تحلیلگر روس:

اردوغان با سوءاستفاده از ترور سردار سلیمانی در رؤیای به‌دست‌آوردن شمال سوریه است

مدیر مرکز مطالعه کشور‌های خاورمیانه و آسیای میانه روسیه گفت: دولت ترکیه با سوءاستفاده از ترور سردار سلیمانی و با این حساب که گروه‌های وابسته به ایران در سوریه تضعیف شده و از منطقه ادلب عقب‌نشینی خواهند کرد، در راستای رؤیای به‌دست‌آوردن شمال سوریه است.
کد خبر: ۳۸۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ - 02March 2020

اردوغان با سوءاستفاده از ترور سردار سلیمانی در رؤیای به‌دست‌آوردن شمال سوریه استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ترکیه با خرید سامانه دفاع موشکی (اس‌ــ‌۴۰۰ روسی)، از ناتو و آمریکا دور و به روسیه نزدیک شده بود به‌طوری که با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه، قرارداد خرید نسل پنجم جنگنده‌های (اف‌ــ‌۳۵) بین دو کشور ابطال شد.

اما تحولات جدید در سوریه و کشته شدن ۳۶ تن از سربازان ترکیه در ادلب به‌دست جنگنده‌های روسی باعث شد که ترکیه و روسیه بار دیگر رودرروی یکدیگر قرار بگیرند.

در روسیه بحث جدیدی با عنوان «آیا سامانه (اس‌ــ‌۴۰۰) ترکیه قادر به انهدام جنگنده‌های روسی است؟»، مطرح شده است، این در حالی است که پیش از این، مطبوعات روسیه از عدم قرار دادن رمز‌های سامانه‌های (اس‌ــ‌۴۰۰) به ترکیه خبر داده بودند و در آن زمان اعلام کرده بودند که درخواست ترکیه مبنی بر حق بومی‌سازی سامانه (اس‌ــ‌۴۰۰) رد شده است، به‌طوری که یکی از مقامات روسی اظهار کرده بود: ترکیه از روسیه درخواست رمز‌ها و کنترل سامانه (اس‌ــ‌۴۰۰) را کرده بود که ما این درخواست را رد کردیم.

در این خصوص «سمیون باغداساروف» مدیر مرکز مطالعه کشور‌های خاورمیانه و آسیای میانه در مصاحبه با روزنامه «کومسومولسکایا پراودا» در پاسخ به سؤالاتی مبنی بر اینکه «آیا (اس‌ــ‌۴۰۰)‌های تحویلی به ترکیه قادر به انهدام جنگنده‌های سو‌ــ‌۲۴ هستند؟» و «نظرتان درباره ادعای مولود چاووش اوغلو مبنی بر خرید کامل تکنولوژی (اس‌ــ‌۴۰۰) از روسیه چیست؟» اظهار داشت:

خیر، سامانه (اس‌ــ‌۴۰۰) تحویلی به ترکیه در ماه آوریل فعال خواهد شد. مدت زیادی است که تلاش می‌کنم نشان دهم تمام بازی‌های روسیه ــ ترکیه موقتی است.

اردوغان سال‌هاست که بر اصول غلط خود در سوریه پافشاری می‌کند و سال‌هاست در راستای تغییر رژیم سوریه تلاش می‌کند و آشکارا از ضرورت سرنگونی بشار اسد سخن می‌گوید. وی بر ضرورت الحاق شمال عراق و شمال سوریه به ترکیه تا سال ۲۰۲۳ تأکید کرده و به‌دنبال احیای امپراتوری عثمانی است.

نظامیان کشته‌شده نه به‌عنوان سربازان ارتش ترکیه بلکه در داخل گروه‌های مخالف بشار اسد می‌جنگیدند، به‌طوری که همه گروه‌های تروریستی مخالف دولت سوریه دارای مستشاران نظامی ترک بودند.

دولت ترکیه با سوءاستفاده از ترور سردار سلیمانی و با این حساب که گروه‌های وابسته به ایران در سوریه تضعیف شده‌اند و از منطقه ادلب عقب‌نشینی خواهند کرد و روسیه نیز به‌صورت میدانی در ادلب دخالت نخواهد کرد، در راستای رؤیای به‌دست آوردن شمال سوریه گام برمی‌دارد.

اما اردوغان در وضعیت بدی در داخل ترکیه قرار دارد، به‌طوری که برای حفظ قدرت مجبور به ائتلاف با حزب حرکت ملی‌گرا شده که رهبر آن دولت باغچلی خواستار اشغال دمشق است.

اردوغان که در انتخابات گذشته شهرداری‌های ترکیه، استانبول، ازمیر و آنکارا را از دست داده برای حفظ اقتدار خود مجبور به گفتمان امپراتوری عثمانی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار