دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چشم‌پوشی بر واقعیت‌ها از «عین‌الاسد» تا «کرونا»/ تاریخ خیلی سریع تکرار می‌شود

با تجربه‌ای که از ارائه آمار قطره‌چکانی آمریکایی‌ها در اعلام تلفات عین‌الاسد داریم و همچنین شباهت واکنش‌های ترامپ در آن روز‌ها با چند روز اخیر، انگار تاریخ خیلی سریع در حال تکرار شدن است.
کد خبر: ۳۸۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵ - 02March 2020

چشم‌پوشی بر واقعیت‌ها از «عین‌الاسد» تا «کرونا» / تاریخ خیلی سریع تکرار می‌شودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- مهدی‌ مهدیار؛ پس از افشای ثبت ۶۰ مورد از ابتلا به ویروس کرونا در کشور آمریکا توسط شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، نمایندگان سنای این کشور، دونالد ترامپ و دولتش را به باد انتقاد گرفتند.

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا با انتقاد شدید از ضعف دولت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا، گفت: این دولت کاملاً دچار بی‌نظمی و سردرگمی است و هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ندارد.

وی با اشاره به اینکه حتی حالا پس از آنکه ویروس کرونا به یک بحران جهانی بدل شده، دولت ترامپ در هرگونه پاسخ‌دهی تعلل می‌کند، افزود: ما یک بحران داریم و این دولت به‌دنبال مسائل غیرمرتبط با این موضوع است.

حتی نمایندگان هم‌حزبی ترامپ (جمهوری‌خواهان) هم نتوانستند در مقابل بی‌کفایتی دولت فعلی آمریکا ساکت بنشینند؛ میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه هم درباره نحوه مواجهه دولت آمریکا با ویروس کرونا هشدار داد و گفت: ما باید وضعیت و امکانات را در کشورمان به‌گونه‌ای تضمین کنیم تا بتوانیم از مردم کشورمان مراقبت کنیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه از افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و مشکلات تنفسی دارند، مراقبت کنیم، باید تمامی تجهیزات مربوط به بیماری‌های تنفسی را در اختیار داشته باشیم؛ این سؤالاتی است که من دارم؛ آیا ما به‌اندازه کافی در این رابطه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟ آیا ما برای این مرحله برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟

با وجود همه این انتقادات، نخستین واکنش ترامپ نسبت به شیوع کرونا در آمریکا جالب و در عین حال تامل‌برانگیز بود؛ او سطح شیوع ویروس کرونا در آمریکا را «خیلی پایین» توصیف کرد و گفت: تنها ۱۵ نفر مبتلا به این ویروس شدند که هشت نفر از آن‌ها از بیمارستان راهی منازلشان شده‌اند.

دونالد ترامپ با ادعای اینکه آمریکا در میان کشور‌های جهان رتبه نخست آمادگی برای مقابله با کرونا را دارد، مایک پنس معاون خود را به‌عنوان مسئول همکاری با پزشکان برای پیگیری ویروس کرونا معرفی کرد تا پنس هم در تایید حرف او مدعی شود که تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار اندک است.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از این صحبت‌ها نیز در دومین واکنش نسبت به شیوع کرونا در آمریکا، به اظهارنظر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که گفته بود «ترامپ واقعا نمی‌داند درباره مساله کرونا چه می‌گوید»، واکنش نشان داد؛ ترامپ، نانسی پلوسی را به تلاش برای ایجاد رعب و وحشت به خاطر ویروس کرونا متهم کرد.

سومین واکنش ترامپ نسبت به شیوع کرونا در آمریکا، یک تفاوت عمده با واکنش‌های قبلی وی داشت؛ او با گذشت تنها یک روز پس از واکنش‌های قبلی‌اش مجبور شد به احتمال وخامت اوضاع اعتراف کند؛ رئیس‌جمهور آمریکا پس از این اعتراف، ابراز خوش‌بینی کرد که ویروس کرونا نهایتاً در آمریکا کنترل خواهد شد و از بین خواهد رفت.

مجله «نیویورکر» نیز در انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با ویروس کرونا، طرحی را کشید که در آن ترامپ به‌جای اینکه ماسک را جلوی دهان خود بگذارد، بر چشمان خود گذاشت که به‌معنای چشم‌پوشی او بر واقعیت‌های این ویروس است.

نکته مهم در مسئله شیوع ویروس کرونا در آمریکا، «چشم‌پوشی و کوچک‌نمایی ترامپ و دولتش بر واقعیت‌ها» است؛ این چشم‌پوشی بر واقعیت‌ها فقط در موضوع شیوع ویروس کرونا اتفاق نیفتاد بلکه در تمامی موضوعات مرتبط با دولت ترامپ که به ضررشان است، اتفاق می‌افتد؛ آخرین موضوع قبل از شیوع ویروس کرونا در آمریکا که باعث چشم‌پوشی ترامپ و دولتش بر واقعیت‌ها شد، در خصوص عدم شفافیت رئیس جمهور آمریکا و همکارانش درباره تلفات حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به عین‌الاسد بود.

در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای تحقق وعده «انتقام سخت»، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق یعنی پایگاه هوایی عین‌الاسد در عملیاتی به‌نام شهید سلیمانی موشک‌باران شد؛ با وجود اینکه منابع مختلف از تلفات سنگین آمریکایی‌ها در این حمله خبر می‌دادند، در آن سو مقامات آمریکایی با سانسور شدید خبری، مدعی شدند که این حمله خسارات و تلفاتی در پی نداشته است.

قسمت جالب موضوع تشابه فوق‌العاده واکنش‌های ترامپ به موشک‌باران عین‌الاسد و واکنش‌هایش به شیوع کرونا در آمریکا است؛ همانطور که در ابتدای این نوشتار نیز اشاره شد، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش خود نسبت به شیوع کرونا در کشورش سطح شیوع این ویروس را «خیلی پایین» توصیف کرد؛ ترامپ در نخستین واکنشش به موشک‌باران عین‌الاسد نیز در توییتی منفعلانه نوشت: همه چیز خوب است! تا الان همه چیز خوب بوده است! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان راداریم.

پس از نخستین واکنش ترامپ به تلفات عین‌الاسد؛ او در حاشیه اجلاس داووس به آسیب دیدن سربازان آمریکایی در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق اعتراف کرد و مدعی شد که مشکل سربازان، جز یک سردرد چیزی نبود؛ اعتراف ترامپ در اجلاس داووس شباهت زیادی به اعتراف این روز‌هایش دارد که به احتمال وخامت اوضاع در خصوص شیوع کرونا در آمریکا اعتراف کرد.

پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که مشکل سربازان در عین‌الاسد، جز یک سردرد چیزی نبود، آمار مجروحان عین‌الاسد به‌صورت قطره‌چکانی افزایش یافت تا جاییکه در آخرین آمارشان اعلام کردند که ۱۱۰ نفر در حمله موشکی ایران در عین‌الاسد «آسیب مغزی» دیده‌اند.

با تجربه‌ای که از ارائه آمار قطره‌چکانی آمریکایی‌ها در اعلام تلفات عین‌الاسد داریم و شباهت واکنش‌های ترامپ در آن روز‌ها با چند روز اخیر و همچنین «چشم‌پوشی و کوچک‌نمایی ترامپ و دولتش بر واقعیت‌ها»، انگار تاریخ خیلی سریع در حال تکرار شدن است و باید آماده افزایش آمار خیرکننده‌ای در خصوص شیوع ویروس کرونا در آمریکا باشیم.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار