیتی بین‌المللی بدهد. ترامپ، درست همانند به‌رسمیت شناختن حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان و انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی، به تلاش برای پاک کردن سیاست‌های جامعه جهانی از طریق زورگویی‌های خود، ادامه خواهد داد.

این مقاله می‌افزاید، معامله قرن فقط خبری بد برای فلسطینی‌ها نیست. سازمان ملل طی سال‌های متمادی تلاش کرده این امر را تثبیت کند که تفکیک سرزمین‌های بین رود اردن و دریای مدیترانه به دو کشور مجزا تنها راه حل پایدار است. بر اساس این راه حل، ۱۴ میلیون نفری که در این ناحیه زندگی می‌کنند باید از حق استقلال، برابری و عزت بهره‌مند شوند و همچنین بهترین راه برای رسیدن به آن اطمینان یافتن اتمام اشغال‌گری صهیونیست‌ها است.

در این مقاله آمده است، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب و دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه پیشین آمریکا بار‌ها حمایت و تعهد خود از این راه‌حل را اعلام کرده‌اند. متأسفانه تعهد جامعه جهانی به راه حل دو کشوری هنوز در بستری حقیقی نمود پیدا نکرده و عرصه را برای ترامپ و نتانیاهو باز گذاشته تا بتوانند دیدگاه‌های خود درباره الحاق کرانه باختری را به‌طور علنی اعلام کنند.

لیل همچنین نوشت، نقشه الصاق شده به طرح ترامپ تقلیدی از مدل بانتوستان است که در آن قطعات زمین‌های فلسطینی‌ها توسط سرزمین‌هایی که کاملاً تحت کنترل صهیونیست‌ها است محاصره شده‌اند و غالبیت یک گروه قومی و مذهبی بر دیگری را تثبیت می‌کند. بر همین اساس این طرح ناقض اصول نظم بین‌المللی بوده و نشان می‌دهد که ترامپ باور دارد می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کرده و آپارتایدی دیگر را در قرن ۲۱ رقم بزند. این نمایش قدرت متکبرانه باید با پاسخ روشنی مواجه شود.

وی در ادامه بیان داشت، تنها سه سال پیش بود که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۳۳۴ را تصویب کرد که در آن شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغال شده فلسطینی‌ها را غیرقانونی دانسته و تغییر در مرز‌های تعیین شده در سال ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسد. رهبران منطقه و غرب و سازمان‌های بزرگ جهانی باید یک بار دیگر با صدای بلند و شفاف پاسخ ترامپ و نتانیاهو را بدهند.

لیل در پایان نوشت، هیچکس نباید حتی این مدل جدید آپارتاید و ایدئولوژی نهفته در آن را به‌صورت اولیه تأیید کند. چنین کاری نه تنها خیانت به میراث و اثربخشی مقاومت بین‌المللی در برابر آپارتاید آفریقای جنوبی خواهد بود بلکه خیانت به سرنوشت میلیون‌ها فرد ساکن سرزمین‌های اشغالی و فلسطینی مستقل خواهد بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار